SDA-virus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

SDA-virus

Post by aliiver »

Hei. Hva vet dere egentlig om SDA-viruset? Har noen erfaringer eller vet om noen tilfeller der rotter i Norge har hatt SDA-viruset? Leste at det er veldig vanlig i Danmark, og mange rotter blir jo transporter fra Danmark til dyrebutikkene i Norge. Jeg kjøpte mine to første rotter på dyrebutikk (selvom jeg ikke støtter salg av dyr over disk). Kjøpte de faktisk fordi jeg syntes synd i de. De såg veldig redde ut og jeg ville gi de et godt liv. I dyrebutikken fikk jeg beskjed om at hun grå rotten hadde en søster som de hadde funnet død i buret for noen uker siden..

I september i år fant jeg Chacha (altså hun grå) død i buret. Hun hadde vert syk lenge, og veterinærene fant aldri ut hva som var gale. Når hun fikk gråstær i øyet sa legene at hun ikke så blind ut (Jo det gjorde hun og hun reagerte ikke på lys og bevegelser). På under et år var vi mange ganger til veterinæren uten noe hjelp. Hun hadde det jo bra, hun var ganske livlig og hun elsket å få kos <3 Men det var små ting, som at hun hadde mye porphyrin rundt det syke øyet og ristet veldig mye på hodet som om hun hadde hatt ørebetennelse. Likevel ble hun ikke frisk av antibiotika kuren. ( Som begge rottene fikk store sår av på ryggen som de hadde i flere måneder! Mast veldig mye tillit til dyreleger der..) Hun ble også veldig stiv i bakbena, og det virket av og til som hun måtte "dra de med seg". Dette var hjerteskjærende å se, ihvertfall når legene ikke hjalp! Rottene var da litt over et år gamle.. Nå for noen måneder siden begynte Chacha å bli bedre.. Hun gikk mye mer rundt, hun ble mer nysgjerrig og hun så faktisk ganske frisk ut ( uten om det øyet og at bakbeina hennes var så dårlige at hun helst ikke var i andre etasje i buret ).

Jeg lekte med hun ute av buret og hun åt nøtter og koste seg, men likevel fant jeg hun død dagen etter kun 1 og et halvt år gammel.. Når jeg begynte å lese om forskjellige "rare" dødsfall hos rotter kom jeg over SDA-viruset og veldig mange av symptomene stemte. Nå er jeg redd for å miste Gucci, den andre rotta, som er ei sprek, frisk og nysgjerrig rottejente. Det sto at viruset er veldig smittsomt, og jeg kom på at de ansatte i dyrebutikken hadde sagt at søstera til Chacha døde også på en mystisk måte.. Håper noen har noen råd.. :angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred fineste Chacha [HEAVY BLACK HEART] :angel: :grine: :grine: :grine:
<3 Gucci & Chacha <3

utmeldt

Re: SDA-virus

Post by utmeldt »

Trist å høre at du mista rotta di :(
Symptom ved SDA er hovne spytt kjertler på halsen, og hevelse rundt augene + porfyrin. Tilstanden kan likne kusma hos mennesker. Ingen behandling for viruset, det dør sansynligvis ut etter kvart. Men i mellomtida vil rotta som regel kunne trenge antibiotika behandling pga samtidig oppblomstring av sekundære bakterielle infeksjoner som følge av svekket immunforsvar. Det har vore rapportert om rotter med SDA i Norge, men har ikkje hørt om nye tilfeller på ein god stund. Finst fleire tråder om dette på forumet, du finner dei ved å søke på SDA.
http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... folder.pdf
viewtopic.php?f=4&t=13818&hilit=ida+k%C2%A8
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=3681

Hadde rotta di hevelser på halsen eller rundt augene? Symptom fra luftvegane?
Har du bilder?

Det er ikkje uvanlig at rotter blir svake i bakparten på sine gamle dager.
Brå, og uventa død kan ha mange årsaker, alt fra akutte bakterielle infeksjoner ( ikkje mycoplasma) til hjerte/kar sjukdom.
Og jo eldre rottene er jo bedre trives mykoplasma som igjen kan disponere for akutte infeksjoner.
Kronisk mycoplasma infeksjon kan komme til syns om porfyrin og ulyder frå luftvegane.
Men det kan vere mange årsaker til porfyrin utenom mycoplasma. Eg hadde fire brødre som en mistenkte hjertesjukdom på, og profyrin var einaste symptom til å begynne med. Tre av dem utvikla svakhet i bakbeina på sine godt voksne dager,( som også kan forekomme ved enkelte typer hjertesvikt) , og to av dem utvikla tungpust etterkvart, en av dem ble funnet med akutt åndenød i ganske ung alder, hadde enten sett noko fast i halsen eller utvikla alvorlig hjertesvikt, og den fjerde døde brått og ganske uventa på sine gamle dager.
Grå stær er heller ikkje heilt uvanlig hos eldre rotter, skal ikkje ha sammenheng med SDA.

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Kopierer symptomene hennes som jeg skrev i et annet innlegg :"Hun var syk en stund, blant annet hadde hun ofte mye porphyrin rundt ene øyet, deretter fikk hun gråstær og reagerte ikke til bevegelser lenger. (Kunne og finne på å bite oss når hun trudde vi hadde mat i fingrene) Hun ristet også på hodet hele tiden som om hun hadde hatt infeksjon i øret. Etterhvert ble kroppen hennes ganske kraftig og hun var ganske stor rundt hode og hals. Dette ovenfor gikk vi selvsagt til dyrelegen med men de fant aldri ut av hva det var. Vi fikk mye antibiotika kurer - som aldri virket. Etterhvert ble hun også veldig dårlig i bakbena og klatret veldig sjelden opp i andre etasje i buret."

Alle disse symptomene har stemt med det jeg har funne på nettet om SDA.. Likevel er jeg jo skeptisk fordi det ikke er vanlig med SDA i Norge.

Den andre rotten viser ikke noe tegn til disse sykdommene.. Kan det være at hun er immun, hvis dette er SDA?

Helt på slutten virket det nesten som om kroppen hennes var full av vann eller noe. Hun var ganske kraftig i hele kroppen og veldig bred i halsområdet (derfor jeg misstenker SDA.. Hun sto ikke på bakbenene heller til slutt, og "låg" når hun spiste.. Men er rotten "gammel" når den er 1 år og 8 måneder? Trodde de begynte å bli gammel etter at de ble over 2 år.. :/

Jeg kan prøve å finne bilder av henne :)

Men somsagt, kan jo være hjertesykdom da ? Men er det noe de blir isåfall født med?

Av og til hørtes det ut som om hun hadde luftveisinfeksjon, men dette var veldig sjeldent, så jeg trodde at jeg innbilte meg det de fleste gangene. Hun fikk også antibiotika kur når hun hadde infeksjon i øret. Hun var myyye syk, og vi var mye til veterinæren med henne.. Så det stemmer jo med at det virker som hun ikke hadde noe immunforsvar fordi den var så svekket..
<3 Gucci & Chacha <3

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Image
Her ser vi det litt hvordan hun var .. Har en video av henne dagen før hun døde der hun eter en peanøtt, men jeg vet ikke hvordan jeg får lastet den opp hit.. heh.. tok et bilde av videoen :
Image
Dårlig bilde, jeg vet.. Men her ser vi litt hvordan hun spiser.. Hun ligger, og hodet hennes er veldig stort.. Det ser også ut som om hun har "dobbelhake"..
Hva tror dere ?
<3 Gucci & Chacha <3

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Hun hadde ikke så bustete pels egentlig som på det øverste bildet.*
Men det så ut som om hun var "full i vann" for hele hun var ganske opplåst..
<3 Gucci & Chacha <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: SDA-virus

Post by Sara Syversen »

Har du lest om fettgenet noen rotter kan få ?
Føltes det som alt av fett rundt lå som en løs kappe ? Gikk hun veldig raskt opp i vekt siden hun var ung ?
Hva veide hun på slutten før hun sluttet å gå ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: SDA-virus

Post by wollf »

Først vil jeg si at jeg kondolerer så mye.
Veterinær i ditt tilfelle burde ha gjort en bedre jobb og anbefaler at du ikke bruker denne vetrinæren mer uten at den rådfører seg med andre.
Baytril skal ikke under noen omstendigheter settes i nakken på en rotte, og uten at det fortynnes er den svært basisk og vil etse huden på rotta. noe du alt har opplevd? Baytril har heller ingen effekt på infeksjoner i feks mellomøret. er det lungebetennelse vil en kombinasjon mellom to antibiotika være anbefalt.
Ikke meningen å tråkke på neon nå, men bytt strø i buret ditt. dette strøet støver veldig og kan fort føre til luftveisproblemer og irritasjon.
det din veterinær skulle gjort var å utelukke hjertesykdom først, vann i kroppen har oftest en sammenheng med dette.
sda er ikke noe vi har sett ofte her i Norge, og rotter kommer som oftest til dyrebutikk via Sverige.
så jeg tror ikke det er tilfelle her.

Personlig ville jeg tro at hun hadde en infeksjon i mellomøret som spredte seg videre til en hjernehinnebetennelse, dette kan forklare grå stær, at hun så stor ut i hodet og spiste rart.

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Nei, fettgenet har jeg aldri hørt om, men skal søke om det på nettet! Av og til virket det som hun hadde fettet "løs på kroppen" ja, eller hun hadde på en måte "myke" klomper under armene og bena .. Det husker jeg ikke nå , dessverre, men hun gikk ganske mye opp i vekt og ganske mye større enn hun andre. Men jeg føler det hadde noe å gjøre med at hun ikke ville springe rundt lenger, når hun kom ut av buret klatret hun på fanget å ville få kos med engang ..
<3 Gucci & Chacha <3

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Ja , dette med baytril har jeg opplevd ja... :mad:
Vi går ikke dit lenger nei. Hvis noen lurer, så var dette Osøyro dyreklinikk.
Takk, for godt råd, det skal jeg gjøre! Har hørt om mye som ikke skal brukes som strø men Kan jo være at dette er farlig også. Hva anbefaler du i såfall?

Ok.
Derfor jeg syntes dette var rart hvis det var SDA i dette tilfelle..

Åå det høres helt grusomt ut.. Stakkars Chacha.. Men vil legge til her at hun fikk grå stær ganske tidlig, altså før hun var et år. I tillegg var det ikke tegn til noe ørebetennelse da.. Men kan jo fremdeles være at hun hadde det..
<3 Gucci & Chacha <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: SDA-virus

Post by wollf »

ørebetennelse er vanskelig å legge merke til før det har gått langt i prosessen.

anbefaler deg videre å heller reise litt og dra på anikura dyreklinikk. hos tomas øyo

yesderday news og toa-lett er bra strø. lukter lite og støver ikke, og absorberer godt

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus

Post by aliiver »

Ok! Tusen takk for gode råd!
<3 Gucci & Chacha <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: SDA-virus

Post by Kesia Madeleine »

Anbefaler deg også å gå til Dyresykehuset Anicura Bergen sør (Ligger på Nordås rett ved siden av Kilden senter). Thomas Øyo er en dyktig veterinær som har mye kompetanse om rotter og er vant til å ha rottepasienter. Jeg har kun brukt ham de 3 årene jeg har vært rotteeier. Han er flink, tar seg god tid, behandler rottene på en forsiktig og fin måte og forklarer/besvarer spørsmål man måtte ha. Eva Helldal Monsen er også flink (har vært hos henne én gang ifm en akuttime), så hun kan du evt. bruke om Øyo er fullbooket og timen haster.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

EvertJor
Pinky
Posts: 1
Joined: 26 May 2022, 05:47
Location: Bekkestua
Contact:

Re: SDA-virus

Post by EvertJor »

Dere bør være klar over at større dyreansamlinger, som i grossistbedrifter, kan sammenlignes med våre flyplasser. De er en hub og de er fine arenaer for smitteoverføring. I zoobransjen kan man seksjonere og karantenere ulike sendinger fra ulike lokaliteter, men dette koster penger - noe forbrukere flest ikke er villige til å betale for. Dessverre. Hilsen en dyrlege.

Post Reply