Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Rotteguttene har bare fått vært å klatra på buret de siste dagene, stakkars! I frykt for lus, så klart!
Er jeg blind? Jeg har lest filen 5 ganger iallefall siden jeg fikk han i hus, men finner ikke info om hvor lang tid det tar før lusa er død? :flau:
Er det mulig å se forbedring allerede forresten? For jeg gjør nemlig det! :huh: Han nyser veldig sjeldent, surklingen er også så og si borte?
Merkelig, men jeg klager ikke? :grin:

Han er kjempe nydelig, og så utrolig god! Gleder meg så forferdelig mye til han kan flytte inn med de andre! :aww:
Gode, søte, snille gamlingen min :kisses: :dån:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

utmeldt

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by utmeldt »

Det har med livvsyklusen til lusa å gjere, trur eg. Kan hende dei vaksne lusa dør fort, men ikkje egga. Og dei klekkes etter så og så mange dager . Derfor må det ein dose til for å ta knekken på det nyklekka utøyet etter ca 14 dager då virkningen frå første dose på det tidspunktet er avtakande.

Så bra at han alt er bedre :cheer:

Det var veldig snilt gjort av deg å ta deg av han. Er så glad for det. Trur han får det veldig bra hos deg framover :cheerful:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Ja, så klart.... Det er jo egentlig veldig logisk! :crazy:

Men altså, er det mulig å se forbedring så tidlig da? Han har jo bare fått tre doser med 0,25ml?
Jeg er skeptisk, men klager så klart ikke! Haha! :cheerful:


Når jeg har både tid, kjærlighet og økonomi til det, var det ikke et vanskelig valg, egentlig.
Og han trengte det sårt!

Jeg skal iallefall gjøre mitt beste for han, og det innebærer kos, oppmerksomhet, en stor fin flokk å bo med, behandling om han blir syk igjen, rent bur og skikkelig mat! Her skal ha et godt hjem som verdsetter livet hans, livet ut!
Slik jeg har forstått det har de forrige eierne nesten bare foret han på MARIEKJEKS og kanskje vanlig gnagerblanding som kjøpes på matbutikk når de tok seg "råd" til det.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Han har sikkert fått forverret symptomer pgs lusen. Så det selv med hun min som var hardest rammet. Jeg ble selv overrasket hvor fort hun kom seg, var snakk om noen timer.

Viktigste er å fullføre kuren, selv om han tilsynelatende frisk.

Mariekjeks?? og gnagerblanding når de "tok seg råd til det"?!?!!!

Mangler ord, eller rettere sagt mangler fine ord :mad2:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Selvfølgelig skal vi gjennomføre kuren, er bare så positivt overrasket! :grin:


Jepp... Så RM1 kan du tro ble kjempe populært! Da jeg satte inn skål med det da han kom hit, tok han to i munnen flere ganger og løp løpsk i buret for å gjemme unna! Han måtte få ny skål når jeg vasket buret for da lå alt på den møkkete spon-pelletsen! Han ligger å myser med øynene når han spiser det, og koooser seg skikkelig med maten! Skal dra på butikken i morgen å kjøpe mais, babygrøt og litt forskjellig godt å gi bartene :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by monlan »

Så kjekt å følge denne tråden. Gutten din fortjener virkelig at det skal gå bra med han nå. At han får det godt og glemmer fortiden.

Skulle ha tvangsforet de forrige eierne på på dårlig first prise mat og mariekjeks og latt de få skikkelig tannverk uten å gå til tannlege (tannverk er noe med det vondeste jeg kan tenke meg, verre enn fødsler...) og ikke kontaktet lege om de ble aldri så syke ( NB, ikke all first prise mat er dårlig og de matvarene skulle de ikke ha fått) Jeg er i det litt hevngjerrighet hjørnet i kveld. Men historien til gutten din gjør meg så forbanna!!

Er så fint å lese at han klør seg mye mindre og at problemene me pust og nys er blitt bedre. Og at han setter pris på kos fra deg og ikke er redd for mennesker. Er så glad for at du tok ansvar og tok han til deg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by monlan »

Så kjekt å følge denne tråden. Gutten din fortjener virkelig at det skal gå bra med han nå. At han får det godt og glemmer fortiden.

Skulle ha tvangsforet de forrige eierne på på dårlig first prise mat og mariekjeks og latt de få skikkelig tannverk uten å gå til tannlege (tannverk er noe med det vondeste jeg kan tenke meg, verre enn fødsler...) og ikke kontaktet lege om de ble aldri så syke ( NB, ikke all first prise mat er dårlig og de matvarene skulle de ikke ha fått) Jeg er i det litt hevngjerrighet hjørnet i kveld. Men historien til gutten din gjør meg så forbanna!!

Er så fint å lese at han klør seg mye mindre og at problemene me pust og nys er blitt bedre. Og at han setter pris på kos fra deg og ikke er redd for mennesker. Er så glad for at du tok ansvar og tok han til deg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

monlan wrote:Så kjekt å følge denne tråden. Gutten din fortjener virkelig at det skal gå bra med han nå. At han får det godt og glemmer fortiden.

Skulle ha tvangsforet de forrige eierne på på dårlig first prise mat og mariekjeks og latt de få skikkelig tannverk uten å gå til tannlege (tannverk er noe med det vondeste jeg kan tenke meg, verre enn fødsler...) og ikke kontaktet lege om de ble aldri så syke ( NB, ikke all first prise mat er dårlig og de matvarene skulle de ikke ha fått) Jeg er i det litt hevngjerrighet hjørnet i kveld. Men historien til gutten din gjør meg så forbanna!!

Er så fint å lese at han klør seg mye mindre og at problemene me pust og nys er blitt bedre. Og at han setter pris på kos fra deg og ikke er redd for mennesker. Er så glad for at du tok ansvar og tok han til deg.

Det går iallefall oppover, og det syns på hele karen! :grin:
Også ser det ut som det blir et skikkelig rotteliv her i huset om en liten måned! Flere babybarter som kommer å skal bo hos oss!
Er litt bekymret for at mine hormonelle tenåringer skal herse litt for mye med gamlingen, så om det blir slik kan heller få bo med noen små :cheerful: Hvis ikke blir det en kjempe stor fin flokk på 8-9 stykker! :sikle: :flau:

Haha, er godt det er andre som deler samme meninger som meg! Skulle behandlet dem på samme måte!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Liten oppdatering på gamlingen Eron!

Det går fremover, absolutt! Surklingen i brystet er helt borte, han har bedre balanse og er mye mer aktiv!
Han kommer nok til å ha headtilten resten av livet, men han har lært å leve med det, dessverre!
Nå gjenstår bare nysingen, han nyser ikke like ofte eller like kraftig som da jeg fikk han, men det er små raske nys etter hverandre når vi har han ute. Virker som det er når han blir litt oppspilt.

Han har gått på Baytril siden den 3. Juli og idag var han ferdig, men nysingen gir seg jo ikke helt som skrevet.
Er det noe annet han kan få mot nysingen? Siden AB ikke tar knekken på den?
Setter pris på tips jeg kan ta med til veterinæren over helgen!

Skal tilbake til veterinæren for 3. gang på tirsdag for å få siste sprøyta mot lus og sjekke resten av mannen og forhåpentligvis få noe mot nysingen!

Skal også prøve å få tatt noen bilder av han før vi reiser på ferie! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Sandratravolta »

At han nyser når han er ute er vel ganske vanlig? Siden han antagelig bruker nesen sin veldig mye da, mine han nyse hvis de lukter intens på noe hvert fall!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Crazyratlady »

Så bra det går fremover med gutten, er så glad for at han fikk en ny sjanse hos deg altså :boing: Dette er jo nesten en solskinnshistorie blitt :cheerful:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Jeg tror ikke det er normal nysing, han har også litt porphyrin rundt nesa. Ingen av mine nyser når de er ute, med mindre de går på gulvet i hjørner der det er masse støv og hunde/kattehår. :flau:
Han nyser uansett om han lukter eller ikke! Så skal i allefall ta det opp med veterinæren for å høre!



Jaa, også er han en sånn kosegutt! Han popper øyne til og med når jeg ga han AB i munnen, hos veterinær og hun klemte og kjente overalt for å se om han var frisk ellers, når vi koser så klart og i masse rare situasjoner der han får en finger bare som stryker han over nakken! :kisses: Bakbena hans er en annen historie, han er veldig svak og sklir bortover når han går. Forklarte veterinær men hun ga meg ikke noe tilbakemelding på det? :huh: Får høre igjen på tirsdag :cheerful:


Vi har falt pladask for han, her skal han få bo helttil han går over til den andre siden, uansett hva som skjer! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Det er dessverre vanlig at eldre rotter, og spesielt hanner, blir svakere i bakbena. Noen av dem mister helt muskelstyrken etterhvert. Personlig synes jeg at når rottene bare kan slepe bakbena etter seg blir det vanskelig å ta seg av dem. De er veldig utsatt for urinvegsinfeksjoner (ubehagelig) og sår hud på grunn av sleping og dårlig renhold (de ligger jo gjerne i sin egen urin). Hvor fort det går nedover er veldig variabelt. Denne hannen var så vidt jeg forstod ca. 2 år? Da har han allerede nådd over gjennomsnittlig alder.

Men han er heldig som er kommet til noen som duller med ham :rat:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Han blir 2 år i September, så han er 1 år og 7 måneder :)
Til tross for alt han har vært igjennom så er han blitt så mye bedre! Har ikke hørt noe nysing i buret de siste dagene!! :grin:
Også har han fått flyttet inn i nedre del av RS'n der han faktisk begynte å klatre på sprinklene! :aww:
Så klatrer han opp i de hengekøyene som henger langt opp og bruker ikke de lave som i det hele tatt!
Han liker spesielt godt en cube som han klatrer opp og legger seg på "taket" på! :cheerful:


Nå skal vi som skrevet tidligere til veterinær i morgen tidlig for å se om han trenger noe mer og for å få den siste lusekuren :cheerful:


Matmor, når er nok? Med tanke på bakbena? Jeg vil jo helst ikke se han slepe føttene etter seg før jeg lar han gå! :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Noen bilder av gamlingen Eron :lovey: Det synes ikke på bildene, men han har så store fine ører! Også er han så annerledes i ansiktet enn andre rotter jeg har sett! Rett og slett nydelig! Skal prøve å få et bilde der det synes, men han er så utrolig aktiv! :giggle:

Image
Image
Image


Pelsen er jo dessverre det siste som ordner seg, så den er fortsatt veldig stygg og pjuskete, men det begynner også å bli bedre! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply