Rare rottelyder - Oink oink

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Rare rottelyder - Oink oink

Post by Mashiem »

Heisann.
I går overtok min samboer og jeg to rottejenter fra en familie hvor barna ikke syntes de var like morsomme som de først hadde håpet på. Den ene virker litt skeptisk men med en enorm nyskjerrighet og utforskertrang. Den andre virker derimot svær sjenert og litt redd. Hun lager noen rare lyder som jeg begynner å tro kanskje er av helsemessige grunner.

Lydene er en slags "oinking" eller dueaktig kurring, og kommer uavhengig om hun spiser eller ikke. Det er ikke hele tiden, men av og til og hun kan da holde på i alt fra ett minutt til et kvarter.
Jeg tok opp lyden slik at dere kan sjekke det ut selv: https://www.dropbox.com/s/usd21y1flihjl ... g.m4a?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt lyd på begynnelsen, og mer på slutten (mest knitring i papir og knasking av tørrfor på midten). Ca 45 sekunder.

Jeg har sjekket litt rundt og leste noen som sa dette ofte var lyder assosiert med luftveisproblemer, og at de da kanskje har hatt for mye støv i buret.
Det er helt klart at de tidligere eierne ikke har visst så mye om rotter, for blandt utstyret vi fikk var det en diger pose med høy (som vi glatt donerer videre til noen venner som har deguser). De hadde også brukt en type strø jeg ikke har sett i butikken før, kallt "broken beech wood". Beech er bjørk, ikke sant? Er det kurrant for rotter, eller har det for mye støv eller allergener?

Bottom line er vel egentlig følgende;
Bør vi ta henne med til dyrlegen umiddelbart, eller er det mest sannsynlig fremkallt av støv og vil gå over etter et par dager i høy-fritt miljø?


PS: Begge to har så langt gått strålende overens med Arya som dessverre ble alene på mandag. De ligger og koser/sover sammen, vasker hverandre, og det har (så langt) ikke vært noe krangling eller biting. Vi hadde opprinnelig sett for oss en dag eller tre med dem i separate bur og med felles tid på dagen utenfor buret, men Arya har nå vært i buret deres i flere timer og stortrives.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by WillyWonka »

Jeg ville ventet.
Det er ikke uvanlig at rotter lager ulyder og nyser når de kommer til nytt hjem. Mange faktorer som gjør dette. Men om hun ikke skulle bli bedre etter litt tid, så ville jeg kanskje vurdert det. Jeg får ikke hørt på lyden, mest sansynlig fordi jeg har så dårlig internett at den ikke vil laste :P Så kan hende noen som hører lyden har andre synspunkter :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Hardy Rats »

Jeg har aldri hørt at rottene mine har lagd den lyden, men hunden vår lager noe som ligner fordi hun har trange luftveier og snørr i nesa. Jeg hadde nok venta noen dager til og sett om det ble litt bedre med tida, men som sagt så er jeg ikke sikker, så hvis noen andre mener noe annet, så må du heller høre på de ;)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Talendria
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2013, 02:52
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Talendria »

Da har vi vært en tur hos dyrlegen, det var helt forferdelig å høre på lille Gråtass, hun har lungebetennelse, mens Lilli er forkjølet.... Vet ikke om de var syke før vi kjøpte de, eller om selve flyttingen utløste elendigheten... Jeg heller mot første alternativ i og med at Gråtass hadde disse lydene allerede første kvelden. Uansett, nå har de i allefall fått en 7 dagers kur med antibiotika, så da er det bare å krysse fingrene og håpe at ting blir bra. Litt ekstra kjipt at vi kjøpte de som selskap til Arya, og nå må de holdes fra hverandre til kuren er over... (håper Arya ikke ble smittet mens hun var inne hos de i går...) Tvi tvi
Tussi-Pus, Fluffy-Pus , Arya, Lilli og Milli
Sniff, Snuse og Lara

Talendria
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2013, 02:52
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Talendria »

Gråtass har foresten fått seg nytt navn i dag, nå heter hun Milli. :cheerful:
Tussi-Pus, Fluffy-Pus , Arya, Lilli og Milli
Sniff, Snuse og Lara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Milla »

Fikk du bare en 7 dagers kur? Det hørtes veldig lite ut. Alle luftveisinfeksjoner her har blitt behandlet med 10 dager. Hva slags ab fikk du?

De lydene hørtes ikke gode ut i det hele tatt, stakkars! Krysser fingrene for at hun blit helt frisk :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Mashiem »

Har pått en 60ml flaske med Imacillin, hvor de skal få 0.6ml morgen og kveld.
Håper det bare er en lungebetennelse og ikke mycoplasma eller hva det nå heter.

Første medisinrunden i går kveld var en skikkelig kamp hvor vi begge måtte trå til; En holdt rotten mens den andre ga medisin fra sprøyte og i munnen. Fytterakkern for en kamp.
I morges klarte jeg det helt fint selv, uten et eneste problem. Jeg lærte til og med fra erfaring dagen før, for Milli er tydeligvis ikke trygg utenfor buret og reagerer med bæsjing. Så jeg er glad jeg hadde forberedt meg og funnet fram et håndkle. ^_^
Spent på hvor lett eller vanskelig det blir med medisin fremover.

Hadde forøvrig Milli ute for litt kos for en halvtime siden. Hun trakk umiddelbart under genseren min for å føle seg tryggere, og la kort tid etter igjen et par visittkort. Men mens hun var der så hørte jeg tydelig pusten hennes. Hun var veldig snørrete og nøs en del, men hadde ikke de samme klynkelydene. Vet ikke om det er en forbedring?

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Mashiem »

Virker som medisin er veldig populært. Trenger ikke engang ta dem ut av buret, det holder å bare stikke sprøyta inn og la dem lukte litt på den så slikker de villig i seg. Milli prøvde til å med å bite fast og trekke den inn i hulen sin.

Hun har fortsatt klynkelyden, men ikke like ofte. Nyser og snørrer noe veldig men stort sett bare når hun blir stresset og anpusten, så det er en stor fordel at hun kan ta medisinen i buret og ikke trenger å stresses ved å løftes ut.

Har også gitt rottene totalvasket bur i dag; Skrubbet ned alt som var der fra før i håp om å fjerne eventuelle støvrester og vasket alle hengekøyer. Har også lagt inn et par ekstra hindere og leker slik at de kan aktivisere seg selv litt mer.

Talendria
Pinky
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2013, 02:52
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rare rottelyder - Oink oink

Post by Talendria »

Leste ett eller annet sted at blå rotter er mer utsatt for luftveisinfeksjoner og andre sykdommer.... :( Men nydelig er hun i alle fall :D
Tussi-Pus, Fluffy-Pus , Arya, Lilli og Milli
Sniff, Snuse og Lara

Post Reply