Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rotteinteressert
Pinky
Posts: 2
Joined: 27 May 2015, 16:32

Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by Rotteinteressert »

Vi kjøpte for 1 mnd siden to rottejenter på 4 og 5 mnd. Selgeren (finn.no) beskrev dem som veldig tamme, og de hadde blitt kost masse med.
Nå som vi har hatt de snart en mnd så kan jeg ikke begripe at det stemte. Jeg har brukt mye tid på å sitte med rottene på kveldstid med buret åpent, og de har etterhvert ønsket å utforske større og større territorier her i huset. Men når det gjelder meg og resten av familien så vil de ikke ha noe som helst med oss å gjøre. De kan ikke klappes eller løftes. De er umulig å få inn i buret igjen hvis vi har latt de løpe løs i stua.
Barna tør ikke lenger å sitte ved buret, fordi de har blitt bitt (til blods). Jeg tror egentlig den bitingen handler om at de ikke er vant til menneskehender og kanskje trodde det var noe mat, men det er jo en veldig fortvilt situasjon når ingen i familien tør å ha noe med rottene å gjøre.
Det er kun meg som sitter ved buret hver kveld, men ser ingen progresjon. Blir litt fortvilet over dette, fordi jeg kjøpte rotter nettopp fordi vi hadde det i barndommen (flere stk) og de var alle veldig tamme og sosiale overfor mennesker. Vi hadde bådde gutter og jenter, og noen av de ble kjøpt fra dyrebutikk som voksne, men det var aldri vanskelig å få de tamme eller å løfte de. Må nok ha vært heldig.. Var nok derfor naiv og trodde "alle rotter" var lette å temme, i tillegg til at jeg på forespeilet at rottene skulle være tamme fra før av.

Rottene er nysgjerrige og friske, men jeg er litt stuck og rådvill nå ang hva jeg skal gjøre videre. Jeg vil ikke ha rotter som bare skal stå i buret, men det er vanskelig å slippe de ut når vi ikke får tak i dem igjen. Jeg ville gjerne prøve gensertrikset, men syns det er veldig vanskelig når rottene får panikk hvis jeg prøver å løfte de, og nå har blitt litt redd de skal bite. Må innrømme at jeg har vurdert å gi de bort til en litt mer erfaren rotteeier enn meg, som er vant med å temme rotter. på grunn av leiligheten jeg bor i så er jeg nødt til å slippe rottene ut i store rom, slik som gang med åpning til stua osv, og nå begynner det å bli veldig vanskelig fordi de er tøffere og tøffere i å utforske rommet, forsvinner bak sofaen og jeg får aldri tak i de :(
Vil unngå dette, fordi tenker de blir enda reddere mennesker av den prossessen der jeg må trekke frem sofaen og husje de i retning buret sitt..

Hva gjør jeg? :(

utmeldt

Re: Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by utmeldt »

Kjedelig når det blir slik, men dessverre ikkje eineståande historie det du forteller.

Kanskje prøve å sperre av området ( uten møbler, men kun med rotteleker) rundt buret med papp eller plexiglass, og lage det til slik at dei kan gå inn og ut av buret som dei vil uten at dei beveger seg i heile stova?

Tillitstrening med positiv forsterkning på ønska atferd kan ha effekt på redde og usosisliserte rotter. Eg bruker bløt mat på t.skje som belønning når rottene oppfører seg slik eg vil, f.eks når den redde rotta kommer fram i luka og søker seg mot meg får den belønning. Bløt mat på t-skje blir brukt fordi rotta ikkje kan ta maten med seg og rømme, og er dermed nødt til å bli verande i din nærhet, noko som auker sjansen for at den til slutt vil forbinde deg med noko positivt, og dermed vere mindre redd.

Ellers kan dere finne mange gode tips i denne tråden her:
viewtopic.php?f=17&t=17037

Rotteinteressert
Pinky
Posts: 2
Joined: 27 May 2015, 16:32

Re: Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by Rotteinteressert »

Tusen takk for svar.
Jeg skal prøve mer med bløt mat på skje. Har laget en annnonse nå for å se om det er mer erfarne rottemennesker som kan være interessert i å ta over rottene, men fortsetter selvfølgelig med å prøve å temme de :)
Trøster meg med at de har det bra med hverandre, har et stort bur og at de har fått mye utetid. Får prøve å finne en lur måte å sperre av et område på, slik at jeg slipper å skremme de ytterligere hver gang de går en plass jeg ikke vil de skal gå.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by Sara Syversen »

Historien under det med bløt mat på skje står det vel litt mer om ulike metoder man kan bruke for å knytte bånd med litt engstelige rotter.

Jeg hadde heller begynt forsiktig med et litt mindre avgrenset område. Så trappet opp når dem er trygge på deg.

