Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

:klaskepanne: Du har et godt poeng der :rød: Skal måle det i morgen
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Superfine introer i dag tidlig og nå i kveld :cheeeers: Nå synes jeg det virkelig går rette vegen. I dag tidlig fikk de frokosten sin på introstedet og de spiste godt. Loffen var litt vel ivrig med snusing og jeg måtte skyve han vekk fra de to andre guttene et par ganger. Men ingen bustepels, fresing eller noe annet negativt. Ser ut som de er blitt vant til hverandre.
I kveld hadde vi først intro på vanlig sted og godbiter/ kveldsmat. Så gikk vi ut på terrassen. Det gikk veldig bra. Takk for godt råd. jeg var litt bekymra et par ganger da alle tre havna inne i genseren... Men gikk helt fint. Var ute ca halv time så gikk vi inn å satte oss i godstolen. Der får Loffen og Ed gå fritt fra stolen og over boret til der mannen min sitter og de går over til han. Mens stakkars Charlie må være hos meg siden han tisser så mye. Merker at han blir frustrert over at jeg hindrer han i å gå ut på bordet. stakkars gutten min. :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Lag bleie til han <3 midlertidig løsning?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Lag bleie til han <3 midlertidig løsning?
Hi hi, ja det hadde vært saker!! Han var så frustrert i kveld da de to andre løp rundt mens han måtte sitte med meg. Charlie er verdens mykeste og deiligste og ettergivende og rolige rotte en kan tenke seg. Men i dag var han veldig bestemt på å prøve å komme seg bort på bordet. Men vi har mat og spiser ved bordet og da kan han ikke gå der. De to andre tisser ikke, Loffen, og nesten ikke, Edward.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Matmor wrote:Du må nok måle det i milliliter! Det pleier å være en målestrek på flaskene som forteller hvor mye det er i dem.
Vi vet jo ikke hva du mener med "en vanlig flaske". Den som hører med til Veneziaburet har mye større diameter enn de flaskene jeg bruker til vanlig, men likevel mindre enn den som fulgte med Jenny KD-buret, og som jeg ikke bruker fordi jeg synes den blir upraktisk stor. Jo større diameter, desto mer vann er det i de 2,5 cm du målte.
Guttene drikker ca 20 ml hver dag. De er store og spiser godt av tørrforet. Loffen drikker så lite at det knapt er synlig i flaska. Men han spiser nesten ikke noe tørrfor. Han er slank og kvikk, ikke tynn. Spiser fersk mat og knekkebrød/ mandel med god matlyst. De to store spiser omtrent alt de får. Så bra!!

Det er liksom to ytterkanter både i matlyst, utseende/ størrelse og drikking.

I dag fulgte jeg mer med på drikkingen til de to store. Og i kveld var det Ed som drakk mest. Så da er det ikke bare Charlie. Litt bra at det er begge, kanskje det er et godt tegn. Verre om begge to har problemer med nyrene. De får jo samme mat. Men jeg skal slutte helt med å gi de noe med proteiner fra dyr siden de får Rat Nature. Men er det proteiner i frukt/ grønnsaker/ mandel og knekkebrød (havreknekk eller husmann) som også kan skade nyrene?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Kokt ris er hvert fall veldig gunstig å gi dem!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

20 ml hver seg er ikke mye i det heletatt :cheerful: Du trenger visst ikke bekymre deg om den biten. Tilleggsfóret du nevner er det heller ikke noe galt med. Det er proteiner i det meste, men det avgjørende er hvor stor andelen av kaloriene i tilleggsforet som kommer fra proteiner. De matvarene du nevnte har ikke så høy andel at det er et problem. Jeg har ikke sjekket mandel, men mandel er så fett at det nesten må anses som ekvivalenten av potetchips til rotter. Altså noe de bare bør få i begrensede mengder som snop. Det er andre nøttetyper som inneholder mere mineraler og ting som er bra for kroppen.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Å så betryggende å lese. Takk begge to.
En av de store guttene får løs mage av for mye frukt. Tror det er grunnen, Har lurt på om det kan skyldes stress pga intro, men mener å merke at det blir tydelig etter at de har fått mer frukt enn grønnsaker. Tror det kommer fra Ed, men er ikke sikker. En av dem fiser også. Det er sikkert samme karen. Jeg har de alltid med meg samtidig så det er vanskelig å merke hvem som promper. Ikke mye. Bar kjenner det så vidt.

