En del spørsmål om opdrett/avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

En del spørsmål om opdrett/avl

Post by Ginahr »

Hei!
Nå tror jeg at jeg har blitt helt rottegal, og det har jeg store planer om å fortsette med! :neutral:
Jeg har for øyeblikket to voksne hannrotter, og to unge hunnrotter. Nå har jeg hatt de to yngste to uker, og synes det er så gøy! Det er så mye ekstra morro med flere, og jeg innbiller meg selv at alle rottene er lykkeligere når de er i en ordentlig "flokk".

Men så har jeg tenkt lenge på og ha noen rottekull, og vil i grunn begynne med oppdrett senere. Jeg har selv erfart ved hundeopdrett flere ganger hvor viktig det er å avle videre på godt gemytt og gode gener, og jeg har veldig lyst til å være en del av det med tanke på rotter. Dette blir ikke på en god stund enda, da jeg ikke har tilgjengelig plass (og heller ikke kunnskap) enda.

Hva er tankene deres rundt oppdrett? Vet at i andre land i alle fall så er det slik at veldig mange er i mot opdrettere, da man heller skal adoptere og ta de rottene som allerede trenger et hjem. Nå er ikke rotter så populære i Norge (?), og jeg tenker det at man uansett må ha noen opdrettere som kan bevare rottene slik de "bør" være.

Nå holder jeg på å lese alt jeg kommer over om dette, men jeg lurer på om dere har noen sider å anbefale? Noen sider om hva man trenger, hvilke bur som er anbefalt og slik, vil jeg gjerne lese om.

Også lurer jeg på deres tanker om å avle på rotter som ikke er fra oppdrettere? Det er vel ikke så mange opdrettere i Norge at det er lurt og bare avle på rotter fra de, det blir litt lite nye gener da? Alle rottene mine er fra privatpersoner, en er fra dyrebutikk. De to jentene jeg har er fra en privatperson, noe som i grunn er litt dumt da jeg ikke vet noe om sykdommer og adferd i linjene bak. Men hadde det vært greit å ha kull på en av dem dersom gemyttet hennes er veldig bra og dersom hun ikke viser tegn til sykdom?

Forresten er det bare å rette på meg dersom jeg har sagt noe som er feil nå. Også blir jeg veldig glad for alle svar! :cheerful:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: En del spørsmål om opdrett/avl

Post by Kesia Madeleine »

matmor.info er en flott side med masse god info. Det er et emne der som heter "Oppdretterskole". Der kan du lese og også klikke på flere leksjoner nederst i artikkelen.
Synes du virker veldig seriøs og oppegående med tanke på det med avl. Er mange useriøse som avler kun fordi de vil ha søte rottebabyer eller kun for å selge. Det viktigste med avl som oppdretter er jo som du sier å bidra til gode stammer med flott gemytt, helse osv. :)

Du har kanskje allerede lest litt info her på siden? Men hvis ikke, så kan du lese litt tips og veiledning NTF kommer med ang oppdrett: http://tamrotter.com/?page_id=118
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: En del spørsmål om opdrett/avl

Post by Vimsy »

Hurra! Enda en seriøs som vurderer oppdrett. :D

Hundeoppdrett i bakgrunn er ikke dumt, selv om det selvfølgelig er to forskjellige ting.

Har du lest NTF sin avlsveiledning? Dette er stedet å starte.

Jeg har selv avlet på et par rotter med kort stamme, da jeg kjenner godt til familiemedlemmer av disse og vet at god helse og godt gemytt er på flertallet. Men man må jo ha en tanke bak. Her var det egen interesse rett og slett, håpet på det beste og kjørte en "test" da populasjonen er snever og vi trenger faktisk noe nytt blod. Foreløpig har det heldigvis vist seg å ikke være så dumt. Dessuten fikk jeg god hjelp da dette var et samarbeidskull med en annen oppdretter. Men dette bør ikke gjøres for ofte i min mening. Man har jo avlet på linjer for å få trivelige rotter, og noe av arbeidet blir jo litt bortkastet om man bare avler på hva-som-helst.

Til sommeren tenker jeg å importere rotter fra et annet land. Mattilsynet er dessverre strenge på gnagere, så rotter kan kun importeres fra Finland, Sverige og Danmark.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: En del spørsmål om opdrett/avl

Post by Ginahr »

Takk for svar :)
Jeg har merket meg matmor sin side og skal lese den! Har vært innom der flere ganger før, men hadde visst helt glemt av den. NTF sin avlsveiledning er allerede lest flere ganger.

Tenkte at det hadde gått greit å ta på en av hunnrottene mine, og da beholde en eller to. Da får man jo også sett om dette er noe å avle videre på eller ikke.

Men så spennede å importere!! Er det da med tanke på avl? Og har du tenkt å importere mange rotter?

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: En del spørsmål om opdrett/avl

Post by Vimsy »

Jeg tenker å importere 3-4 av hvert kjønn. Er til videre avl ja, ellers hadde jeg nok ikke gjort det. :-)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply