Vegetarrotter!

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Jeg er selv veganer, og gir rottene mine en stort sett vegan diett selv. Nå har jeg bodd med andre som ikke er veganere så og si siden jeg fikk mine, så rottene har har alltid fått og får egg og slikt av de av og til, noe de jo elsker! :cheerful:
Men jeg er veldig påpasselig med å få i riktig næring selv, og det er ennå viktigere for meg at rottene mine får det. Nå bodde jeg i England i et par år, hvor de har mye bedre utvalgt på rottemat (eller på det meste, egentlig!), så jeg brukte stort sett Supreme Science Selective: http://www.veggiepets.com/shop/supreme- ... -350g.html
Rottene eeelsker det, og det har gode næringsverdier!
Ellers fungerer linser, bønner og erter veldig godt som proteinkilder, og i alle fall mine synes det er helt fantastisk godt! Også frø av forskjellige typer er både bra og deilig. Frø og/eller musli sammen med soyayoghurt er noe av det beste de vet!
Hos oss er kokte kikerter og kidneybønner spesielt populært, og vi gir de ofte "middag" bestående av dette, sammen med mais, ris og poteter. :cheerful:

Annen type vegan/vegetarmat som jeg mener er bra for rotter:
Brokkoli
Spirer
Persille
Grønnkål
Spinat
Soyabønner/soyaprodukter/tofu
Havregrøt
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vegetarrotter!

Post by sanca »

Men får du tak i Supreme Science Selective i Norge, da? Hva gir du som grunnfôr nå?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Jeg var nylig i London og fikk med meg både litt av det samt en forblanding fra en lokal dyrebutikk, men man kan få kjøpt Supreme Science Selective over nettet fra Storbritannia! Frakten er dessverre litt dyr, da.
Her hjemme kjøper jeg Rat Nature :cheerful:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vegetarrotter!

Post by Matmor »

SSS går for å være et bra fór, men dyrt. Det ser ikke så dyrt ut hvis man sammenlikner med vanlige norske priser. Jeg ser de har den på Amazon til £ 5.82 pluss frakt for 1.5 kg. Hva kommer portoen på ved forsendelse?

Ut fra det jeg så ligger det kanskje litt lavt på kalsium, men ikke så mye. Kalsiumtilskud er det dessuten ikke så vanskelig å ordne. Proteininnholdet og fettinnholdet er bra for voksne hanner, men til rotter i reproduksjon og unger ville jeg ha gitt proteintilskudd eller et annet fór. Såpass mange rotter som jeg har kommer jeg nok til å holde med til RM + tillegg, men hvis man ikke har så mange rottene tror jeg SSS er helt fint. Regal Rat er et alternativ dt går an å få tak i en del steder.

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Det er dessverre vanskelig å få sendt det til Norge via Amazon, og det er dessverre få nettbutikker som sender over til Norge, så jeg ville nesten bestilt fra nettbutikken jeg linket til her oppe, Veggie Pets, hvis man vil kjøpe SSS over nett fra Storbritannia.
De har kun poser på 350g, og når jeg sjekket tidligere i dag ble portoen på £4.5 for en forsendelse med én pose, som blir rundt 42 kroner. Altså over det dobbelte av det en pose på 350g koster.
For fire poser, som visst er alt de hadde inne for øyeblikket, ble portoen på rundt 110 kroner.

Finnes det noe vegetarfór som kan anbefales for rotter i reproduksjon, som dere vet om? Hvis jeg bestemmer meg for å få et kull en gang blir det nok RM3, men kjekt å høre om det finnes noe annet bra der ute :cheerful:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

utmeldt

Re: Vegetarrotter!

Post by utmeldt »

sanca wrote:Men får du tak i Supreme Science Selective i Norge, da?
Eg brukte dette foret tidlegare, og kjøpte det på dyrebutikk her i Norge. Trur det var Dyrego eg handla det på.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Vegetarrotter!

Post by BlackNenne »

Artig med veganere på forumet, og velkommen! :cheerful:

Selv er jeg vegetarianer med veganske tendenser... :nottelling:

Eneste jeg har hørt, er at selv om bønner og linser er en fin proteinkilde for oss mennesker, så skal man gi det med måte til rottene våre.
Da det (som vi vet) kan gi litt gasser og være litt hardt for magen. :giggle: Men for all del, alt med måte. :cheerful:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by Tonje Lenore »

Jeg er veldig usikker på om rottene får i seg det de skal av bare vegetar kost,
I hvert fall om hunder eller katter skulle gått på en sånn kost ville ikke det fungert.
Tror derfor også det ikke vil fungere for rotter i en lengre periode, men nå har ikke
Jeg lest meg så mye opp til det hellercså kan hende jeg tar feil :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Tusen takk, BlackNenne! :cheerful:
Det er veldig sant, og som du sier, alt med måte! Alle mine går helt amok over både kikerter og kidneybønner, så jeg passer alltid på at de ikke får i seg for mye. For det setter virkelig i gang sakene, og blir det veldig mye lukter ikke doen særlig godt en i timene etter! :giggle:
Så er best med en porsjon "middag" hvor det er blandet godt med andre gode ting for dem :cheerful:

De fleste vesener som er omnivorer/altetende kan som regel fint leve på vegetar/vegankost så lenge de spiser de riktige tingene og får i seg fullverdig protein og slikt :cheerful:
Selvfølgelig hadde dette fungert dårlig ute i naturen, siden dyr jo ikke har oversikt over hva som har de forskjellige vitaminene/mineralene/proteintypene/osv. i seg, men så lenge de blir matet av oss mennesker som vet hva som trengs så funker det helt ypperlig! :cheerful:
Jentene mine, som har levd på vegetarkost så lenge de har levd, har alle vært sunne og flotte jenter fram til svulstene kom, et par av dem har tilogmed vært på den tykke siden! :giggle:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by wollf »

husk at jursvulster kan komme av feil kost også :cheer:
jeg synes at dyr skal få spise den maten som er naturlig for dem. har ikke noe imot veganer eller noe. men dyrene burde få kosten de er laget for

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Det visste jeg faktisk ikke, så da lærte jeg noe nytt i dag! :cheer:
Dessverre er det jo slik at mange kjæledyr ville spist mat som hadde vært veldig dårlig/evt. giftig for dem om de ikke hadde hatt oss mennesker til å passe på :/

Skal lese meg enda mer opp på hva som kan være symptomer på feil kost hos rotter, men utifra alt jeg har lest angående rottekost fra før av (som er en goood del), tror jeg det jeg gir mine er godt nok i massevis :cheerful:
De to jentene mine som har fått jursvulster er søstre og fra dyrebutikk. Så jeg mistenker at det er dårlige gener, stakar små :(
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Vegetarrotter!

Post by maling »

Da har jeg lest mye mer om det, og lært at kost med mye fett utgjør en høyere risiko for svulster!
Fettinholdet i mine rotters kost har heldigvis aldri vært et problem, men jeg vil veldig gjerne lære så mye som mulig så jeg setter pris på alle innspillene jeg leser! :cheerful:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by kikky »

Tonje Lenore wrote:Jeg er veldig usikker på om rottene får i seg det de skal av bare vegetar kost,
I hvert fall om hunder eller katter skulle gått på en sånn kost ville ikke det fungert.
Tror derfor også det ikke vil fungere for rotter i en lengre periode, men nå har ikke
Jeg lest meg så mye opp til det hellercså kan hende jeg tar feil :)
Tror det var verdens eldste hund, en border collie som var vegetarianer. Så funke kan det jo.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by malap »

Kom tilfeldigvis over denne: https://www.youtube.com/watch?v=Xvq5Qk47S1E
Vet ikke om den er delt her før men.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by malap »

Malena

Post Reply