Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by monlan »

Jeg ble rysta over kunnskap om dyr fra to zoobutikker som jeg besøkte for noen dager siden.

Først var jeg innom butikken i Førde. Der hadde de to rotter. I hvert sitt bur. Stakkars. Det var to halvvoksne rotter etter det jeg kunne bedømme. Jeg spurte han i kassen hvorfor de lå i hvert sitt bur og at det ikke er riktig å la rotter stå alene. Han svarte at de hadde stått sammen før men så "oppdaget" de at det var en hann og en hunn og da ble de skilt... Men han trodde de var for sent ute... og i så fall skulle de settes sammen igjen :mad: :trist2: Han sa så at han ikke kunne noe om rotter! Han sa faktisk at han ikke kunne NOE om rotter!

Så spurte jeg han om et råd om finker. Jeg har to kanarifugler og trengte et råd om proteinfor og hekking. For Pia har bygga reir og pip mater henne i reiret så jeg regner med at ting er på gang :cheer: Men i allefall, jeg spurte om råd om dette. Tror dere ikke at han sa det samme, at han ikke kunne noe om kanarifugler. Er det mulig :sjokka: Jobbe i en zoobutikk og så si at en ikke kan NOE om rotter og kanarifugler... Greit at en innrømmer å ikke være ekspert på noen arter men å si at en ikke kan noe om to så kjente arter som rotter og kanarifugler er i overkant. Til og med mannen min ble sjokkert.

Men ikke nok med det. Vi var innom Førde på veg til Bergen. Og jeg kan jo ikke holde meg unna dyrebutikker så jeg ente opp i enda en butikk. Der kom jeg på at jeg trengte mer fuglefrø. Jeg ba om hjelp til å finne rette sorten til finkene mine og noe godterier til fugler. Så ba jeg om råd om hvilke planter fra naturen jeg trygt kunne gi til finker. Sa jeg hadde gitt løvetannblader og gress. Men hvilke andre arter kunne jeg plukke som var sikre. Da sa hun at det viste hun ikke for hun var ikke så god på fugler og at jeg måtte søke det opp på nettet... :klaskepanne: :justice:

Det er fryktelig at de som eier zoobutikker ikke har eller klarer å få fatt i medarbeidere som kan mye om de artene de selger i butikken. Jeg sier ikke at alle skal kunne alt om alle arter. Men jeg synes ikke det jeg spurte om var så innviklet at en ikke kan forvente å få et kvalifisert godt råd.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Maria Bee »

Off! Av og tiil er det nesten skremmende hvor lite arbeierene vet om dyra di liksom skal passe på. Jeg har jo opplevt att det står små drittunger bak kassa som har hått seg sommerjobb. Hva kan du spør dem om då?
Jeg synst nå personlig att hele greia med å jobbe på dyrebutikk er å håndtere, ta vare på, og gi dyrene en opptimal og ikke-stressende stopp før noen kommer å kjøper dem. Mate dem, og ta dem med til dyrlegen om nødvendig. Alle dyr har jo spesielle behov, så dette er jo noe ansatte burde kunne noe om.
Det hadde vertfall vert mitt krav skulle jeg ansatt noen til å jobbe for meg. Det er nesten flaut.

Da bør man jo vite hva man snakker om!
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Usagi-Zakura »

De var i det minste ærlige. Jeg ville ha foretrukket at butikk-ansatte fortalte meg at de ikke visste noe om disse artene framfor å bare finne på ting for å høres smart ut eller komme med informasjon som er helt feil.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Sandratravolta »

Akkurat når det kommer til planter ute i naturen, så syns jeg det er lurt å sjekke opp på internett!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Marit Fosen »

Usagi-Zakura wrote:De var i det minste ærlige. Jeg ville ha foretrukket at butikk-ansatte fortalte meg at de ikke visste noe om disse artene framfor å bare finne på ting for å høres smart ut eller komme med informasjon som er helt feil.
:liker:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Niana »

Usagi-Zakura wrote:De var i det minste ærlige. Jeg ville ha foretrukket at butikk-ansatte fortalte meg at de ikke visste noe om disse artene framfor å bare finne på ting for å høres smart ut eller komme med informasjon som er helt feil.
Ja, det er jo klart. Men jeg ville også foretrukket at de sa la til "men jeg holder på å lese meg opp om det".. og at de snakket sant. For da jeg fikk jobb i durebutikk var noe av det aller første jeg gjorde å lete opp info om de dyrene og produktene vi hadde i butikken. Så jeg skulle få svart på spørsmål og henvendelser fra kunder :)
Og da tenker jeg ikke på å sette av timesvis av sin egen fritid til dette, forstår at det ikke er noe alle kan. Men det er ofte mulig å lese litt i pauser og bak disken på rolige dager.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Anniken.HH »

