Gikk nesten galt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Gikk nesten galt

Post by monlan »

I dag holdt Charlie på å bli kvalt!!! Han og guttene satt og spiste kokt ris og plutselig begynte Charlie å strekke voldsomt på halsen og jeg kunne se at noe var alvorlig galt. Og at nå skjer det samme som skjedde med gullet mitt Jerry som døde mens han satt å spiste det beste han viste som var skive med leverpostei. Han satt på fanget mitt og døde i armene mine og jeg skjønte at han ble kvalt. Men jeg fikk helt panikk og viste ikke hva jeg skulle gjøre. Kan ikke beskrive hvor grusomt det var.

Nå holdt det samme på å skje med Charlie. Men takket være forumet her og en tråd for ei stund siden om dette med spising og kvelning, og at rotter ikke klarer å kaste opp, så viste jeg hva jeg skulle gjøre. Jeg tok godt tak i han med begge hendene og sveiva han rundt med strake armer, og med hodet hans utover. Føst en gang, det hjalp ikke og så en gang til og da fortere rundt. Og da fikk han puste igjen. Fy flate for en lettelse å se at han ble fin igjen.

Hadde jeg ikke vist hva jeg skulle gjøre så hadde han ikke kost seg i sofaen her ved siden av meg, sammen med guttene nå. Tusen takk, igjen. Uten dere (tror det var marmor som ga rådet på forumet den gangen) hadde dette gått fryktelig galt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Gikk nesten galt

Post by Anniken.HH »

huff, er bra det gikk bra da!
Men hvordan er det du holder rottene når du ''slenger de''???
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gikk nesten galt

Post by monlan »

Jeg holdt han med begge hendene og svinga armene i stor sirkel slik at han hadde hodet utover. Svinga armene fort den andre gangen.
Charlie er alltid myk når han blir løfta, stritter ikke i mot. Henger rolig i hånda og bare venter til han blir satt ned. Så han var lett å holde. Hadde blitt vanskeligere om det hadde vært loffen. Han stritter i mot med hele seg når han blir løfta.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gikk nesten galt

Post by Milla »

Det var vel i denne tråden vi diskuterte det: viewtopic.php?f=4&t=15505&hilit=rotta+kveles

Men, monlan, jeg ville holdt hodet sikkert også. Det er stor sjanse for å få nakkesleng.

Så utrolig bra, det gikk fint! Det er ikke morsomt når du stor og ser at rotta holder på å kveles. Flott at du reagerte så raskt :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gikk nesten galt

Post by monlan »

Uff, det tenkte jeg nok ikke på. Hadde vært fælt om han overlevde kvelning men fikk varige men, eller det som verre er, pga nakkesleng. Godt du sier i fra. Skal huske på om det skjer igjen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gikk nesten galt

Post by monlan »

Milla wrote:Det var vel i denne tråden vi diskuterte det: viewtopic.php?f=4&t=15505&hilit=rotta+kveles

Men, monlan, jeg ville holdt hodet sikkert også. Det er stor sjanse for å få nakkesleng.

Så utrolig bra, det gikk fint! Det er ikke morsomt når du stor og ser at rotta holder på å kveles. Flott at du reagerte så raskt :cheer:
Ja det var denne tråden som du starte, Milla. Jeg husket vist ikke helt det du skrev om å holde rotta slik at nakke og hode var stabilt og så svinge armene mellom bena. Det er nok den beste måten, ja. Mellom bena altså. Milla, du redda livet til gode gutten min!!!! :kisses: Uten å ha lest det du skrev så hadde jeg bare hylt og fått panikk, slik som da Jerry døde av kvelning.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gikk nesten galt

Post by Milla »

Det er bra tråden ble til nytte! Det var poenget bak det... :boing:
Etter selv å opplevd dette noen ganger, så visste jeg i utgangspunktet ikke hva som var det riktige å gjøre i en slik situasjon, og jeg kunne ikke finne noe om det på forumet.

Alt jeg husket, i adrenalin kicket av at jenta mi kveltes, var alle dyrlegeprogrammene og hva disse hadde gjort.

Overlykkelig over at det gikk så bra!! Heldigvis er ikke dette noe som skjer hele tiden, og forhåpentligvis mens vi er hjemme og kan oppdage det.
Også takk til innspillene som kom på tråden!

Det hjelper å dele informasjon!! :boing:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gikk nesten galt

Post by monlan »

:roflmao:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Gikk nesten galt

Post by Sandratravolta »

Skjedde faktisk her i går, tror jeg, hjalp hvert fall med snurringen, og hun har ikke hatt problemer med å puste etter det, så forhåpentligvis var det kveling og ikke noe andre sykdommer. Greit å vite hva man skal gjøre hvert fall!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply