Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
helko
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 04 Jun 2013, 19:16

Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Post by helko »

Viste ikke helt hvilken tråd dette skulle under, derfor endte den her :)

Har da 2 jente husky rotter på ca 7 uker. Hentet de fra forrige eier på fredag.
Hun ene er litt mer "nykjerrig"/tam enn den andre, men dette er ikke mye.
Lurer da på hvordan det kan være smart å gå frem, hvordan få de ut av buret osv....
Og når jeg har fått de ut av buret, hva burde jeg gjøre så?
Hun ene løper å gjemmer seg med en gang hun merker jeg står å ser på, mens hun andre er litt mer frempå.
Kan det hjelpe med å ha radio ved siden av de når jeg ikke er der? for å få de vandt til å ha lyder rundt seg.
Har aldri "temt" noen rotter før.


Alt av tips tas imot med STOR takk :D

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Post by sandra123 »

Hei, jeg fikk mine første rotter for akkurat ett år siden, to baby gutter, og de er super tamme nå. Jeg tror det faktisk gikk noen måneder før jeg og rottene begynte og få en ordentlig kjemi (eller, det føltes som måneder). Det jeg gjorde var jo selvsagt å lese rundt om her på forumet sånn generelt, men med rottene var det bare og sette buret slik at når jeg åpnet det hadde de mulighet til og gå rett til sofaen, hvor jeg satt og leste eller så tv eller lekser ol. De første ukene ville de nesten ikke ut, men jeg tvang dem aldri, og når de kom ut overså jeg de litt, lot de bare komme og snuse selv. En annen ting som jeg gjorde fra starten var og sitte med armen inn i buret så de kunne komme og hilse, da satt jeg og pratet litt og sånn, og jeg ga dem myyye mat, kokt egg, ost, middagsrester, og jeg gav dem det slik at de måtte ta det, eller slikke det av/fra armen. Min filosofi er og "gi de muligheten", legge ting til rette for dem, og la de velge selv hva de vil. Og ikke glem genser trikset, jeg brukte gjerne store gode hettegensere, buttet dem i ermet og hadde de der lenge, der var det jo trygt og gått, og luktet av meg.

Angående radio vet jeg det er noen som gjør det, men tror ikke det gjør dem mer tamme, kanskje bare litt mer vant til lyder, står de på stuen er det sikkert ikke et problem. Og det var det jeg kom på sånn i farten om starts fasen. La dem ta de første skrittene og gi dem tid, og jeg lover, det er verdt det. :cheer:

Og sånn etterhvert hvis du vil aktivisere dem kan du jo blant annet sjekke hva de synes om vann, jeg tenkte ikke på det før de var 6 månder, og det angrer jeg meg litt for, da det viser seg at en av rottene mine eeelsker vann, til vanlig er han litt rolig, men når han får bade :ratgreen: Da bare satt jeg fram en litt stor type pai panne eller noe, fylte den med bitte litt varmt/lunket vann og satt det fram, nå svømmer og dukker han vær søndag (jeg fyller bur bunnen med vann noen timer på vaskedagen). Andre ting er og putte mat i doruller og dytte inn sidene, i starten stakk jeg hull slik at de lettere kunne lukte maten. Andre ting.. BOKSER, mine elsker papp bokser, store og småe, lukk de og kjær noen hull.

Ellers så er det allerede mange tips her på forumet, for mer kommer ikke jeg på for øyeblikket og svaret er sikkert langt nok...
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

helko
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 04 Jun 2013, 19:16

Re: Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Post by helko »

Tusen takk for fine tips :D skal prøve de ut :)

Men, er det noen som har noen tips om hvor tidelig man burde introdusere rottene med hund?

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Post by Eru »

Det med hund syns jeg ikke du skal tenke på før rottene dine er helt tamme :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hvordan få 2 jente rotter tamme?

Post by monlan »

Et godt råd som jeg fikk her da jeg fikk to gutter fra dyrebutikk som var lite vandt til å bli håndtert var å legge et klesplagg eller noe annet med lukten av oss i familien inn i buret. Da blir de vandt med lukten av oss. Men jeg ville ha ventet noen dager. Nå må de først bli vandt med lukter, lyder og bevegelser i de nye omgivelsene sine.

Ellers synes jeg Sandra sine tips er veldig gode.
Masse lykke til
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply