Rotte og mus i samme bur

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

BadBadger
Pinky
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2015, 09:05

Rotte og mus i samme bur

Post by BadBadger »

Hei.

Dyrebeskyttelsen i vestfold ønsker å omplassere et litt merkelig par. Det er en rotte og mus. Disse ble satt ut da eieren skulle på ferie. De bor i samme bur og har visstnok et harmonisk forhold og derfor må de omplasseres sammen. Jeg har vurdert å ta imot disse to, men jeg er litt bekymret for livet til denne musa. Alt jeg har lest sier at rotter gjerne kan se på mus og andre smågnagere som mat. Dette leder meg til spørsmålet. Kan man forvente at dette forholdet også i fremtiden vil være fredelig? Er det noen erfaringer der ute i forhold til dette? Det er et veldig fint bilde av paret på fb siden til dyrebeskyttelsen i vestfold om noen ønsker å se de:)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by Marit Fosen »

At individer fra forskjellige arter, også jeger/bytte, kan bli venner og sterkt knyttet til hverandre, har vi utallige eksempler på. Ikke skill dem, la dem få leve resten av livet sammen.

Selv har jeg en due, bydue, og en kanin som har etablert et tett vennskap.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

BadBadger
Pinky
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2015, 09:05

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by BadBadger »

Det var en spennende kombinasjon:)

Det er ikke sikkert at det er vi som adopterer de. Det var allerede en annen som har meldt interesse, noe som er veldig bra for dyrene:) Hvis vi får de kommer jeg ikke til å skille de. Jeg måtte bare forsikre meg om at dette ikke var farlig for minstemann. Takk for svar:)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by malap »

I utgangspunktet hadde jeg aldri turt å sette en mus og en rotte sammen, men hvis dette er to individer som nå er sammen, har et godt forhold og er knyttet til hverandre, så hadde jeg ikke skilt de opp.

Og som Marit sier, så finnes det utallige eksempler på individer av ulike arter som knytter tette bånd (vi mennesker er jo også en helt annen art enn de dyrene vi har i hus), selv om det er rovdyr/byttedyr så er det ikke gitt at det absolutt ikke kan gå (selv om jeg personlig ikke hadde turt å satt en rotte og en mus i samme bur).
Malena

BadBadger
Pinky
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2015, 09:05

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by BadBadger »

Det virket jo som at dette har gått fint en stund. Jeg har ikke fått hele historien til disse dyrene. Jeg får sikkert vite mer om vi får adoptere dem :)

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by Troya »

Hmmm, jeg ville vært litt engstelig for å ha dem sammen. Rotter er rovdyr, og det er flere eksempler på rotter som lever med andre dyr helt fint, feks i et halvt år og så forsvinner plutselig hodet på musa, eller hamsteren, eller et annet dyr...
Jeg ville adoptert dem og gitt rotta rottevenner og lagt tilrette for musen i et annet bur :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by wollf »

Enig med mari. En hest kan bo med en geit I mangel på andre artsfrender. Men det betyr ikke at han ikke ville trivdes bedre med andre hester

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by c00nan »

Hvis de skal skilles er det hvertfall viktig at de får bo med noen andre, fryktelig stusslig om en av dem plutselig blir alene :confused:
Men tviler sterkt på at det er noen fare for at de skal skade hverandre nå

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by wollf »

har skjedd før. hamster og rotte, kanin og marsvin osv...bodd lenge sammen før de går til angrep på hverandre

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by Niana »

Jeg ville vært skeptisk til å ha dem sammen i lengden. Vet du noe om hvor gamle de er, og da tenker jeg særlig på rotta? Og vet du kjønn?

Ser for meg at om rotta enda er ung og snart skal inn i en hormonell alder, så kan det bli skummelt for musa. Vet ikke hvor likt kropsspråk rotter og mus har, men jeg har sett flere eksempler på (hann)rotter som har blitt voldsomme med burvennene sine med tiden. Og en mus har lite den skulle stlit opp med mot en fullvoksen rotte, særlig hvis den ikke får vist underdanighet pga mangel på kommunikasjon.

Det at rotta er ikke utdelt planteeter er noe man burde tenke over, men det finnes mange tilfelle hvor to planteetende gnagere har stått i samme bur, også endt opp med tiden med å skade/drepe hverandre pga forskjellig kropsspråk. Tenker da spesielt på kanin og marsvin som mange holder i samme bur.
Hvis de har et valg, så vil jeg tro de fleste dyr trives best med sin egen art. Men selvfølgelig, unntak forekommer jo, som f.eks duen og kaninen til Marit.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

BadBadger
Pinky
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2015, 09:05

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by BadBadger »

Jeg har fått beskjed om at vi kan adoptere de nå. Jeg har ikke fått noe spesielt med informasjon enda annet enn at rotten muligens er født i oktober i fjord. Det virket som et "krav" fra dyrebeskyttelsen at de fortsatt skulle være sammen. Jeg vil gjerne prøve å ha de sammen, men hvis det oppstår skader som følge av kommunikasjonssvikt må de selvfølgelig skilles. Men det blir gøy å få de. Vi har allerede to flotte rotter og gleder oss til å treffe de nye dyrene :)

BadBadger
Pinky
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2015, 09:05

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by BadBadger »

Takk for alle svar forresten. Det var bra å få luftet denne problemstillingen med erfarne fjellfolk :)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by Niana »

Høres bra ut, masse lykke til med dem :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by c00nan »

Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går :smile2:
Blir det så du eventuelt må skille de så går nok det kjempe fint også, så lenge de får noen andre av egen art å bo sammen med

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rotte og mus i samme bur

Post by Sara Syversen »

Er det et annet navn en dyrebeskyttelsen vestfold den står under ? Fant ikke siden se.

Jeg fant jeg fant. Håper dem får et godt hjem [HEAVY BLACK HEART]
https://www.facebook.com/pages/Dyrebesk ... ?ref=br_rs
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply