river tapet og gnager på lister

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

Nå i det siste så har Molly begynt å rive i tapeter å gnage på lister , hun har blitt en ny smurfine :klaskepanne: ihvertfall i adferd.
Mann min likte det dårlig så klart å hun er ikke redd for noe så lyder hjelper lite for å stoppe henne, hun har også andre ting å bite på der men de bryr hun seg fint lite om. Hva kan jeg gjøre?? må passe på henne som en hauk hele tiden :sneak:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: river tapet og gnager på lister

Post by wollf »

Korrigere henne. Tren henne slik du ville gjort med en hund

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

ja jeg kan prøve, men hun er ikke redd for noe den jenta :suspicious:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: river tapet og gnager på lister

Post by monlan »

Hei hei.
Du har sikkert prøvd det og jeg vet heller ikke om det hjelper på henne men vi lager en høg og skarp freselyd når vi jobber med å korrigere oppførsel på rottene. Først en svak lyd som advarsel og så en sterk, samtidig som vi skyver rotta rolig vekk fra problemet. Det går ikke så lang tid før de skjønner det. Jeg tror de lager samme lyd selv, når de er sinte, like før et angrep. Så jeg tror den lyden er mer effektiv enn NEI og høge pip eller andre ord/ lyder.

Men uansett må du ha lykke til. :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

a ha ja jeg kan jo prøve jeg har prøvd å trampe i gulvet å en rekke lyder , uten å lykkes med henne, hun gjør dette der hun vet jeg ikke kan se henne, men jeg hører jo hvor hun er hen da.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: river tapet og gnager på lister

Post by monlan »

:glise: Utspekulert, lita dame du har :wink:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

Ja det kan jeg love deg :crazy: å ramp

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: river tapet og gnager på lister

Post by wollf »

vann sprut? trene på komando? sperre av områder hvor du ikke kan se henne?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

vann sprut blir neste test antagelig sperring har jeg prøvd på men hun finner andre veier å komme ditt :klaskepanne:

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: river tapet og gnager på lister

Post by rottegal »

Tabasco der hun kan finne på å gnage, hvis det ikke er alt for mange steder. :blrp:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Milla »

Trening fra starten er veldig viktig!
Jeg bruker å si nei i en veldig bestemt og streng stemme, ikke med den vanlige gode stemmen som jeg ellers snakker dem til i. Ofte handler det ikke om selve ordnet, men tonen man har, så er samme om jeg sier nei, navnet deres, bare den har den bestemte og strenge stemmet.

Ellers for stabeistene som ikke vil høre har de blitt fjernet for en liten periode, om hun er for langt borte til at du når henne i tide så er ofte også et høyt klapp med hendene veldig effektivt ved å få oppmerksomheten bort.

og fyy, slem liten jente, fyyy :giggle:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

:sarcastic: hun er temmelig sta ja holdt på med henne i hele går kveld varte bare i sek så var hun i gang igjen så da var det å bli satt i buret til slutt, hun er spes intr i hjørner , vet ikke hvorfor

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Milla »

Det er bare snakk om å være konsekvent. Hun vil nok fortsatt prøve seg, du må finne noe hun reagerer på slik at hun skjønner det.
Du har ikke vurdert å kjøpe inn noen gnageleker. Altså leker hun kan få lov til å gnage på, og rose henne hver gang hun velger leken framfor der du ikke vil at hun skal gnage?

Det funket i hvert fall godt på de to jeg kjøpte i dyrebutikk som gnagde på aaaalt!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Siv M »

Milla wrote:Det er bare snakk om å være konsekvent. Hun vil nok fortsatt prøve seg, du må finne noe hun reagerer på slik at hun skjønner det.
Du har ikke vurdert å kjøpe inn noen gnageleker. Altså leker hun kan få lov til å gnage på, og rose henne hver gang hun velger leken framfor der du ikke vil at hun skal gnage?

Det funket i hvert fall godt på de to jeg kjøpte i dyrebutikk som gnagde på aaaalt!
de har gnager leker på rommet men hun bryr seg ikke om de, jeg strør puffet ris å havre gryn på gulvet også men hjelper ikke stort, hun er en turbo så hun må ha noe å gjøre hele tiden, zita synes sikkert molly maser for mye for hun sitter bare å ser på henne oppe på plast kurv stativet de får lov å herje med

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: river tapet og gnager på lister

Post by Milla »

Kanskje hun er frustrert og ikke får ut nok energi i lufteturen. Vurdert å kjøpe sånn katteleke, stang med fjær og lignende på enden?
Få henne til å jage etter.

Queen Latifah og Witney (småjentene) her elsker det, og får tøylet en del energi fra dem da 3 timer ute løpsk i leiligheten er tydeligvis ikke nok :crazybonk:
Lek med henne, få henne til å jage hånda eller bryte med hånda de.

Evt trene henne, lær henne snurre rundt, reise seg på to, hoppe på kommando.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply