Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by magsil »

Hei :cheerful:

Vi var og kjøpte en ny rottebaby i dag, men mistenker at den kanskje er litt for ung. Kjøpte hun på dyrebutikken, og vi var og hentet hun med en gang de fikk henne inn. Målte henne til ca 8-9 cm, og veide henne til mellom 30 og 40 gram. Såvidt vi forstår er dette i minste laget? :sjokkert: Dyrebutikken mente for øvrig at hun var mellom 6 og 8 uker, noe som er helt på jordet.

Har 4 jenter på 4 mnd fra før av, men har satt den nye babyen i sitt eget bur inntil videre. Er det noen spesielle forholdsregler vi bør ta om denne rotta egentlig ikke var leveringsklar? Når kan vi introdusere henne til resten av gjengen? Vi får en ny rottebaby om 10 dager fra oppdretter, kan hun være alene i sitt eget bur fram til da? Syns så synd i henne som må stå der helt alene, men føler ikke at vi kan sette henne inn sammen med de andre for hun er så utrolig liten :cry2:

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by magsil »

Hun veide forresten nærmere 30 enn 40 gram! Hun er altså veldig liten og søt :love:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by WillyWonka »

Ut fra vekten vil jeg heller tippe at hun er nærmere tre uker.. Alt for tidlig.

Jeg har hatt noen slike små. Jeg introduserte dem med en gang. De første 3-4 nettene sov de alene, men på dagtid var de i buret sammen med de andre slik at de kunne lære fra dem. Jeg serverte mye babygråt til de små. Den minste fikk også morsmelkerstattning for kantiner på sprøyte.

Det jeg har erfart med slike små, er at de gjerne blir mer sky og kan være mer usikker enn de andre. Den eldste jeg har nå er over to år, og det er bare det siste halve året han har tillatt kos.

Lykke til :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by magsil »

WillyWonka wrote:Ut fra vekten vil jeg heller tippe at hun er nærmere tre uker.. Alt for tidlig.

Jeg har hatt noen slike små. Jeg introduserte dem med en gang. De første 3-4 nettene sov de alene, men på dagtid var de i buret sammen med de andre slik at de kunne lære fra dem. Jeg serverte mye babygråt til de små. Den minste fikk også morsmelkerstattning for kantiner på sprøyte.

Det jeg har erfart med slike små, er at de gjerne blir mer sky og kan være mer usikker enn de andre. Den eldste jeg har nå er over to år, og det er bare det siste halve året han har tillatt kos.

Lykke til :)
Tusen takk for svar! :boing:

Ut i fra videoer på youtube, virker det som at hun kanskje er rundt 3 uker ja :shocked:

Har prøvd å introdusert henne for den roligste av dem, men det virker som at det blir for voldsomt for minstejenta! Men av alle rottene våre, virker det som at det er hun som har vært minst redd (i begynnelsen), og hun liker godt å utforske buret og lekene sine. Hun har til nå bare fått vanlig rottefor (Rat Nature), men vi skal få kjøpt henne babymat!:)

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by magsil »

Image

Image


Hun er mindre enn det ser ut som, men bildene er litt dårlige.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by wollf »

stakkars. ville klaget til de du kjøpte henne fra.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by sanca »

Ille at dyrebutikken har solgt en så ung rotte, hun er definitivt langt under 5 uker... Godt hun kom til en rotteeier med erfaring og andre rotter! Lykke til! :cheer:

Dyrebutikkene burde vært pålagt en minstevekt på salg av bebiser, da hadde det ikke nyttet å lyve på rottas alder :trist:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pitteliten rottebaby - levert for tidlig?

Post by kikky »

Jeg har erfart å få en 45g 6 ukers baby fra oppdretter og en 7 ukers som akkurat var 80g. Så å lyve på alderen er ikke sikkert de har gjort nei.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply