Bjarne Monsen sin historie.

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Spennende tid i møte

Det blir en spennende tid i møte nå utover.
Det har gått enda flere dager hvor han har vært roligere når han har sett dem andre rottene mine eller luktet på noe av det som er dems. Pelsen har også blitt mindre fettede og testiklene skrumpet inn. Ingen markering.
Image

Etter nøye vurdering om hvem jeg skulle prøve på første intro i dag så ble det Berit og så Turid noen minutter etterpå. Berit er faktisk hele 2 år og 4 måneder i dag så hun fikk velge litt selv. Hun har jeg brukt mest på introer da hun tar imot alle med åpne armer å blir kompis med alle og er også en fredsmegler å stopper fighter for det vil hun ikke ha noe av. Men hun hadde ikke ro i baken til å være på bordet og fikk slippe. Så ja det blir Turid som jeg håper kan bygge et forhold med han først. Orket ikke tanken på om han var for voldsom med dem to små grå og av forskjellige grunner så venter jeg med Karstein. Han er blant annet litt for usikker og det virker som Karstein har bustepels for at han er usikker og ikke dominant og jeg håper da han godtar Bjarne mer når dem andre i flokken godtar han først. Slik som det har skjedd to ganger tidligere.

Krysser det jeg kan for at kanskje ihvertfall Turid kan lære Bjarne en ting eller to utover. Og hun er en rotte som ikke lar seg vippe av nesen heller. Det blir intro runder på 10 minutter av gangen hele denne uka her på et nøytralt bord som ingen eier. Så får jeg se om jeg tørr å trappe opp tiden og eventuelt med flere rotter eller leker. Men det kommer an på dem.
Skiler forferdelig i magen.

På dette bilde er det Turid til venstre og Bjarne til høyre

Image

Bjarne til venstre og Turid høyre
Image


Jeg liker godt matmor info sine regler rundt introer men også joinrats.com

Her står det litt om hvorfor det er viktig med baby steps.
http://www.joinrats.com/Intros/BabySteps/

Litt om aggressive rotter og introer.
http://www.joinrats.com/Intros/Ratbehaviors

Metoder for å få rotter til å like hverandre.
http://www.joinrats.com/Intros/Techniques/

Nederst på den siden over her står det om hansker.
Jeg har valgt å ikke bruke hansker grunnet min erfaring med Bodil fra tidligere som var veldig redd for hanskene og det ble bare verre med dem. Og ja det står man kan legge hanskene inne i buret for at dem skal kunne bli vandt til dem osv. Prøvde det også.
Bjarne bare attacka dem her også så jeg velger å bruke andre midler som en liten plastikk fjøl eller en fleece bit for å skille dem. Eller avlede dem med mat og diverse lyder eller bevegelser. Men jeg legger den her fordi teknikkene ellers bruker jeg. Altså å gi time outs hvis intensiteten blir for stor osv osv. Kan hende jeg bare hadde feil type hansker og alle rotter er ulike individer så hansker kan bli brukt på andre rotter selv om jeg ikke bruker det akkurat nå. Mye mulig jeg drar til felleskjøpet for å se på utvalget om det finnes noen gode der. For det er jo viktig å beskytte seg selv om man har en aggressiv rotte også. Er jo seriøse bitt som dem kan få til hvis dem virkelig vil.

Mer om bruk av gloves for den som er interessert i å lære mer om det.
http://www.joinrats.com/keyword/glove%20rat/
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Julegaven min [HEAVY BLACK HEART] :tre:

En liten kort update.
Mye har skjedd dem siste ukene. Og mye er prøvd ut. Tenker å skrive om det litt senere.
Men jeg måtte bare legge ut at Bjarne går nå sammens med Turid, Tove og Lydia. Jeg måtte bruke ganske lang tid på å få inn en og en. Karstein og Berit må være sammen en så lenge å bo i et annet bur da det kommer til å ta tid før gutta blir venner.
Men mer om det kan jeg skrive om siden.

Fineste julegaven ;) Så happy etter mye strev og jobb.
Jentene er ganske bestemte mot han og han får ikke lov å være så voldsom. De sier klart i fra og han lærer sakte men sikkert flere og flere ting av dem. Spesielt Turid er en god mor altså.


Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Bare noen koselige bilder og en liten update;)

Image

Image

Fra venstre: Turid, Tove,Lydia og Bjarne (Mangler da å få inn Karstein og Berit )
Image

Image


Bjarne er ihvertfall i samme bur som dem(Turid Tove og Lydia minus Berit og Karstein) og det er jeg glad for. Han får ikke lov til å sove i samme køye med dem enda da han kan til tider være litt for innpåsliten og ustabil i humøret. Meeeen det begynner å komme seg veldig.Er fornøyd det kan være fred og jentene holder han på matta.
Veldig glad for Turid sin jobb hun gjorde med mye korrigering.

All den strykingen leste jeg på join.rats da det er viktig å holde bustepelsen nede. Og jeg har gjort det mye på Bjarne når jeg kan så det kan redusere det at han skvetter til å vil bite av instinkt når han tenker fare fare. Jeg har fått et bitt innimellom fortsatt.
Meeen lille Grisley bjørnen begynner saaakte men sikkert å bli en panda. Håper jeg. Leste også at hvis dem ligger ved siden av hverandre og man stryker dem samtidig så forbinder dem det med noe godt og kan godta den andre mere. Også det å ha dem på samme fang å stryke dem samtidig og gå med dem på skulder samtidig.


Et lite øvelses bur før Turid fikk lov til å bo i buret med han.

Image

Dette måtte jeg gjøre flere ganger siden han var så ustabil med bustepels og mer.
Men mye skyldes hormoner og usikkerhet. Jeg har en sterk følelse at han ikke har bodd med andre rotter før egentlig.
Mini bustepels på dette bilde. Han får det også ved usikkerhet. Ikke bare når han er sint.
Image

Når det gjelder disse to så har jeg fortsatt et stykke igjen. Måtte ta en pause ved juleaften.
Det har gått opp og ned med disse. Men jeg har måttet gått tilbake å jobbe på bordet med disse.
Håper Bjarne er en av dem få som kanskje ikke stabiliserer seg heeelt før 12 uke etter chipp er gått. Sånn at det er noe håp.
Mye mulig jeg må avslutte det prøve å få dem til å bli venner. Men tar det i veldig forsiktige etapper med 10 minutters treff på bord under kontrollerte forhold nå om dagen.

Image
Image
Image

Mange teknikker prøver jeg ut.
Både det med å vaske dem litt med en bløt klut så dem vil kanskje grooome hverandre. Eller redusere lukt ved hjelp av majones osv på pelsen. Men mest av alt er det vel bare det at dem skal se hverandre over lengre tid uten at noe som helst utfall kan skje som vil hjelpe mest på at dem til slutt godtar hverandre. Håper jeg da <3 Tvi tvi.
Vi ser etter en annen leilighet om dagen da så det kan bli lettere å ha flere bur osv hvis det må bli slik.
For vil jo det beste for dyra.
Image

Her hadde jeg avledet med litt mat. Det fungerer jo heldigvis :)
Og hadde stryket over pelsen med en bløt klut så dem ble opptatt av å vaske seg og kanskje hverandre å glemme at dem er sure på hverandre. Gjør ikke akkurat det hele tiden altså. Prøvde bare det nå for å se. Hjalp jo der og da ihvertfall.
Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by malap »

Du er så flink Sara! :cheerful: :kisses:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Tusen takk gode du. Også for din hjelp og råd. Har jo vært stunder jeg ikke trodde ting skulle gå. Men glad lille grisly starter å bli en soft panda altså. Jeg er på vakt enda med henda mine. Men allikevel. Morro [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by utmeldt »

Flink, og tålmodig du Sara :)
Kjekt å lese om korleis det går, så bra at det går framover.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by malap »

Koselig og bra for han at han nå deler hjem med andre rotter [HEAVY BLACK HEART]
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Det skal komme en oppdatering snart igjen her. Har bare vært litt ekstra mye som har skjedd mellom jul og nytt år nå.
Men alt går bra med Bjarne. Han er jo så utrooolig sjarmerende også da.
Her fikk han litt Bannaaannna :yumm:

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by malap »

Helt nydelig :kisses:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Gode nyheter og en farvell [HEAVY BLACK HEART]

Dette innlegget blir kanskje litt tyngre å skrive. Meen jeg skal prøve å oppdatere hva som har skjedd dem siste ukene.