Ellers så hadde vi en flott into ute på altanen i går. Gikk så bra som det kan gå. Jeg var bekymret et par gangen. Da vi kom ut så satte jeg med ned på gulvet og hadde Loffen inne i armen og Ed og Charlie på hver sin skulder. Da jeg satte meg ned var jeg litt uoppmerksom og da forsvant de to på skulderen ned i genseren samtidig som Loffen gjorde det samme. Jeg tenkte at nå går det galt. Og det inne i genseren... Uæ. Jeg holdt pusten. Men det gikk helt fint. ingen slossing og ingen piping. Etter ei stund sto det en inne i hver sin arm og titta ut og en oppe i halsen :cheer: Så gikk de ut og utforsket. Jeg hadde lagt ut masse rør og esker som de kunne krype inn i. Jeg har ikke turt å gjøre det før for jeg har lest på Matmor sin side at det ikke er så lurt om det er små rom de kan bli trengt inn i. Så inntil i går så har de kun møttes på åpne steder. Men nå følte jeg at de var klar til ny utfording. Dette gikk veldig bra. De løp ut og inn, hver for seg. Men så havnet plutselig alle tre inne i en liten kasse, på andre siden av altanen og jeg holdt pusten igjen. Så tittet først Ed ut åpningen for så å rygge inn igjen. Så kom Loffen ut og snuste for så å gå inn igjen. Til slutt var det Charlie som tittet ut. Var bare SÅ koselig å se. Etter noen minutter kom alle tre ut og de fortsatte utforskningen. Etter vel en halv time så så jeg at Loffen ble værende inne i den ene kassen. Virket litt stresset minuttene før det. Så da avsluttet vi.

Prøvde også å la Loffen besøke Ed og Charlie i buret. Tok vekk alt som de kunne gå inn i slik at det var et åpent og flatt område. Men det gikk ikke bra i det hele tatt. Loffen ble helt rabiat og skulle hoppe på guttene og snike seg under. Ikke redd men heller ikke sint. bare vilter. Så må nok vente litt med å gå videre med det. Skal prøve det motsatte i kveld. La Ed og Charlie komme inn i buret til Loffen. Så får vi se.
Nå skal Loffen få vasket øyet sitt mens han gnafler i seg kokt makaroni. Ikke det sunneste. Men da sitter han rolig. Han HATER å bli holdt fast :giggle: Så ny intro ute på altanen. Vi koser oss i ca 2 timer hver kveld nå. Koselig. Blitt en fin kveldsaktivitet dette. Så får de sin halve mandel hver og så natta.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

utmeldt

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by utmeldt »

Fantastisk å lesa om framaskritta i forhald til gutane :cheerful: Er veldig glad for hansken eg og, utan den hadde eg ikkje hatt ein sjangs, ein unngår bittsår både på mennesker og rotter, samt at rottene stresser unødig når ein bruker denne metoden. Lukke til vidare, syns dere er rett spor her , ikkje minst takket vere din fantastike gode tålmod og kjærleik for dyra. Bra jobba :cheer:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Tusen takk :cheer:
Ja, det å bruke hanske var kjempelurt. Mye mindre stress for guttene. Så lett å skille om det blir dårlig tone.

Jeg er utrolig glad i rottene mine. Syns de beriker livet mitt. Jeg gleder meg til å møte de med intro om formiddagen og om kvelden etter jobb. Tror rett og slett jeg er blitt avhengig av den gode lukta som rotter utsondrer. :kisses: :giggle: Siden jeg skifter liggeunderlag hver morning så lukter de ikke urin. Hadde jeg ikke gjort det så hadde de stinket, siden Charlie ikke er noe flink til å bruke doen til tissing og trolig er den som tisser til hele pleddet hver natt. Og siden de bruker doen konsekvent til bæsj så er det veldig rent rundt dem. Derfor lukter de bare en svak og nydelig god rottelukt. Charlie er ikke kastrert så han lukter litt sterkere enn de to andre. Men jeg tror også det skyldes at han ikke er så nøyen på å vaske seg på kroppen. I allefall kan det virke som det. Da Rasmus var syk og i løpet av hele sykdomsperioden som endte med avliving :angel: :grine: Så kunne jeg se at huden hans var oransje. Jeg oppdaget det ikke før første gang han var hos veterinæren. Hun sa at han trolig ikke orket/ klarte å stelle pelsen siden han var syk. Men Charlie er ikke syk. Han er frisk og fin. God matlyst, aktiv og utforskende. Men ganske lat og rund rundt magen :giggle: Men det er sjelden jeg ser at han vasker seg. Er det vanlig at rotter har oransje farge (tydelig at det er smuss) på huden?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Voksne hannrotter som ikke er kastrert har mer eller mindre orange hud på ryggen, på grunn av sekreter de utsonderer. :rat:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Ja, da så :cheer:
Godt å høre at jeg ikke må til å vaske han :giggle:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Nå går det bare SÅ bra med introene.
Har prøvd noe nytt de siste dagene. I tillegg til introer på altanen.
Jeg har som mål at alle tre skal flytte inn i framskapet som vi har i stua. Det er stort og god plass til å lage hengekøyer. Fordelen er at vi kan lukke igjen skapdøra når vi får besøk av folk som ikke liker rotter :hmmm: Samt at det ser ryddigere ut enn et digert bur midt i stua.

Til nå så har skapet stått brakk ganske lenge pga bekymring for lus og annet utøy. Men nå har jeg innredet det på nytt for å lage til ett mer spennende introsted enn vi har hatt før. har ikke turt å ha de på steder med masse gjemmesteder som de kan bli trengt sammen i. Men siden det gikk så bra ute på altanen så tok jeg sjansen på å prøve.

Og det gikk kjempefint. Første gangen ble de så begeistret at de helt glemte å buste med pelsen eller å måle krefter. De klatret og herjet rundt og fikke masse godbiter. Bare snuste på hverandre i forbifarten :cheer:

Det samme skjedde i går og i dag tidlig.

Men i kveld har det vært massevis av knuffing. Det rare er at det er kun på ett sted at det blir det. Og det er oppi en kasse, uten tak. Der skal Loffen legge Ed og Charlie på ryggen. Første gang han prøvde med Ed så blåste Ed seg litt opp, freste svakt og snudde flanken mot han og sparket han med bakbena. Tydelig; Pass deg!! Så jeg skilte dem og ga de godbit. Litt bekymret for at jeg belønner dårlig atferd ved å gi godbit etter noe som ellers hadde endt i kamp. Men jeg tror egentlig ikke det. Hva tror dere?

Men det som så skjedde var veldig rart. Noen minutter etterpå så lå Ed i kassen og vasket seg. Loffen sto på utsida og ikke brydde seg om han oppi kassen. Plutselig så hoppet Loffen opp og over i kassen og bare gyvde løs på Ed for å legge han i bakken. Lille Loffen mot digre Ed. Og Ed la seg på ryggen og lå helt stiv uten å røre en muskel. OG SÅ BEGYNTE LOFFEN Å TVANGSVASKE HAN!! Er det mulig!!??Loffen vasket sikkert i 15 sekunder mens Ed lå helt rolig. Så snudde Loffen ryggen til han og begynte å vaske seg selv. Ed ble liggende lenge etterpå for så å sette seg opp. Dette skjedde et par ganger til og så ble det litt boksing som ikke førte til noe mer. Så skjedde det samme med Charlie og Loffen. Charlie la seg på ryggen :sjokka:

Så nå er Loffen blitt sitt gamle jeg igjen!!! Nå har han to å herse med og ikke bare stakkars broder Rasmus som fikk gjennomgå mens han levde. Loffen ble kastrert pga sin voldsomme oppførsel mot broren Rasmus. Det samme ble Ed pga hans oppførsel mot Charlie.

Jeg slutter ikke å forundre meg over at Ed og Charlie godtar at den lille Spirvippen herser med dem :glise: Jeg hadde tenkt at jeg på ett eller annet tidspunkt måtte la Ed få sette Loffen på plass, en gang for alle. For jeg har oppfatte situasjonen slik at Loffen har vært "tøff i trynet" og at Ed ble lei og sint pga oppførselen til den lille innpåslitne karen. Og at det snart var på tide å ikke skille dem men la det stå til. Ville bare vente til Ed ikke blåste seg opp og viste så tydelig at han var utrygg i situasjonen. Ute på altanen så jeg at han var helt rolig i forhold til Loffen og da ville jeg lage til i skapet og så vente litt med å skille de om det fortsatte uten bustepels. Men så skjedde altså det motsatte. Nå har Loffen lagt de på rygg mange ganger i kveld. Charlie en gang og Ed mange titall ganger på ca 2 timer. OG det ender alltid med Ed på rygg :overrasket:

NÅ har de roet seg ned og ligger på hver sin plass og hviler og jeg hører gnissing. Men usikker på om det er pga stress eller kos/ avslapning.

Jeg er happy i kveld. Burde ha lagt meg for lenge siden men det er så artig å følge med på det som skjer :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Jeg tror ikke mine egne øyne: nå står altså Ed og Loffen å drikker av samme drikkeflaske!!!!!!!!!!!!!!!!! :sjokka: :cheeeers: :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Eru »

Det er så spennende å lese om deg og rottene dine! Må nesten ha popcorn! :giggle:
Gleder meg over at det går bedre og bedre, blir nok en fin liten flokk til slutt :kisses:


Du er mega flink, stå på! :bounce:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply