Heftig kløe - Allergi?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

For en uke siden adopterte jeg to rottegutter. Etter en eller to dager merket jeg at de klødde seg litt vel mye. De er ikke veldig vant til å bli løftet på/håndtert, så det var ikke så lett å få sett i pelsen deres, men jeg antok at det var lus eller midd. Syntes også jeg så en rød prikk i pelsen på han ene, og at han hadde små sår eller arr på kroppen. Jeg ringte dyrlegen på torsdagen og fikk ordnet så jeg kunne komme og kjøpe Stronghold. Jeg ga de medisinen i nakken allerede på torsdag formiddag. Men kløen har bare eskalert :gasp: Flere ganger har jeg satt de på et hvitt ark, rufset og sett etter småkryp, uten å ha funnet noe som helst. De har sett ut til å flasse en del begge to de siste dagene, så jeg antok at det kunne være egg som løsnet. Men da de fremdeles klødde seg heftig i dag formiddag dro jeg til veterinæren. Han undersøkte begge to, men fant verken småkryp, egg eller tegn til parasitter. Ellers sa han at de så ut til å være i fin form. Han spurte om hva jeg brukte av strø og lignende i buret, og hadde ikke noe å si på det jeg bruker. Sa at jeg kunne prøve å bytte fra det oppvaskmiddelet jeg har brukt den siste tida (Albi) til grønnsåpe, men la også at det ikke var nødvendig å bruke kjemikaler i det hele tatt ved vask av bur/inventar. Han nevnte også noe med at de kanskje har kløe i sår som ikke lenger er der, eller noe sånt, hva enn det betyr? :S Fikk noen tabletter med det jeg antar er Prednisolon, som skal virke kløedempende. Til sammen skal de ha 1/8 tablett daglig i 7 dager. Skulle ringe tilbake om en uke hvis det ikke var bedring.

- Kan det være at de har vært angrepet av midd eller andre parasitter, at disse nå er borte, men at de fremdeles klør seg? (tirsdag i dag, og de fikk medisinen torsdag i forrige uke). Vet at kløen kan henge i noen dager, men synes det er merkelig at kløen har eskalert og vart over så lang tid.

- Er det mer trolig at begge har en kraftig allergisk reaksjon på noe? I buret bruker jeg avispapir, back 2 nature i toalett, fleece o.l. vasket med parfymefritt vaskemiddel, og har de siste dagene brukt Albi oppvaskmiddel (nå vasker jeg buret igjen og bruker lett grønnsåpevann) på plasthus/leker osv. Ellers har jeg brukt kluter med antibac for å tørke over noen av lekene deres og sofaen (som de har tilbragt en del tid i) de siste dagene.

- Kan det evt. være at de reagerer på fôrskifte? Hva bør jeg i så fall gjøre? Hun som har de før har visst gitt de Snadder Gnagerblanding, mens jeg bruker Rat Nature. Etter de kom hit har de hatt tilgang på begge deler for å unngå en veldig brå overgang.

Helt forferdelig å se at de driver å klør seg sånn :( Hva skal jeg gjøre?

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Maria Bee »

Off, det hørtes kjedeligt ut :(
Kan de reagere på medisinen?
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Oi, det har jeg ikke engang tenkt på. Kanskje? Veterinæren sa ingenting om det, men =\

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Matmor »

Siden de klødde seg før de fikk medisinen ville jeg tro at det er noe annet som ligger bak. Å finne ut hva som forårsaker det er verre...
Hva slags fór bruker de, og er det det samme som de fikk før de kom til deg?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Eirorinon wrote:
- Kan det evt. være at de reagerer på fôrskifte? Hva bør jeg i så fall gjøre? Hun som har de før har visst gitt de Snadder Gnagerblanding, mens jeg bruker Rat Nature. Etter de kom hit har de hatt tilgang på begge deler for å unngå en veldig brå overgang.
:smile:

Har vaska buret dems igjen nå da, så får vi se om det hjelper i alle fall.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Matmor »

Beklager, jeg må visst stille opp skriftstørrelsen på skjermen min litt...
RatNature inneholder ganske mye proteiner, for mye for voksne hanner. Jeg vet ikke noe om proteininnholdet i Snadder gnagerblanding, men hvis det brukes til kaniner er proteininnholdet antageligvis mye lavere enn i RatNature.
Hvor gamle er gutta? Tisser og drikker de mye også?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by wollf »

Tror matmor er inne på noe her ja

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Ja, jeg vet at Rat Nature er upopulært her inne :P Vil bare rottene skal være tilfreds. Synes det ser forferdelig trist ut med mat der alt er likt (selv om jeg forstår hvorfor det gjør det). Men skal prøve annet fôr uansett, i tilfelle det er fôret de reagerer på. Tatt ut Rat Nature fra buret nå, og gir de den gamle typen de er vant til fram til i morgen. Kjøper nytt fôr da. Er vel begrenset hva som finnes i dyrebutikkene her, men. Rat complete eller noe inntil videre kanskje? Også var det ei som tilbød seg å sende meg en prøve av RM1. :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Leser forresten i ei bok jeg har om tamrotter at kløe faktisk kan skyldes nettopp fôrallergi! :O

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Matmor »

Hvis det er mulig ville jeg heller ha prøvd å få tak i Regal Rat eller RM1, hvis du har tilbud om det siste. Er det snakk om voksne hanner har RatComplete faktisk enda høyere proteininnhold enn Rat Nature.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Det viktigste i første om gang nå er å få tak i noe som de ikke reagerer allergisk på. Har avtalt med ei at jeg skal få tilsendt en liten gratisprøve av RM1, men det blir ikke sendt før kanskje lørdagen.

Snakket akkurat med ei som mener hun har hørt at hannrotter kan få gul hud og kløe hvis de får i seg for mye proteiner. Er det dette dere mener kan være årsaken til kløen i denne sammenheng? Forstår ikke helt om det dere skriver mtp. fôret er relatert til problemet (kløen) jeg har nevnt.

Ellers har jeg sjekket næringsinnholdet på Rat Nature og Snadder Gnagerblanding, og forstår det slik at førstnevnte inneholder 17,5 % proteiner, og sistnevnte 12,7. De har således fått mat med mer proteiner den siste uken, uten at jeg kan si noe om hvor mye de har spist av de ulike merkene, da de har hatt tilgang på begge. De har også fått diverse godbiter (ost, frukt, cornflakes, potet...++)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by kikky »

Det er bare vegetabilske proteiner i rat nature. Første jeg ville utelukket var all ekstra mat de har fått ved siden, funker ikke det så forsøk ett annet fôr. Vil ikke egentlig tro at rat nature er noe ekstra allergi fremkallende, men man vet aldri :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Matmor »

Hannrotter er utsatt for kronisk nyresykdom. Høyt proteininnhold i kosten øker faren for at de utvikler symptomer tidlig heller enn sent. En rotte som har fått symptomer kan bli midlertidig symptomfri igjen av et lavproteinkosthold. Jeg er ikke så sikker på at det stemmer at mye orange fettstoff på huden skyldes høyt proteininnhold, for jeg har ikke sett noen sammenheng mellom det og rotter som fikk tegn på nyresvikt, og det kan være store forskjeller på rotter som spiser akkurat det samme. Det orange stoffet i pelsen er heller hormonavhengig, tror jeg. (Det er sjelden å finne på kastrerte hanner, men ikke uvanlig på alfa'er og hanner som er litt tøffe i trynet.) Men både nyresykdom og mye fettutsondering i pelsen kan gi kløe.
:rat:

12,7% proteiner er et bra proteininnhold for rotter med nyreproblemer. Men jeg kan ikke si noe om Snadder-fóret inneholder en bra sammensetning av de andre stoffene rotter trenger.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by wollf »

Snadder er langt fra et bra rottefor. Er masse solsikker og korn. Mat fra matbutikken. Er lite der rotter kan leve av

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Heftig kløe - Allergi?

Post by Eirorinon »

Nei, jeg vet at det ikke er et bra rottefôr, og jeg har heller ikke tenkt å gi dem dette i lengden :klaskepanne: Men bedre at de får det i en uke eller to, enn at de klør seg hvert 3. sekund fram til jeg får testet ut og evt. bestilt opp RM1 :jepp: Tror faktisk de allerede har begynt å klø mindre.

Post Reply