Majsen er en omplasseringsrotte som jeg overtok i starten av april, hun var da 6 mnd gammel, hadde vært alenerotte hele tiden og bodd i et lite terrarie. Når jeg overtok henne var hun en veldig forsiktig frøken, hun har siden da tydelig hatt dårlig syn og svaier/fokuserer en del. Hun tok veldig forsiktig tak i fingeren min med tennene sine og dyttet meg bort med munnen og hendene sine hvis hun ville være i fred, og da har jeg alltid latt henne være - det er hun som skal komme bort av seg selv. Hun var veldig redd, tisset på seg og virket ustø/mistet balansen de gangene jeg måtte løfte på henne (veterinærbesøk, burrengjøring og bading da hun hadde veldig uren hud/pels og buck grease da jeg fikk henne).
Hun var veldig inaktiv i starten, tyelig preget av å ha vært alene med lite utfoldelsesmuligheter. Sov mye, spiste lite, og brukte lite av arealet i buret. Holdt seg kun i bunnen av buret i starten men begynte sakte men sikkert å bevege seg litt og litt oppover i buret. Begynte å klatre litt men hadde dårlig koordinasjon - det så nesten ikke ut som hun hadde klatret før. Hun klødde, nøs og hadde en del porfyrin i øyne/nese i starten. Var hos veterinæren men han fant ingen ting galt, så det var nok stress.
Matlysten kom sakte men sikkert, hun ble mer aktiv, sluttet å klø, nyse og hadde ikke lenger masse porfyrin i øyne/nese, men sov fortsatt mye. Hun la på seg 50 gram og hud/pels ble bedre når jeg skiftet til RM1 foret.
Etter at jeg har fått 3 rotter til har hun blitt mer aktiv og beveger seg mer rundt.
1. spørsmål:
De siste ukene har hun begynt å ta veldig hardt i fingrene mine med tennene sine, aldri bitt til blods men kan "angripe" når jeg f.eks bare har hånden utenfor sovestedene hennes og koser med en av de andre, eller bare setter inn noe mat (jeg stikker aldri hendene inn der hun sover), det virker som om hun skvetter og kommer med et "skinnangrep". Siden jeg vet at hun ser dårlig så passer jeg på å prate og lage litt lyder med fingrene mine når jeg nærmer meg. Av og til ser det nesten ut som hun "fomler i mørket" når hun beveger seg rundt, "ligger lavt" når hun beveger seg og trenger mer tid på seg. Hun napper og drar mye i de andre rottene også, men de virker ikke å bry seg om det, er aldri noe bråk mellom henne og de andre, de lar henne drive på som hun vil. Har hørt at det kan ha med at hun "sjefer" å gjøre. Men har begynt å tenke at hun kanskje bare trenger å ha litt kontroll på omgivelsene sine siden hun ser dårlig? Men hun gjorde ikke dette før de 2 siste rottene kom i hus. Jeg lurer rett og slett på om synet hennes har blitt enda mer dårlig/eller om hun nesten er blitt blind?
2. spørsmål
Jeg leste et sted at rotter som har vært "aggressive" og fått tilskudd av B12-vitamin har blitt bedre, så nå har jeg kjøpt et vitamin/mineraltilskudd: http://www.ratwarehouse.com/shop_detail ... =91&cat=11
Kan det være en ide å gi henne ekstra med B12? Jeg vet hvertfall at det ikke kan skade, da det er vannløselig og kroppen skiller ut "overskuddet" i urinen.
3. spørsmål
Kan hun være i hormon ubalanse?
Vurderer sterkt å prøve å chippe henne nå.
4. spørsmål
Kan det bare være at det har skjedd mye nå med flere rotter i hus, nytt bur - at det rett og slett er en reaksjon på stress?
5. spørsmål
Kan hun har lavt stoffskifte? Jeg vet at det kan føre til at man blir lettere stresset, irritabel/humørsvigninger, at man er mye sliten/trøtt osv.
Kanskje er det en kombinasjon av flere ting som gjør at hun har endret adferd?
Takk til den som har tatt seg tid til å lese alt dette!
Føler meg litt hjelpeløs nå når den søte, forsiktige frøkna mi plutselig har begynt å bite etter meg.