Hønsenetting eller ei?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Hønsenetting eller ei?

Post by Mashiem »

Jeg leker litt med tanken på å lage et utebur som rottene mine kan boltre seg i, og lurer på om hønsenetting er et aktuellt materiale. Er det sterkt nok eller vil de klareå bite igjennom?

MonicaRenate
Stjeler mat
Posts: 45
Joined: 08 Mar 2014, 00:39
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hønsenetting eller ei?

Post by MonicaRenate »

Jeg har brukt netting fra plantasjen til å lage burene (vanlig bur og reisebur) til rottene her.
Det ser ut til å holde greit, men så vil jeg jo ikke påstå at rottene her gnager i buret, men de klatrer i det.... :)

Link:
http://www.plantasjen.no/sortiment/sa_o ... metallnett

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Hønsenetting eller ei?

Post by Mashiem »

Bare ett spørsmål, siden infoen på den linken var noe undelig...
Det står "Metallnett 16x1,0mm x 5m"

Betyr det 5 meter lang og 16 cm bred? I så fall var det rimelig dyrt.
Om det derimot betyr 5x5m så bar det en ganske bra pris.

Det jeg originalt tenkte på var vanlig hønsenetting, f.eks. noe slikt som her: http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8nsenetting

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Hønsenetting eller ei?

Post by Fiffi »

16mm store ruter betyr det og 1mm tykk netting og 5 meter lang
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

utmeldt

Re: Hønsenetting eller ei?

Post by utmeldt »

Eg veit ikkje om det finst fleire typer hønsenetting, men den eg har vore borti har virka til å vere laga av veldig tynne, og til dels skarpe tråder, noko som kanskje ikkje er så bra mtp fare for sårutvikling på føttene, for eg vedder på at rottene kjem til å klatre på nettingen uansett kva ein gjer.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Hønsenetting eller ei?

Post by Rubisco »

Har brukt akkurat denne type netting til å lage kaninbur. Ble kjempe bra. Den er absolutt tykk nok til å ha rotter i. Men hadde ikke anbefalt det siden metalet begynner å lukte og smitte av noe hvit pulver-aktig ting på hender etter den blir våt. Så man kan ikke vaske gitteret med vannslange (KANSKJE med såpe vann + svampe). Men den lukten er ganske ille, litt som metall blandet med hint av avføring.


Det er ikke hønsenetting, forresten. Hønsenetting har 6 sider (heksagon). Anbefaler IKKE hønsenetting.


Anbefaler ikke denne netting til rottebur. Hadde ikke anbefalt å lage rottebur i det hele tatt faktisk. Du kommer (mest sannsynlig) til å bruke mer penger på råmaterialene, arbeid, osv enn å kjøpe et stort bur fra nettet eller t.o.m. brukt på Finn.


Har du skisse av designet du har tenkt deg?

Post Reply