Enig, Niana, men dessverre er det mange som bare tar jobben for pengenes skyld :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by wollf »

mange leser seg nok opp. men kanskje på feil sted. om de som ikke kan noe om rotter leser i den rotteboken som de selger i butikk så vil de jo lære seg masse feilinfo

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by Milla »

wollf wrote:mange leser seg nok opp. men kanskje på feil sted. om de som ikke kan noe om rotter leser i den rotteboken som de selger i butikk så vil de jo lære seg masse feilinfo
Den boka har jeg. Den har ganske mye rart i seg :crazy:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by kikky »

Man lærer alltid noe nytt, hver eneste dag. Det er så vanvittig mye å lære og vite for en stakkels som jobber i dyrebutikker. Ikke bare det, det er også en satans mange måter å gjøre en hel haug med ting på. Jeg vet ikke om en annen bransje med så mye forskjellig en skal vite jeg altså.

Riktig svar burde kanskje ha vært noe alla : beklager det vet jeg ikke, men vent ett øyeblikk så skal jeg a)ringe sjefen b) ringe en annen ansatt c) undersøke på nett.

Tråder som dette hører egentlig ikke innunder generelt, men sofakroken eller ikke på forum i det hele tatt. Syntes nå jeg.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by wollf »

kikky wrote:Man lærer alltid noe nytt, hver eneste dag. Det er så vanvittig mye å lære og vite for en stakkels som jobber i dyrebutikker. Ikke bare det, det er også en satans mange måter å gjøre en hel haug med ting på. Jeg vet ikke om en annen bransje med så mye forskjellig en skal vite jeg altså.

Riktig svar burde kanskje ha vært noe alla : beklager det vet jeg ikke, men vent ett øyeblikk så skal jeg a)ringe sjefen b) ringe en annen ansatt c) undersøke på nett.

Tråder som dette hører egentlig ikke innunder generelt, men sofakroken eller ikke på forum i det hele tatt. Syntes nå jeg.
det har da absolutt noe å gjre på et forum. ord som saten derimot har ikke det.
problemer med dyrebutikker er at de ansatte ikke får opplæring på de forskjellige dyene. de må klare seg selv som oftest. og da de lærer å de også overbevise ledelsen om hva som er rett.
bare for at du jobber i dyrebutikk så behøver det jo ikke å bety at alle dyrebutikker har det som dere.
det er mange bransjer du må vite mer om ting enn i en dyrebutikk, men som jeg nevnte tidligee så er det som oftest dårlig opplæring

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by kikky »

Wollf, du har ett stort problem med å legge fra deg ting forstår jeg.

Det du går til angrep på meg for, gjør du nå nettopp selv. For selv om du har kanskje opplevd dårlig opplæring og måtte klare deg selv, overbevise sjefen osv på stedet du jobbet. Betyr kanskje ikke dette at alle andre butikker er lik? hmm?

Jeg mener bare at slike tråder er useriøst møkkslenging for det meste. Selv om personene som legger ut disse trådene ikke alltids mener det slikt, så har det seg slik at disse trådene alltids utarter seg negativt. Og når man har en ørten av disse trådene, så blir det enda mer gugg. SYNTES JEG.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by kikky »

Hvilke mange andre bransjer har ett så innviklet sortiment av dyrearter og varianter av "riktig" informasjon en skal kunne?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by wollf »

kikky wrote:Wollf, du har ett stort problem med å legge fra deg ting forstår jeg.

Det du går til angrep på meg for, gjør du nå nettopp selv. For selv om du har kanskje opplevd dårlig opplæring og måtte klare deg selv, overbevise sjefen osv på stedet du jobbet. Betyr kanskje ikke dette at alle andre butikker er lik? hmm?

Jeg mener bare at slike tråder er useriøst møkkslenging for det meste. Selv om personene som legger ut disse trådene ikke alltids mener det slikt, så har det seg slik at disse trådene alltids utarter seg negativt. Og når man har en ørten av disse trådene, så blir det enda mer gugg. SYNTES JEG.
skjønner ikke hva du mener i starten.

men for å svare på det andre. jeg har jobbet i flere zoo butikker og har flere venner som jobber i dyrebutikk som sier det samme. Jeg vil ikke si ALLE dyebutikker, men desværre store deler av bransjen.

folk må få lov blåse ut, og er det et problem for andre så trenger man ikke å svare på de eller lese de. værre er det ikke synes jeg

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker

Post by kikky »

Nei, det sier litt som "seriøsiteten" til dette NTF styret. Hva de tillater på forum og hva de ikke tillater på forum. Styret som helhet, ikke som enkeltpersoner hvis en nu skulle peke personangreps fingeren på meg.

Da også veldig viktig å påpeke, hva man ikke tillater på forum som man egentlig ikke har rett på å fjerne.

Det er jo litt trist at du ikke forsto hva jeg skrev, jeg syntes det var ganske lett å forstå seg på :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply