Introduksjon og påfølgende dager

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

I går hadde jeg introduksjon av nykomlingen i huset på ca. 11 uker med mine 3 voksne gutter. Alt gikk veldig fint for seg og det har ikke vært noen basketak. De voksne er veldig nysgjerrige og vil snuse på ham. Minien derimot piper og "glefser" etter dem når de vender hodet mot ham. Han er også veldig sutrete og piper når de ser på ham i kloss hold. Han virker ikke redd, for han løper rundt over alt og løper greit rundt dem. Men med en gang de vender oppmerksomheten mot ham så skal han tøffe seg og vil ikke la de komme innpå seg. Har aldri sett lignende før. Nå har jeg bare fått 5 uker gamle babyer før, og de har alltid pleid å søke kontakt med de store og ikke ha så altfor mye problem med å bli snust på osv. Vet ikke om det er annerledes nå pga alderen til rotten? Regner med at dette kommer til å gå seg til, men er det noe jeg kan gjøre for å få nykomlingen til å godta de store gutta? Han lille har også satt sin elsk på den ene sputniken og nekter de andre å ligge i den. Hvis de legger seg i den så sutrer han. Da blir de store lei og legger seg et annet sted og minien spretter fornøyd inn i huset sitt :P Han er rett og slett litt for tøff i forhold til hva som er nødvendig. Litt kjedelig, for de store får jo ikke bli kjent med ham..
Noen som har opplevd lignende?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

Han lille (Soul) tar også hendene litt opp foran seg for å holde de voksne på avstand når de vil snuse på ham. De voksne gir seg fort og viser ingen truende atferd mot ham.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by wollf »

Synes ikke det høres unormalt ut. Men noen små er slik og blir ofte satt på plass av de eldre. Om de får fri oppdragelse i flokken kan de fort bli litt konge på haugen. Men de eldre er nok bare fair med han pga han enda er så ung

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by kikky »

Virker han stiv når han står snute til snute med de andre? At han stivner litt til i kroppen før han løfter lankene for å holde de på avstand?

For meg hørtes det litt ut som om han er usikker på de voksne hannene dine og ønsker ikke underkaste seg. Det pleier å bli bedre innen kort tid så lenge de voksne fortsetter gi nykomlingen litt plass :cheerful:

Det er ikke alle som lar seg legges på rygg med det første, trenger ikke bety at rotta er tøff, heller det motsatte.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

Det virker som at de store gutta tar litt hensyn til at han er så ung ja.
Han virker ganske stiv når de står snute mot snute. De store er avslappet og snill, men han lille stivner litt. Er nok litt usikker og tar dermed på seg en litt tøff maske. Han løper også ofte vekk fra konfrontasjonene om de store gutta ikke helt respekterer at han ikke vil bli luktet på.
Nestkommanderende (Kyros) i flokken løp litt etter ham lille i sted og de kom i en liten konfrontasjon hvor han lille skrek som en stukken gris. Da kom alfa (Tiras) ned med en gang for å se hva som skjedde. Tiras er en rotte som ofte går i mellom dersom to har en krangel. Soul skjønte nok ikke helt at det var det Tiras ville, for Soul ble litt "hissig" og viste fortenna halvveis for å holde ham på avstand. (Kyros var her ute av bildet). Tiras satte seg ned og begynte å vaske seg og så gikk lille mann inn i et rør for seg selv. Virker som at de store gutta blir litt irritert av at Soul ikke lar seg lukte på, at når han da løper vekk så løper de etter og knør ham gjerne litt hardere enn de ellers ville ha gjort om han la seg på rygg. Håper ting ordner seg etter hvert. Har aldri tatt så lang tid som 24 timer før.. :P
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by WillyWonka »

hehe :) Høres egentlig normalt ut. Han virker usikker synes jeg, og ikke komfertabel nok med å skulle underkaste seg. Jeg vil tro at det går seg til ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

WillyWonka wrote:hehe :) Høres egentlig normalt ut. Han virker usikker synes jeg, og ikke komfertabel nok med å skulle underkaste seg. Jeg vil tro at det går seg til ^^
Jaa, håper det skjer snart! Synes så synd i den lille knarken! <3
*Hysterisk hønemor* hehe
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Milla »

Ser samme her også. Spesielt når Ella(fra dyrebutikk) kom. Hun holdt på sånn leeenge! og spesielt når det var den ene sputniken. Hun hadde et veldig dårlig rottespråk, og skjønte ikke helt. Men den adferden der provoserte bare de to eldre her enda mer, de er allerede ganske dominante. Jeg måtte faktisk til slutt ta ut alle sputnikene, så flokken kunne "lære" henne litt opp.
Neon også gjorde slik et liten periode, hun var ikke helt villig til å underkaste seg. Men ikke i nærheten av slik Ella holdt på. Neon er en pipemaskin, og piper fremdeles om Witney(eldste rotta) snur seg mot henne :giggle:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

Haha! Godt å høre at andre også har opplevd det samme!
I går da jeg tok minien ut for å kose med ham i sofaen så begynte alfaen (Tiras) å lete etter ham. Han gikk rastløs rundt og snuste masse i luften. Har også sett ham tidligere gå rundt i buret for å lete etter den lille, og når han finner ham så slapper han av og legger seg til ro. Men han holder seg gjerne i nærheten.
I går så ble det litt spetakkel da Kyros ble litt voldsom med Soul. Småen pep masse og da kom Tiras med en gang bort, snuste kjapt på han lille og så vendte han seg mot Kyros. Tiras er en fantastisk alfa (vært alfa i ca 3 mnd) og virker som at han føler for å beskytte småen.
I dag så jeg at Tiras og Soul kunne snuse på hverandre uten at Soul skrek, så her er det litt fremgang. Tiras fikk også for første gang (som jeg har sett) snuse minien på magen og i rompen.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Milla »

Han høres ut som et fantastisk alfa :cheer:
Høres ut som det går seg til hos deg nå ! Det hjelper en flokk veldig å ha en slik alfa :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Introduksjon og påfølgende dager

Post by Kesia Madeleine »

Ja han har overrasket meg veldig med måten har tok på seg alfarollen etter at Titus døde. Han er aldri ute etter å vise at han er sjef, og han er også veldig tålmodig med de andre! Han finner seg i at de andre napper i ham og terger ham. Men han har en grense også, og når de går over den så jager ham dem. Da løper de som om de har fanden i ryggen. haha
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply