Rotter og musikk

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Byrotte
Pinky
Posts: 5
Joined: 28 Sep 2014, 22:12

Rotter og musikk

Post by Byrotte »

Hvordan vil rotter reagere til instrumentøving og musikk spilt fra stereo?
Tenker da øving av akustisk gitar og piano og vanlig musikk fra stereo.
Blir de stresset og kan det være skadelig for hørselen deres?
Kan øve veldig masse i løpet av en dag og hvis ikke det er øving er det ofte bakgrunnsmusikk spilt fra stereo.

Takk!

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotter og musikk

Post by Anniken.HH »

Mine reagerer ikke veldig på det, men jeg spiller ikke alltid veldig høyt heller.
Men har en som elsker fiolinspilling! Da blir det øynepopping og tanngnissing lang vei!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by wollf »

Rotter elsker musikk. Elektrisk fele er nok favoritt. Men vi spiller og synger mye her. Lyse toner får altid mines oppmerksomhet

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by WillyWonka »

Ingen av mine reagerer :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Rotter og musikk

Post by Maxtine »

Min pleide å klatre på gitaren min når jeg spilte mens han satt i senga. Han hadde også for vane å stikke huet inn i lydhullet og å legge seg bak gitaren og sovne på fanget mitt. :giggle:
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

utmeldt

Re: Rotter og musikk

Post by utmeldt »

Rottene mine er vant til å "høyre" på alt mogleg av rock, heavy, death, og black metal, og dei ser ut til å like det. :kisses: Bartus, rottemanen min, digger Metallica :)

Kjem vel an på kva lydar du venner dei til over tid. Dei ser i allefall til å tåle musikk veldig godt.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Rotter og musikk

Post by Hardy Rats »

Jeg kjenner folk som jobber på forsøksdyravdelinger og de bruker musikk til å roe ned nervøse dyr. Med bakgrunnslyd (musikken) så kommer ikke skumle lyder like brått på. Noen andre har forsket på mus og rotter og om de reagerer forskjellig med forskjellige typer musikk og med forskjellige lydnivåer, men dyrene hadde ingen forandring i adferden uansett om musikken var av/på, høy/lav, klassisk/metall osv.

Konklusjon: Hør på det du vil :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

rottekompisen
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Feb 2015, 13:53

Re: Rotter og musikk

Post by rottekompisen »

Den ene rotta jeg hadde klatret opp benet mitt og la seg oppå pianoet mitt når jeg spilte:) Der sovnet hun stort sett alltid:) Utover det har jeg aldri vært glad i å spille høy musikk på anlegget. Men man skal jo alltid tenke over at rotter hører bedre enn oss.. Så da blir vell konklusjonen: rotter digger musikk så bare å spille i vei! :) :) -men i moderate volumshøyder!

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by Vimsy »

Lest at det er bevist at rotter foretrekker fløytemusikk (lyse toner). Selv får mine høre på klassisk på lavt volum nesten hver dag. :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter og musikk

Post by Troya »

Mine får høre på alt jeg hører på, hehe ;)
De bryr seg lite disse late gutta mine...

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by Sara Syversen »

Dette er kanskje ikke direkte bare musikk men lyd/støy.
Jeg tok nå til meg Karstein som hadde stått alene i et halvt års tid for noen uker tilbake.

Jeg la fort merke til at han begynte å smatte med en gang jeg satt på TV. Han koste seg rett å slett.
Han la seg også liksom helt nærmest Tv i buret på en måte også. Ja det kan jo hende fordi det var noe som skjedde og jeg prater mye med dyra mine jeg . hehe.
Men jeg hadde en liten følelse på hva det var og jeg hørte med forrige eier om det var noe spesiell musikk han pleide å like eller om det var noe spesielt som hun hørte på.
Hun sa da at de gangene han var ute av buret var med henne i sofaen når hun så litt på TV.
Så han forbant TV med noe godt stakkars søte <3

:cheerful: :rottehode: :naked:

Men jeg må si at jeg har lagt merke til med mine andre totter at dem kan bli rolige av at man synger for dem. Eller små prater i lyse toner. Ihvertfall de gangene Betsy har vært veeldig dårlig med LVI eller da hun opererte for svulst så hjalp dette mye for henne. Kanskje jeg er en Crazy rat lady. Men ja. jeg innrømmer jeg har gjort det.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by Vimsy »

^^^ så fantastisk søtt!! <3
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rotter og musikk

Post by Sara Syversen »

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply