Hva veier gutterottene dine ?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

Hei bare lurer på hva gutterottene deres veide når dem var ca et år ?

Karstein veier nå 706gram ihvertfall og er kjemisk kastrert. Prøver å passe på så godt jeg kan siden han i tillegg er kastrert. Er det ok str ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Anniken.HH »

Jeg har en regel om at rottene helst skal holde seg under 700g.
Har en som er rundt året som tipper mot 700, men han kommer fra en slekt med store rotter, så ikke absolutt krise - bare passer på hva han spiser. Resten av guttene mine veier mellom 500 og 600g ved 1 år, gi og ta noen gram.
Men 700 blir mye rotte!
Veit jo at kastrater har en tendens til å bli større, men jeg har to levende kastrater nå, han ene på 2 år, han andre på 1 1/2 år, og de veier begge under 600g
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

Image

Ok. Ja skjønner. Men han er ihvertfall veldig lang i tilegg syns jeg. Men så har jo jeg bare hatt jenter å sammenligne med her. Hehe. Men skal gjøre mitt aller beste for gogutten. [HEAVY BLACK HEART]

Hva er ca normal lengde forresten på gutterotter?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by WillyWonka »

Alle jeg har hatt har ligget mellom 6-700 gram. Kun De'mon som var 720 (husker ikke nøyaktig i farten), men han var ikke direkte overvektig, han var bare stor :P Men det er jo ikke bra om de blir for store. Kan medføre helseplager på dem som hos oss :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

Ja det er det jeg tenker mye på grunnet ting jeg har lest.
Er jo også veeldig redd bumbelfoot. For det hadde Bodil når hun kom hitt. Og vet av erfaring hvor vanskelig det er å hanskes med. Synes ikke han ser tykk ut nå men ja.
Han er jo så god. Men lat er han kanskje som gutter flest. Han tusler rundt her. Og legger seg etter 30min. Jentene mine kan liksom være ute i en time og mer. Så uvant er det. Er kanskje veldig obs på det siden han ikke er så aktiv og i tillegg chippa.


Forslag til sunne ting som går an å gi på uetider tar jeg gjerne imot. Eple, pære, agurk og salat får dem jo selvfølgelig innimellom her.

Men fisk er kanskje greit å gi oftere ?

Hvis det er noen fettfattige ting rottene deres er glad i så tar jeg imot alle råd som finnes.

Har jo gitt puffa ris i vann istedenfor mais i vann for eksempel her.

Kanskje det er noen barnemiddager på glass som er litt sundere noen har prøvd. Eller ja vil gjerne ha tips.

Er forsiktig med banan, grøt og lignende.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Anniken.HH »

Rulten god gutt, det der ;)
De kan jo være store, uten å være feite også, han som ligger rundt 700 her er også sånn. Lang og stor, men ikke valkette.
Men han lå over 700g, og da la han seg også ganske raskt til rette, men etter litt slanking ble han i bedre form.

Jeg ville kuttet ut det meste av frukt, det inneholder mye sukker, selvom det er den bra typen.
Prøver heller blåbær, eller eventuelt mindre biter.
Kanskje også ta ut tassen mens du mater jentene, slik at han ikke får tilgang på like mye mat
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

Ja kan sette maten litt høyere kanskje. Så bare dem spreke får tak hehe. Men ja. Kan hente han etter dem har fått noe kanskje. :rottehode:

Han var forresten ca 50cm lang fra nese til haletupp. 20-22 av dem var halen. Usikker om det var heeelt korrekt målt. Var så vanskelig. Får vente til han sovner en gang i sofaen kanskje. Hehe
Last edited by Sara Syversen on 09 Oct 2015, 20:47, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Niana »

Har ingen hannrotter på 1 år akkurat nå, men hadde noen gutter før:

Fiver 592, kastrert
Sirius 650gram (viste seg å ha sykdom som førte til vektkelse/utvidelse av mageregionen)
Hakker/Pac Man 640gram
Zero 583
Jack 435 (minste hannrotta jeg har hatt)

Også har jeg hatt andre hannrotter jeg ikke har nøyaktig vekt på, men kun hatt to rotter på over 600gram og jeg har hatt 12 hannrotter over noen år, og en av disse ble avlivet pga sykdom.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

vektkelse/utvidelse av mageregionen
Noe sted jeg kan lese om det ?
Prøver å lære det jeg kan. Vil gjerne være føre var på ting.


ja det er jo sant. Tenker jo så fort at frukt er sunt her men. Sant det med fruksukker

Har skrevet opp blåbær.

Er det noe hjemmelaga ting jeg kunne gitt som er greit ?
Vil gjerne ha flere forslag. Hvis dere kommer på noe.
Prøver å variere her. Men ja. Vet man sikkert ikke alltid bør gi dem noe når dem er ute heller altså .
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Niana »

Sara Syversen wrote:vektkelse/utvidelse av mageregionen
Noe sted jeg kan lese om det ?
Prøver å lære det jeg kan. Vil gjerne være føre var på ting.
Når det gjaldt min gutt Sirius så var det hjertefeil som førte til væskeansamling i magen. Jeg trodde først han bare ble fort tjukk pga maten, men viste seg at det altså var væske og ikke fett. Tror Wolf opplevde det samme med en av sine, men det er ikke vanlig og jeg ville ikke være bekymret for at rotta di skal ha det bare fordi han er en stort gutt. Handler mer om plutselig vektøkning og slapp allmenntilstand.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Sara Syversen »

Off stakkars lille gutten [HEAVY BLACK HEART] ;(
Skjønner skjønner. Ikke noe morro å oppleve da.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by Troya »

Hannrotter kan fint bli over 700 gram uten å være feite.
Under 500 gram er lite, er 500 gram som er grensen for at de skal bli brukt i avl. Altså de bør veie minst dette. Mine hanner varierer fra 490 gram til 770 gram. Han største er svææær, men ikke feit. Han er bare en stor rotte. Regner med det blir enda noen flere gram på ham etterhvert. De fleste mine ligger på mellom 650 og 700 gram. Har en på 720 gram også, men han er feit. Han er en liten rotte, med litt for mye fett :) Synes ikke din ser noe unormalt stor ut.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by WillyWonka »

Har ikke batteri på vekten min, men når jeg hadde den ene hos veterinæren i dag, veide han 447 gram. Men han er bare 6 måneder, så ikke helt ferdig ennå :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by malap »

Walter veier et sted mellom 650 og 700 g, men jeg synes han er litt for tykk. Han er rundt året nå.
Jeg gir lite mat/godbiter med mye fett og proteiner i. RM1 som grunnfor, og godbiter som det er lite fett og proteiner i. Veldig sjeldent frukt, noe bær og mest grønnsaker (ikke så mye av det heller egentlig pga ei som ikke tåler så mye sånn mat), og noe ris og pasta. Føler ikke at jeg kunne gitt noe mindre, de bør jo ha grunnforet tilgjengelig hele tiden og det andre regulerer jeg.
Han er jo chippa og da, og har lagt på seg litt igjen etter at jeg chippa 2 av jentene han går sammen med her (blir mindre løping med mindre løpetider her) ; )

Synes ikke Karstein ser noe tykk ut : )
Last edited by malap on 16 Oct 2015, 15:44, edited 1 time in total.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva veier gutterottene dine ?

Post by malap »

.
Malena

Post Reply