Hvis du for eksempel vær morgen gir dem bittelitt mat i buret på en tallerken så kakker du med teskjeen i skåla og smatter. Dem vil etter hvert assosiere denne lyden da med mat.
Det er snakk om at man gjør da dette over tid.
Dette kan hjelpe deg senere når du har kommet så langt som å ha trappet opp til å la dem utforske gulvet. For når du da kakker i skåla med teskjeen så kommer dem løpende når du vil ha dem inn.
får du ikke løfte dem bruk tryghetsboks.( se litt lengre ned i teksten)

Jeg hadde heller startet med et kjøkkenbord med noen trygghetsoner og leker. Brukt tid og tålmodighet. Kanskje noen uker med dette. Så eventuelt sofaen.
Hvis du får laget en innhegning av plexiglass eller trefinnerplater er jo dette toppen. For det kan være veldig skummelt for mange med et stort område...

Jeg har hatt mange ulike totter og man må jo skreddersy ting etter behov.
Bare vit du ikke er alene. Jeg har nå blant annet Karstein som trives best i sofaen og på mindre områder. Men kan bli mer nervøs på større områder. Han må jeg øve med i korte perioder på større plasser. Så fort jeg ser han er utrygg så henter jeg Berit og går med dem på skulder. og prøver på nytt igjen..

Meeeen ja start på et lite område. Hvis du ikke kan det så lag et lite hjørne på det store rommet med forskjellige pappesker, hus og litt mat i midten. så vil dem kanskje mer ha lyst til å gjemme seg der da.Gjerne et pledd over som et fort. Et lite lekeområde som bare er dems. Stor mulighet for at dem da søker trygghet der og ikke bare da under sofaen.


Når det gjelder biting i bur så handler det mye om instinkter og at dem ikke har skapt nok trygghet til dere enda. Hjelper ja og avlede med mat det gjør det. Men øver du på et bord med et mindre bur så kan man få det til at dem aksepterer hånden i buret. Men dette tar jo lang tid og man må øve litt og litt med å nærme hånda buret. Mange bruker å si Eeep også for å korrigere.

Dem kan kanskje ha vært litt tamme på det forrige stedet. Men nå er det helt andre mennesker omgivelser, lyder, lukter og mennesker å forholde seg til. Men ja det kan selvfølgelig hende dem ikke er nok sosialisert. Høres jo litt sånn ut desverre.

Mange her som sikkert vil prøve å hjelpe deg det dem kan å geleide deg gjennom det hvis dere fortsatt vil prøve skape tillit med dem.
Her bruker jeg forskjellige trygghetsoner til dem. Bokser/hus med fleecepleddet demmes i, rotteskjerf også kan være bra å bruke som barna kanskje kunne gått med dem rundt i. Når dem er trygge nok til det da. Ellers bruk en trygghetsboks hvis dem ikke liker å bli løftet enda.
Står litt om det på linken Iwona skrev.

Hååper at alt kan ordne seg for dere utover.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by malap »

Flere sider verdt å lese på:
http://www.joinrats.com/
http://www.ratbehavior.org/rats.html
http://matmor.info/

Videoer:
https://www.youtube.com/channel/UCXJK-L ... S9NPV-G8lA
https://www.youtube.com/channel/UCBAUO5 ... 3sy5UNWemA

Må lete deg frem litt på noen av sidene da, men veldig mye bra der altså.

Masse tålmodighet er viktig!
Lykke til :cheerful:
Malena

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Hjelp! Vi får ikke til å temme rottene.

Post by Solhaugen »

Kjenner igjen mye av dette, kan nok fort bli slik når de blir flyttet etter at de er store. Masse tid, tolmodighet og godbiter er nok det eneste som kan fungere. Ikke slipp de ut i stua, men ha de på ett bord eller ett annet avgrenset sted der de ikke kan stikke seg bort. Sett evt. et lite bord utenfor buret. Ta på en jakke med glidlås som du fester godt rundt livet eller stapper ned i buksa og prøv å lokk de inn der med godbiter når du kar glidlåsen nesten helt nede, så det blir som en stor pose rundt livet på deg. Så vil de sikkert begynne å kravle rundt etter hvert. Ikke løft på de hvis de blir redde, øv heller på å ta på de og klapp de forsiktig når du gir de godbiter, youghurt eller annen flytende mat. Lokk de opp i fanget etter hvert og når det går bra kan du prøve å reise deg forsiktig så de må klatre opp på armene og hendene dine. Vi har brukt en liten kurv med stoff i bunnen til å løfte de ut og inn av buret og rundt i rommet. Bruk evt. stoff de har hatt i buret som lukter kjent. Løft forsiktig når du har lokket de opp i kurven og gi de godbit etterpå.
Håper det order seg, ikke gi opp!

Post Reply