Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Post by Rubisco »

Var innom Tropenhagen på Storbyen, Sarpsborg. Så ikke ungene siden de og moren var i et trehus. De hadde vanlig gnagerblanding til mat og vann. Hannen sov i et hjørne utenfor huset. Moren og faren har delt bur i flere uker, har sett dem før, men visste ikke det var en hunn og en han.

Snakket med en ansatt, hun har inntrykket at hvis de åpner dørene, kommer moren til å drepe ungene- ganske sikker ungene ikke kommer til å få noe menneskekontakt. Jeg sa at de burde flytte hannen, hun sa at "hannen har alltid vært rolig" og mente det var ingen fare. Det var minst ett tomt bur der inne, så plass er ikke et problem.


Hva kan vi gjøre?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Matmor »

Jeg kan se to muligheter. Den ene er at du kontakter den lokale Dyrebeskyttelsen, forklarer at hunnen kan bli drektig igjen innen 24 t etter fødsel når hun står sammen med hannen, og dermed føde omtrent med det samme det første kullet er avvent.
Du mener det er brud på Lov om dyrevern
§ 23. Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
Det fremmer ikke helse om hunnene går kontinuerlig drektig/ammende, og en rottemor som går kontinuerlig drektig/ammende får ikke hvile.

Hvis Dyrebeskyttelsen støtter saken tror jeg du har større sjanse til å nå fram hos Mattilsynet, som kan pålegge forretningen å legge forholdene bedre til rette for mor og barn.

Den ander er å gå via
Norges Zoohandleres bransjeforbund. Jeg har sjekket at forretningen er medlem.
http://www.nzb.no/members.aspx
Wollf har tidligere sagt at forbundet er steinharde på det at oppdrett ikke skal skje i butikken. Derfor kan det hende de vil ta affære. Men da kan det godt hende at rottene bare blir flyttet ut av butikken, og fortsetter å bo sammen.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Siv M »

:shocked: huff det var ikke bra, jeg vil vel heller tro at faren vil gå løs på ungene å ikke moren. Men de skulle aldri hatt latt de få kull i dyre butikken det er jo helt grusomt

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Rubisco »

Takk matmor! Skal stikke innom i morgen og prøve å forklare igjen hvorfor dette ikke kan fortsette. Hvis det ikke går, skal jeg kontakte Dyrebeskyttelsen og NZB.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Rubisco »

Var innom der nå, og fikk vite at de på butikken har sett posten min, så hallo til dere på Tropenhagen Zoo Storbyen!

[*] Fikk vite at ungene er 4uker gamle.
[*] Prøvde si at faren burde flyttes, for moren kunne bli gravid igjen. Fikk svar "moren ammer fremdeles"
[*] Sa at moren kunne bli gravid innen 24timer etter fødsel, fikk svar "er du fra rotteforumet?", svarte ja.
[*] Hun sa, "nei, jeg orker ikke dere, dere driver bare å lage sånn kvalme for alle dyrebutikkene", jeg svarte 'ja fordi dere behandler dyrene sånn.'
[*] Hun sa, "gå ut". Spurte hva hun het, hun svarte "det har du ikke noe med".
[*] Jeg gikk ut og sa at jeg skulle kontakte dyrebeskyttelsen.


Veldig skuffet.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Titovn »

Likte svaret du svarte tilbake når hun påstod at vi bare lagde kvalme for dyrebutikkene ;) *tommel opp*

Men jeg er veldig skuffet jeg også. Skal reise oppover mot Sarpsborg neste helg og funderte på å stikke innom noen dyrebutikker når jeg var der, og nå vet jeg om en butikk jeg hvertfall skal styre unna!

Sukk, jeg lurer på når mennesker skal skjønne at dette kan ikke forsette og begynne å tenke på hva som er best for dyrene, og ta i mot råd og tips fra erfarne folk som har erfaring og kunnskap om dyrene - i dette tilfellet, rotter.

Lykke til med å kontakte Dyrebeskyttelsen, håper det blir bedre for de små snart!
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Siv M »

:sneak: idiotiske dyrebutikk folk bare opptatt av å ta inn penger å tenker ikke på dyrene, men kjempe bra at du snakket rett for deg til de der inne, bra svart av deg osv :wink: håper dyrebeskyttelsen hjelper deg så du får en stopp på dette tullet, for dyrenes beste

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Milla »

Helt forkastelig oppførsel fra dyrebutikken :shocked:

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar poenget når det er flere som kommer til dem med informasjon, og ikke bare tar det til seg. "Oi, det visste vi ikke, vi skal få gjort noe med det med en gang!"

Hva er det som er så vanskelig med det... *ristepåhodet*
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by Anniken.HH »

æsj, blir nesten litt flau over å være menneske, merker jeg...
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by wollf »

jeg ville ikke kontaktet dyrebeskyttelsen men mattilsynet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrebutikk har nyfødte unger, moren og faren i samme bur

Post by wollf »

og foresten


:lolface: :roflmao:
:liker:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Post by Usagi-Zakura »

Ungene er fire uker og hun tror at moren kommer til å drepe dem om hun åpner buret? Hvordan har de egentlig tenkt å selge disse rottene? Eller sosialisering?? Skal hele familien bare bo sammen til alle hunnene dør av utmattelse i barnefødsel? :justice:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Post by Niana »

Jeg blir så skuffet over sånne mennesker.. De klarer bare virkelig ikke ta til seg informasjon om dyr og dyrehold, bare står bastant på at hva de sier er rett.. Stakkas rotemamma :( Blir vel unger igjen der snart tenker jeg..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Post by Rubisco »

Jeg har kontaktet både dyrebeskyttelsen og mattilsynet. Dyrebeskyttelsen var helt enig at dette kan ikke fortsette og sa jeg skulle ringe mattilsynet. Snakket med en saksbehandler der og han skrev rapport.
Blir vel unger igjen der snart tenker jeg..
Jeg vet ikke hvor slank en rottemor skal se ut etter 4 uker etter fødsel men jeg mente jeg så litt av en "bollemage" på henne da hun reiste seg på 2 til å drikke. Vi får vel se snart. :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk har unger, moren og faren i samme bur

Post by Matmor »

Kjempefint, Rubisco!
Fordelen med å kontakte dyrebeskyttelsen først er at de ofte har en ganske god idé om hvor grensen går for uforsvarlig behandling av dyr i følge det lokale mattilsynet. Så hvis de mener det er viktig å gå videre med saken er det enten fordi de mener det er håp om å nå fram, eller fordi de mener saken er viktig selv om ikke inspektørene fra Mattilsynet har hatt liknende saker før.

Post Reply