Rotter som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Rotter som biter

Post by xlittlemushroomx »

Hei, har nå de to rottisene mine da, og de har en tendens til å bite om man kommer med fingeren eller hånda i nærheten av buret. Dette er unnskyld uttrykket, JÆVLIG irriterende og selvfølgelig vondt. Den ene får jeg løftet på, men den andre (sikkert litt grunnet tidligere sykdom) spreller så utrolig så får jo ikke løfta på henne.
Og dette kan jo ha litt med at de ikke er 100% tamme, men jeg får jo ikke holdt hånda mi inni buret slik man skal fordi da biter de i fingertuppene.
Noen forslag?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotter som biter

Post by Siv M »

Jeg brukte hansker når min avdøde smurfine bet hele tiden, brukte hansker hver gang jeg håndterte henne, pluss at jeg holdt på med henne veldig ofte, vet ikke om det kan hjelpe deg, men det funket for meg ihvertfall. Etter hvert så sluttet hun å bite av seg selv. Jeg måtte holde på i 6 mnd før hun godtok håndtering av hender, til tross for at hun hadde vært hos en annen eier i 1 år før hun kom til meg .

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotter som biter

Post by Milla »

Biter de deg til blods?

Det er for meg veldig normalt at de prøver å ta tak i deg gjennom sprinklene. Det er heller ikke aller rotter som er vant til at det kommer ting gjennom sprinklene. De tror det er mat og biter til.

Om du trekker deg tilbake, så er det større sjanse for at de faktisk biter til. Har du prøvd å lage en lyd når de er på vei til å gjøre det ? Iiik, si bestemt NEI.
De trenger litt opplæring, akkurat som småbarn.
Jeg har lagt merke til at tonefallet du bruker når du snakker til rottene, reagerer de på. Vanligvis snakker jeg til dem med rolig lav, beibistemme. Men når jeg suer fy, nei, så er det en mer bestemt stemme. Det har ihvertfall funket veldig bra her :cheer:

Når det gjelder løfting så er det garantert ikke alle som liker å bli løftet på. Hold rundt magen og under rompa. Har selv hatt en som hatet å bli løftet på. Jeg løftet henne opp, og kjapt tok beina hennes inntil kroppen min og holdt henne godt. Hun følte seg da litt tryggere og sprelte ikke. Ellers lærte jeg henne også å klatre opp armen min til skuldra, der følte hun seg trygg. Hun likte aldri å bli løftet på, selv etter to år.

Mye handler om tillit, du må skape et tillitsbånd mellom deg og rottene. Det betyr tålmodighet og ta det i deres tempo :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply