Det nærmer seg slutten. :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Det nærmer seg slutten. :(

Post by Mashiem »

Vi overtok to rotter i fjor, Sniff og Snuse. Sniff har hele tiden vært livsglad og full av utforskertrang, dog noe klønete til tider. Men de siste to dagene har det virkelig gått nedover.

For to dager siden la vi merke til at hun var mer kløneteenn vanlig og klarte ikke holde balansen like bra som før. Hun virket også litt slapp. I går var hun like ille, men i tillegg så kommer det en brunaktig væske ut av øynene hennes. Hun holder øynene knepet litt igjen, akkuratt som om hun myser. Dette har bare blitt værre til i dag og nå har hun heller ikke særlig matlyst og sover veldig mye. Hun har også mistet 9-10 gram siden i går. Jeg antar at vekttapet har vært i noen dager nå men at vi ikke har sett symptomene, siden pelsen og huden sitter veldig løst rundt kroppen hennes.

Planen er nå å få henne til veterinæren i morgen, men jeg har en vond følelse av at hun ikke overlever dette.
Grunnen til at jeg poster dette er for å høre om noen har hatt lignende opplevelser og om det i så fall er noe som KAN gjøres, eller om det beste for Sniff sin del ville være å avlives. Det har vært veldig tydelig i dag at hun ikke har det bra og plages med smerter, men ikke orker å gjøre noe med det.

Til info så er hun 2,5 - 3 år gammel (litt usikkert hvor gammel da hun er fra dyrebutikk).
Burvennen hennes, Snuse, Er like gammel og virker både oppegående og fin (dog ikke særlig sosial, noe hun heller aldri har vært).

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by tantepose »

Uffa da. :trist: Se om hun vil ha noe tynn babygrøt,gjerne lunken.Væske er viktig,så om hun liker agurk el er det bra.Pass på at hun ligger tørt og varmt.Får du tak i metacam gi henne det,spør f.eks. Matmor el.a. om dose.Klarer hun å holde mat med hendene?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Mashiem »

Har snakket med tre forskjellige dyrleger, og det snareste vi fikk var time på mandag kl 14:30.

Har gitt Sniff fullkornsgrøt blandet ut til velling, og hun har slikket i seg store mengder. Har faktisk tatt igjen de 9-10 grammene hun hadde tapt. Har også spist bittelitt kokt egg. Gulost ble nesten for anstrengende for henne, og hun har null styrke eller koordinasjon i hendene sine, så holde maten klarer hun ikke. Har fått i henne en bitteliten dråpe vann, men hun virker ikke interessert. Kar kjøpt noen småsprøyter på apoteket vi skal bruke til å gi henne fuktighet.
Rett etter at hun har spist så er hun aktiv i 10-20 minutter, går rundt og snuser på ting, men så segner hun om igjen. Når hun går så svinger hun hele tiden til høyre. Lurer på om hun kanskje ikke ser på venstreøyet og da unngår å svinge den veien?

Det har skjedd to andre ting i dag også:

Forloveden min og jeg var på TAM i dag og kjøpte litt mer strø til buret og litt rottemat og godter. Der så vi to småfrøkner i burene som umiddelbart sjarmerte oss i senk. De var begge kontaktsøkende og nyskjerrige, og da vi spurte personalet om vi kunne hilse på dem så kom de bort med en gang og var supersosiale. Gjett hvor de er nå?
Vi rasjonaliserte det hele bort med at vi kjøpte selskap til Snuse, sånn i tilfelle Sniff skulle dø eller bli avlivet. Men, tror nok innerst inne at vi egentlig bare var forelsket i dem. Aktive, søte og nyskjerrige på alt rundt seg. <3

Vel hjemme så var vi litt sammen med de to nye (har ikke fått navn ennå) og lot dem klatre litt rundt på både oss og sofaen slik at de skulle få vendt seg litt til luktene og stemmene våres. Etter en stund tok vi ut gamlefrøknene og introduserte dem. Førsteinntrykket er at det gikk veldig bra, bortsett fra at en av de nye var EKSTREM på å snuse i rompa på Snuse, så hun ble etterhvert litt lei det og gjemte seg bak en pute.
Vi tok forøvrig med oss litt strø fra buret rottene hadde i dyrebutikken og blandet med det strøet som allerede var i buret, slik at de skulle ha LITT kjente lukter.

Den andre tingen som har skjedd i dag var DEFINITIVT ikke bra.
Etter at alle rottene testet ut buret sammen så reiste Snuse seg opp på bakbeina for å lukte på en av nykomlingene, og da la vi merke til en ENORM svulst. Den var større enn hodet hennes, delvis gjemt under forarmen. Det er et under at vi ikke har sett den før. Vi hadde henne ute av buret for to dager siden når vi veide og klappet henne. Vi så ikke etter det, og følte det heller ikke, så de er i såfall ganske så myke. Hun har også vært lite sosial de siste to ukene selv til henne å være, sånn når jeg tenker nærmere etter. Hun har stort sett ligget litt bortgjemt og liggende.
Etter å ha studert henne nøye så kan jeg se hun har ikke bare en stor klump, men også to små til. Stakar frøkna vår. :(

Bra vi har time til mandagen, for nå er det TO jenter som må ta turen dit. Og jeg frykter at jeg kommer hjem med en eller to færre. ó_ò

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Siv M »

Huff så leit at begge dine gamle ble syke samtidig da, :trist: bra en time har blitt ordnet alt stakkar jenter. Gratulerer med de to nye babyene :cheerful: jeg har også kjøpt en ny baby i dag jente så klart, er helt rolig å snill, hun ser ut til å ha ett supert gemytt.
Lykke til med vett timen på mandag og lykke til med de nye

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by tantepose »

Har du noen du kan få metacam av?Gi til begge to.Det er lenge til mandag.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by HeleneH »

Hvor holder dere til? Jeg har metacam-resept her hjemme (Bor i Bærum)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Mashiem »

Bor på Alna i Oslo. Har heller ikke bil, så det blir litt vanskelig å treffes. :(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by tantepose »

Noen som kan hjelpe?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Siv M »

hadde jeg vist bedre skulle jeg tatt vare på den metacam jeg brukte til smurfine når hun levde :klaskepanne: så kunne han fått den, men bor litt langt unna vi også da, siden vi bor i Halden. Huff stakkar små, håper virkelig noen kan hjelpe dem

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Mashiem »

Da var jeg hos veterinæren i dag med begge jentene, og etter en undersøkelse så var hun enig i det vi hadde kommet fram til her hjemme og jentene fikk et par sprøyter for å sovne inn. Det føles helt jævlig, men er likevel godt å vite at de ihvertfall ikke har det vondt lenger.

Senere i kveld så skal vi grave dem ned i hagen og plante noen blomster for å minnes dem.

Image

Sniff og Snuse. Jeg elsker dere og skulle ønske vi hadde fått mer tid sammen. Hvil i fred, go'jenta mine! ♥

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Siv M »

:cry2: å så trist, sov godt jenter :angel: kanskje møter dere Smurfine inne på oste marken

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Det nærmer seg slutten. :(

Post by Crazyratlady »

Huffameg så trist :grine:
Men fint at de ikke lider mer og at de har det godt nå.
Sov søtt jenter <33 :kisses:

Post Reply