Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Jeg har aldri merket at det er så mye bøss med pads:/
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

kikky wrote:tråder/fjon/bøss eller hva en nå ønsker å kalle det. fluffy saker som kommer av bomullspads, Q-tips og slikt.
Ja, jeg brukte vanlig bomull. Ikke slike pads. Jeg tror også at det kan komme tynne tråder av bomull om en bruker en tørr bomullsdott. Men tror du at det vil komme tråder av en som er dyppet i te? Det kan jo hende men jeg tror ikke det. Tror ikke at en våt bomullsdott vil loe. Men en pad er sikkert bedre enn bomullsdott.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Eru »

Du kan også kjøpe sånne.. sterile plaster uten tape? :flau: Huff, jeg aner ikke hva det heter, men spør du på apoteket og forklarer vet dem nok hva du trenger :flau: Dem "loer" iallefall ikke :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Du tenker muligens på sterile tupfere til sårstell, som er laget av samme materiele som sterile kompresser, eller de sterile kompressene i seg selv. Man kan også få kjøpt (eller kunne få kjøpt - det er lenge siden jeg skaffet det) usterile kompresser i samme materiale.

Bomullspads av den typen som brukes for å fjerne sminke brukes jo rett oppi øynene hos mennesker. Jeg ser ikke for meg at de er verre for rotteøyne enn for menneskeøyne. Q-tips og de andre bomullspinnene vi har, kan gi fra seg lange tråder akkurat som bomullsdotter. Men jeg er enig i at sjansen for at det kommer plagsomme fibre inn på øynene er relativt liten i dette tilfellet. Rottene vil jo lukke øynene når den våte dotten kommer. (og heller en våt dott enn en stiv pinne i nærheten av øyet på at rotte som antagelig vrir på seg). Noe væske kommer det altlid innpå øyet, men det samme gjelder hvis rotta driver maisfiske. Vann som har vært kokt, selv om det er lagt teblader i det, er antagelig renere enn vannet i maisfiskebollen, hvor det selvsagt havner rottehår og annet.

Det er faktisk mulig å være allergisk mot kamille. Da jeg holdt forelesninger på spesialistutdanningen for øyesykepleiere sjekket jeg opp bivirkningsrapporter for "huskurer", og utslett og hevelser rundt øynene etter kamillete-kompresser var en gjenganger. Men de aller fleste tåler dem selvsagt helt fint!

Selv om jeg synes sterilt saltvann og kompresser/tupfere er best, synes jeg ikke folk skal være redd for å prøve våt bomullsdott dyppet i kamillete.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by kikky »

Bomullsdott dyppet i babyolje har gitt fra seg tråder som har surret seg fast i vippene mine.. som så siden satte seg innpå øyet når jeg gnikket.. Var ikke særlig digg :flau:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

monlan wrote:
kikky wrote:tråder/fjon/bøss eller hva en nå ønsker å kalle det. fluffy saker som kommer av bomullspads, Q-tips og slikt.
Ja, jeg brukte vanlig bomull. Ikke slike pads. Jeg tror også at det kan komme tynne tråder av bomull om en bruker en tørr bomullsdott. Men tror du at det vil komme tråder av en som er dyppet i te? Det kan jo hende men jeg tror ikke det. Tror ikke at en våt bomullsdott vil loe. Men en pad er sikkert bedre enn bomullsdott.
Jeg ser nå at du har helt rett ang bøss fra bomullsdotten.
Har kjøpt pads. Håper de er bedre. Takk for advarsel :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Må igjen få takke for tipset med å bruke hanske under intro! Det har gjort alt så mye bedre for rottene og enklere for meg. Nå kan jeg skille straks jeg aner at det brygger opp til noe. Legge hånda mellom og skyve den ene litt bort fra den andre til situasjonen roer seg. Så nå har jeg klart å unngå bustepels hver intro den siste uka. Vi har intro morgen og kveld, kort eller lenger. Alt etter hvordan det går. Så avslutter vi med å bytte bur ei lita stund. Noe som ser ut til å være populært for alle tre.

I dag var det først intro mellom de to kastratene Loffen og Ed i sofaen. Her er det helt klart at det er Loffen som er problemet. han gir ikke Ed fred. Er helt hyper og skal opp på ryggen hans (virker ikke som han prøver å ri..) eller under han og trenge han inn i et hjørne. Loffen virker ikke aggressiv, men er alt for voldsom. han grynter svakt og gnisser tenner. han er mye mindre og han virker veldig stressa men gir seg ikke. Springer opp til meg rett som det er og så ned igjen. Løper rundt i sofaen og finner ikke ro. Ed blir lei og frustrert, virker det som. Han prøver å gå unna når Loffen er på veg opp på ryggen og han snur seg unna når Loffen skal under han. Men når han prøver å komme seg unna og Loffen ikke gir seg så ser jeg han snur flanken til og begynner å blåse seg opp. Loffen tar ikke hintet og fortsetter. Men det er da jeg tar hånda med hanske mellom dem og skyver Loffen vekk eller beskytter Ed til Loffen har snudd seg. Men jeg synes det går litt framover selv om jeg tror det hadde endt i slosskamp i dag om jeg ikke hadde skilt dem. Ed roer seg ned med en gang Loffen er flytta. Før så satt han med bustepels ei god stund etter at jeg hadde skilt dem. men da lot jeg det gå lenger før jeg kasta inn håndkleet, for å si det bokstavelig.

Så hadde jeg intro mellom Loffen og Charlie. Her er det nok Charlie som er problemet. han biter umotivert i skinnet til Loffen. Ikke så veldig hardt eller aggressivt. Men han snuser på han og tar så tak og prøver å dra i skinnet. Ser tydelig at han drar i skinnet. Første gangen i dag så pep ikke Loffen og det tolker jeg som at det ikke var vondt. Mens andre gangen så kom det et lite pip og Charlie slapp med en gang. Men her var Loffen helt rolig, ikke noe herjing. Men det kan også skyldes at de ikke var i sofaen men i en stor lenestol der vi har vært oftere og begge var mer trygge. Kanskje. Vet ikke.

Hovedproblemet er nå all tissing og skvetting. Av Charlie. han skvetter ikke, han tisser. Og det er såpass mye at når han går på armen min eller på leggen så renner det tiss ned på begge sider. Det er uaktuelt å ha han i sofaen eller noe annet sted uten å dekke til med pledd. Og nå har familien sagt stopp ang å dekke til stua med pledd :nei: . Jeg er forsåvidt enig. Ikke noe fint med pledd overalt i stua. Men jeg har dekket til en lenestol som står inntil buret med pledd og laken og der kan han gå. Ed og Loffen går nå litt overalt (hver for seg) og blir masse kost med av alle i familien. Mens Charlie er det bare jeg som koser med. De andre er lei av å bli våte av tiss. Det er så synd på han som har så lite tumleplass, mens de to andre kan gå nesten fritt. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Han drikker også veldig mye, syns jeg. Men det er jo klart han må det, slik at han har mye på lager til å skvette med :thhpt: :crazybonk:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

De hannene jeg har hatt som har markert, har ikke sluppet så store dammene. Som regel har det bare vært en stripe. Hvordan er det med hengekøyer og strø, ser det ut som om han tisser mye inne i buret også? Er det noen misfarging av urinen, eller er den påfallende lys?
Han er ung til å ha nyreproblemer ennå, men det kan forekomme tidlig. Urinvegsinfeksjon kan også få dyr til å tisse mye. Det er noe som kan sjekkes hos veterinær. Urinvegsinfeksjon kan han få antibiotika for. Nyresvikt er vanskeligere å gjøre noe med, men fór med lavt proteininnhold kan redusere tissingen en stund.
Hvis han tisser så mye at det er et sosialt problem tror jeg at det kan være lurt å sjekke. Familien blir sikkert mer glad i ham hvis han slutter å legge igjen dammer over alt.

Ellers med intro'en tror jeg det fortsatt heter tolmodighet og avledning. Hvis det er fint vær innimellom vil jeg forresten anbefale å ta bur-introduksjon utendørs hvis du har muligheten, når dere forhåpentligvis kommer dit. Jo bedre lufting desto mindre reaksjon på grunn av rottenes duftsekreter - og utendørstilværelsen er en fin avledning i seg selv.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for råd.
Ja jeg er bekymret for han. Oppdaget i går kveld at han drakk veldig mye. har lagt merke til at flaska til Ed og Charlie blir drukket mye mer enn dobbelt så mye av i forhold til Loffen si flaske. I kveld så jeg at Charlie drakk mye, to ganger med litt mellomrom. Såpass mye at jeg mener det er unormalt. Hva kan det være et symptom på? Kan nyresvikt føre til tørst? Jeg tenker også at det er klart at han tisser mye når han drikker mye. For det er ikke snakk om bare striper. Det er det også, men supplert med små dammer og store dråper, mange etter hverandre. Jeg skifter ut det de ligger i hver morning og det er vått. Og det er tiss rundt om kring alle steder der han får lov å gå.

Litt vanskelig å se hvor mye de bruker doen til tissing. Men ingen bæsj utenfor doen nå.

Jeg har fulgt med på Ed også, og han lager striper en sjelden gang og da nesten tørre striper som tørker opp raskt.

Jeg har ikke lagt merke til farge. Men jeg tror den er blank. Så at Ed la igjen en dråpe i dag og den var gul. tror ikke Charlie sin urin har så gul farge.

Guttene får Rat Nature og frukt og grønt samt en halv mandel hver kveld når vi sier natta . Av og til pasta, kokt potet, knekkebrød, brødskorper, grøt, ost. Men jeg er forsiktig med melkeprodukt og dressinger. Jeg har gitt de litt fisk, kjøttdeig og egg, men har vært forsiktig med det siden jeg kjenner til det høge proteinnivået i Rat Nature, som de får. Skal slutte med å gi proteinrik ferskmat dersom det er fare for nyrene. Men jeg har tenkt at siden de får ganske mye fersk frukt og grønt så utgjør proteinet i foret en mindre andel av det de får i seg i løpet av dagen. Så jeg håper at det ikke er grunn til ev problemer med nyrene.

Merket også at Ed får løs mage om han får for mye frukt.

Ja, tissingen til Charlie er blitt et problem. Han har fått svært innskrenket mulighet til å gå som han vil og dette er ikke bra for han. Det gjør ikke noe om han tisser på meg så her får han være så lenge han vil. Jeg skifter klær ofte. Men de andre i huset vil ikke bli våte
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I dag gikk introen veldig bra. Loffen var mye roligere en i går. Ingen bustepels fra de to andre guttene. Jeg måtte flytte Loffen vekk fra ryggen til Ed et tre, fire ganger på ca 15 min. Og det var flott å se hvordan de møtes når de løp omkring. De møtes snute mot snute i et par sekunder og så gikk de tett inntil hverandre, hver sin veg. Uten noe aggressivt. Det skjedde mange ganger. Som regel begynner en av dem eller begge å snuse under magen på den andre noe ingen av de liker.
Jeg ga de mais ofte, men bare litt om gangen. Og de var like mye på rundt omkring på meg som på stolen og bordet som vi bruker som introsted.

Jeg har prøvd å ha de ute på verandaen men de er redde for å være ute. Litt i varierende grad og litt varierende for hver gang (tre ganger) jeg har prøvd. Men jeg skal prøve det igjen flere ganger i sommer. På kveldstid. Sola går ned bak skogen ca kl 21 midt på sommeren så da er det fint å være ute. Rotter trives vel ikke i sollys? Det er vel natt og skumringsdyr?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

En ting til. La merke til noe i går kveld under introen. Jeg satt på kne forran lenestolen som vi bruker som introsted. Ed sto på to opp mot meg med hode inne hånda mi mens jeg koste med han. han sto tett inntil øret mitt. Da Loffen kom og ville opp til meg, reiste seg på to ved siden av Ed så hørte jeg en svak blåselyd fra Ed. Som å blåse i et sugerør, men mye svakere. Ed sluttet når Loffen gikk vekk og begynte igjen straks han kom tilbake. Jeg oppfattet det som en klar advarsel. Har ikke hørt det før. Er det noe som er vanlig?

Så også at Ed sparket bakover med bakbeina i går kveld når Loffen kom inn bakfra og ville snuse eller opp på ryggen hans.

Men som sagt så gikk det kjempebra i dag. :cheeeers: :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Mine omplasseringshanner kan blåse/frese/gnisse hvis de er litt sinna eller veldig oppspilt pga andre rotter
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Mine omplasseringshanner kan blåse/frese/gnisse hvis de er litt sinna eller veldig oppspilt pga andre rotter
Ja, mine gjør også alt dette. Men håper det er positivt at de gjør det og ikke blåser seg opp. FOr det ser ut til å være tegnet på at nå blir det kamp.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Jeg målte hvor mye Ed og Charlie drikker på ett døgn. 2,5cm på ei vanlig drikkeflaske. Er det normalt for to store hanner?

Så i dag tidlig at også Ed også drakk veldig mye
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Du må nok måle det i milliliter! Det pleier å være en målestrek på flaskene som forteller hvor mye det er i dem.
Vi vet jo ikke hva du mener med "en vanlig flaske". Den som hører med til Veneziaburet har mye større diameter enn de flaskene jeg bruker til vanlig, men likevel mindre enn den som fulgte med Jenny KD-buret, og som jeg ikke bruker fordi jeg synes den blir upraktisk stor. Jo større diameter, desto mer vann er det i de 2,5 cm du målte.

Post Reply