Nå har det seg slik at det begynte å gå veldig bra med Karstein Og Bjarne. Jeg fulgte rådene til joinrats.com angående hormonelle hannrotter. Det å kun bruke 10 minutter på bordet vær dag hjalp veldig på. For da ble dem heller ikke presset til å være så lenge sammen av gangen. Men dem kunne sakte med sikkert venne seg til hverandre. I følge join rats skulle jeg bruke en hel uke på kunn 10 minutters møter og så gå opp til et kvarter. Det var vel dag 4 jeg prøvde med et kvarter da jeg så dem gikk bare bedre og bedre sammen.

Noen ting jeg gjorde på bordet var:
Hvis en av de hadde bustepels veldig lenge løftet jeg Karstein opp litt å strøk han for å avlede litt også brukte mat for å avlede litt.
Ikke bra om en av dem hadde bustepels for lenge for da vil dem kun forbinde møtene med dette å være anspent.
Jeg brukte også majones noen ganger for å redusere lukt. Da når jeg gjorde dette så tok jeg to prikker i nakken og en prikk på rompa på begge. For det er der dem luktet mest på hverandre.
Dette majones trikset har ikke fungert hos meg tidligere. Men på disse to hann rottene fungerte det utmerket. Har også lest noen bruker vanilje ekstrakt men dette trengte ikke jeg å bruke.

Majonesen fungerte såppas bra at dem begynte å vaske hverandre. Jeg tok sjansen å oppgraderte også den kvelden til å ha en utetid på sofaen med flere leker. Det hele avsluttet med at dem lå ved siden av hverandre i samme kube.

Beklager dårlige mobil bilder her.
Image
Image
Image




Farvell [HEAVY BLACK HEART]
I flere dager så gikk det jo bra mellom dem. Men plutselig ble Karstein redusert i formen på kvelden den 1 januar. Han ble slapp, tungpusten, smale øyne og uflidd i pelsen. Det gikk veldig opp og ned. Først var vi hos en vett i Sarpsborg som er en by unna oss men han ble ikke bra av medisinene dessverre. Så vi dro så inn til Ryen hos en vett der den 4 januar. På rønken viste deg seg at han hadde en hjertefeil og det var mest sannsynligvis medfødt. Vi kunne ha fjernet vesken i lungene han hadde fått. Men symptomene på hjertefeilen ville ha kommet tilbake og vi hadde bare holdt han halvveis i live med sterke medisiner og vetten rådet oss til å la han slippe så han slapp å lide.
Det var ganske grusomme tunge dager med våken netter og han hadde det ikke noe bra. Mer inn i detaljer tror jeg ikke jeg klarer å skrive nå. Det var trist å miste gullgutten våres.Og han vil bli sterkt savnet for han betydde mye for oss. Også spesielt matfar hadde han et veldig godt forhold til. Jeg har nå både bestilt et stort lerrets bilde av han og en skreddersydd bamse så gleder meg til det.En veldig god nettvenn har gitt meg den sorte ikea rotte bamsen også så den gir jeg en nuss flere ganger om dagen når jeg tenker på han. Det hjelper akkurat nå.

4 Januar måtte han reise fra oss <3
Image


I Mørket finnes det et lys


Det var veldig veldig tungt å miste Karstein , men jeg er en person som ofte tenker at ting skjer for en grunn. Og det var kanskje meningen at Karstein skulle forlate oss nå. Det tar tid for meg å bearbeide sorgen .
Men samme dagen som vi kom hjem fra vetten så måtte ikke Berit være lenge alene. Siden jeg har hatt mange felles utetider så dem ikke skulle glemme hverandre av den eldste jengen så satt jeg dem to små grå(Lydia og Tove) sammens med Berit.
Jeg var i sorg den kvelden vi kom hjem. Men jeg tenker på dyra først. Etter 4 timer så så jeg at Berit var lys våken og alle var klare for en utetid. Jeg tok da med alle på soveromsgulvet. Berit og dem to grå (Lydia og Tove) men også Bjarne og Turid.
Jeg trengte ikke jobbe på noe bord for jeg viste at dem hadde møttes flere ganger og jeg vet hvor ydmyk Berit er mot nye.
Allerede neste dag kunne dem flytte sammen. Berit er en unik engel og hun la seg bare på rygg for Bjarne. Så det gikk strålende.

Dem andre jentene hadde på dette tidspunktet akseptert Bjarne i å bo i samme bur men ingen hadde sovet i samme køye å godtatt han helt. Meeeen dette gjorde Berit på dag nummer en i samme bur som han. Dette har også da resultert i at flere av dem andre har mer og mer knyttet bånd med han i dem siste 2 ukene som har gått. Jeg er vel mer og mer sikker på at han har vært alene rotte også før han kom hitt. Men det kan jeg prøve å forklare siden.

Det første bilde er fra den første dagen Berit bodde i samme bur som Bjarne.( Berit er den hvite huskyen)
Ca 5 eller 6 januar var dette bilde tatt.
Image

Bare litt flere bilder som jeg har tatt med kameraet dem siste to ukene. Han blomstrer mer og mer opp.
Image

Noen fornøyde ansikter ja ;)
Fra venstre : Lydia som er Alfa,Turid nestkomanderende og så Bjarne da som trooor han er alfa. Hehe. Begynner å roe seg nå altså.
Image

Noen er glad for en ny tyggeleke ;)
Image

Berit er en snill engel og har hjulpet Bjarne med å vise han hvordan han skal gjøre flere ting.
Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre når hun forsvinner. For hun er så god å snill mot nye medlemmer i flokken.
Hun har stelt og vasket han også og etter så mange uker så er dette så utrolig stort for meg å se.
Image
Image
Image
Image
Image

Det å grave i dunken med Plastikk, papp og papir er gøy.
Han samarbeider mer med alle nå på uteplassen som han ikke gjorde i starten. de andre godtokk han som jeg sa. Men han lekte alene. For han var for voldsom mot dem eller klarte ikke å dele. Nå etter noen uke så klarer han mer og mer å leke med dem. Da mye av grunnen til at Berit viste han flere ting.

Image
Image
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by malap »

Kondolerer så mye med de du har mistet [HEAVY BLACK HEART]

Bjarne hadde nok være alenerotte fortsatt om han ikke havnet hos dere, han har vært veldig heldig : )

Som de koser seg på uteplassen :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Mange store forandringer

Mye har skjedd siden begynnelsen av Januar. Fra uke til uke så skjedde det hele tiden noe nytt.

Jeg måtte også øve på å gå uten sko på soveromsgulvet. Men det gikk seg ganske raskt til når jeg først øvde på dette. Jeg la noen sokker inne i buret som han kunne venne seg til på lukt osv. Meeen det enkleste var i grunn å bare tørre å gå barbeint. Også det at vær gang han kom løpende mot meg så satt jeg meg ned å stoppet han litt med hånda å bremset han litt. Noen ganger avledet med mat. Men det å stoppe han litt opp så han skulle snuse å ikke tygge så raskt fungerte nok best.
Det er ikke det at han var slem slem. Men Bjarne var ganske så full av sterke instinkter om å forsvare seg hele tiden. Være på vakt for ting. Gudene vet hva han måtte gjøre for å overleve ute. Så det å sitte rolig ute på soveromsgulvet var mye tryggere for han en om at jeg store kjempen skulle drive å gå rundt der. For ja han trodde noen ganger når han glemte at jeg var meg at jeg var kanskje et annet dyr. Det å være tyyyydelig på å snakke å stoppe opp å vise at jeg var meg var ekstremt viktig.

Det var en fryd den dagen jeg kunne gå bare raskere og raskere inne på soveromsgulvet/lekerommet der dem har utetider på.

Kan si at ja jeg er vant til at noen totter napper på sokker osv altså. Også å erte å leke. Men Bjarne var en smule mer aggressiv mot føtter i starten når han kom hitt. Mye var hormonelt preget og grunnet frustrasjon av lukt fra en annen gutterotte osv men ja også instinkter.
Jeg måtte bare prøve å vise den riktige veien for han hva som var lov her.
Jeg fikk også hjelp av Turid. Den eldste damen i flokken jeg har. Hun har korrigert han mye.Hun kunne komme bort å dytte han litt.
Jeg kan ikke understreke det nok at for best resultat å rehabilitering av rotter som ikke har tillitt til mennesker er å bruke noen trygge og gode. Jeg kan gjøre mye å være tålmodig over lang tid. Men ja jeg har hatt godt nytte av resten av flokken jeg har hatt når jeg har tatt inn redde/ skeptiske eller aggressive rotter her.

Image
Image
Image
Image
Image

Etter hvert som jeg kommer på ting jeg har gjort så skal jeg prøve å få skrevet det ned.
Men han har blitt ganske så god å trygg rotte nå må jeg si altså. Vi har kommet ekstremt langt.
Noen ord man kanskje burde ha å følge er å alltid respektere grensene dems. Ikke forvent for mye av rottene. Ta ting i dems tempo alltid.
Og husk at dem ikke er slemme men er drevet av mange instinkter og dem er jo byttedyr. Bruk baby steps.

Her vasker han meg. Image[/vid]


Det er ikke slik at Bjarne nå ikke kommer uten noen vanskeligheter og er superduper tam. Men han er ingen hormonell grisley Bjørn som før å reagerer sååå sterkt som før. Nå er det mye mer moderat. Jeg ser alltid an hvilket dags humør han er i. Hvis han ikke vil bli kost på eller løftet akkurat der og da så venter jeg litt. Spesielt da fra buret. Hva slags tegn gir han ? Han kan snu hode veldig raskt blant annet hvis jeg har kost han på hode for lenge og gi et varsel bitt. Dette er ikke et bitt igjennom huden men et gripetak kun. Også kanskje et dytt med snuta. Med rotter som Bjarne kan man venne dem til over tid at å bli tatt på er en positiv ting ved å prøve å stryke dem i korte drag på hode vær gang dem får mat og å snakke i lyse toner.


Fremdeles er det ting ved buret hans jeg også jobber med. Hvis jeg skal ta doer så avleder jeg med en hånd slik at jeg kan ta doen ut uten at han skal løpe å forsvare området. Eller gir han da en godbit. Dette har så klart tatt av betraktelig ved buret over lang tid nå. Men jeg må se an alle signalene hans om det er greit jeg holder på inne i buret. har han nettopp stått opp ? Er han veldig trøtt ? Da kan han være en gammel gretten bestefar å si hardere ifra. Men myyyye går bra med litt god snakking med lys stemme.

Her har Bjarne viking hatten på som jeg fikk av Karmil fra Gnagerkos siden på facebook. Tuuusen takk for at du lagde denne til oss.
https://www.facebook.com/gnagerkos/?fref=ts

Image

Image


Bjarne har fått seg en kameraaaat faktisk



Ja dette var jeg ikke helt 100% sikker på om var mulig. Jeg hadde egentlig lagt fra meg tanken om å ta inn flere gutter i hus siden han ikke er så fan av andre gutterotter og var ekstremt hormonell.
Men med myyye korrigering, positive reinforcement så gikk dette til slutt. Det finnes mange måter å ha introer på. Og den metoden som står på join rats . com for aggressive hormonelle rotter brukte jeg denne gangen. Med jenterotter og mange av dem andre rottene jeg har tatt in tidligere har jeg ikke måttet bruke disse teknikkene. Så det er ikke slik at jeg gjør dette vær gang så jeg har skrevet dette. Alle introer er ulike og man må skreddersy etter behovet til den aktuelle rotten man arbeider med.

Og til slutt så ble dem venner a gitt :
Image



Litt kort av hva jeg gjorde:
Vi henta Bjarte 14 februar. Brukte lang tid på luktetilvenning for Bjarne the viking.
Det vil da si at jeg byttet noen fleece biter mellom burene, så byttet jeg noen pappesker med god lukt mellom burene. Så fikk dem gå i burene til hverandre uten at den andre var der. Sov også en natt eller to i buret til den andre.

Noen ganger testet jeg å ha burene inntil hverandre. Men OBS. Denne teknikken her har mange misforstått. Det er ikke slik at man kan ta burene inntil hverandre fra dag en når dem kommer også står det slik en hel dag. Det er mer for å se an reaksjonen til den andre rotten også ikke bare tilvenning. Hvis det er bustepels osv så må man trekke burene fra hverandre igjen. Står burene inntil hverandre veldig lenge og dem har bustepels så vil dette gjøre dem bare mer og mer sinte. Og forbinde den andre rotten med dette ubehaget av å bli presset inntil hverandre. Man må bruke dette med omhu og ikke alle er klare for dette med en gang. Men har dem ikke bustepels osv og man har tatt andre steg først så kan man gjøre dette litt. Husk ihvertfall hale lengde mellom burene.

Når Bjarne viste mindre bustepels og aggresjon når han luktet på tingene til Bjarne så kunne vi begynne sakte med introer.
Den 24 februar begynte vi.
Nå har det seg slik at jeg måtte ta hensyn til Bjarne som var en gammel rotte med sterke instinkter og behov for å vise seg. Og bak hans oppførrsel er også usikkerhet for nye ting. Derfor alle steg for stegene og graaadevis skånsom tilvenning av lukter.

Jeg hadde også da den nye hvite Bjarte å ta hensyn til som kom fra et hjem som han hadde stått i et akvarium og skulle egentlig bli slangemat. mer i historien er det som ikke jeg kan skrive her. Er veldig happy han ble reddet fra det stedet. Han var en redd liten rotte stakkars. Før i det hele tatt han fikk møte Bjarne så var jeg nødt for å styrke hans selvtillit så han fikk møte noen av mine chippa jenter og ble venn med dem først. Før han skulle møte bulldoseren Bjarne som ikke takler nye ting så bra.

Det tok bare to møter for Bjarte(hvite huskyen) å bli venn med jentene. Jeg kjenner mine jenter godt og brukte Turid først på bordet og så an hvordan Bjarte var og så ble det rett på sofaen med mange leker. Og dagen etter ble det utetid på soverommet der jeg har et lekerom for tottene mine før dem kunne bo i samme bur. Han var såppas ydmyk at han kastet seg under med en gang og fikk sovet i samme køye samme natten. Dette er ikke til å sammenligne med Bjarne Monsen som måtte bruke uuuker på å få innpass hos jentene mine å lære å det å være rotte med andre.

(Akvariummet som var hans tidligere hjem til den hvite huskyen som nå heter Bjarte)
Image
Image
Image


Den 24 februar startet vi forsiktig på et nøytralt bord mellom Bjarne (brun hooded) og Bjarte( hvite huskyen). Her var det super viktig at det ikke var lukt fra noooen andre rotter. Hvis du har eldre gutterotter og vil lære mer om lukt og hva som er viktig med dette spesielt for dem som er hormonelle å blir drevet av instinkter så anbefaler jeg å lese på matmor.info.
På bordet hadde jeg også enkle ting som jeg kunne løfte opp så ingen ble presset inn i et hjørne. Slik som husene på bilde kunne jeg løfte opp. Pleddet dem hadde å hvile i kunne jeg lett løfte opp.

Teknikkene jeg brukte står på join rats.com. Om noen vil lese mer grundig.
Men kort fortalt så hadde jeg korte møter til å begynne med. Kanskje et kvarter dem første 3 dagene. Grunnen er at det ikke skal være for intens eller at dem skal rekke å forbinde hverandre med noe vondt. Men å tilvenne seg sakte over tid.
Jeg hadde også utetider for den nye med jentene så han skulle oppleve noen andre rotter en sinnataggen Bjarne vær dag. Og jeg hadde også utetider for Bjarne med den gamle gjengen. Som sagt, dette er et særtilfelle og dette må man ikke gjøre med alle rotter.

Image

Men ja. Mer jeg gjorde når dem var på bordet var positive reinforcement teknikker og avledning.
Eksempel. Om Bjarne hadde sterk bustepels og ville gå til angrep så tok jeg kanskje den brødfjølen i mellom dem og skjøv Bjarne litt bort.
Også løftet jeg han kanskje på andre enden av bordet å gav han mat. Kanskje jeg løftet han noen ganger på fanget og strøk han å fikk han rolig. Jeg kunne også ta han på skulder å gå en tur i rommet og så sette han ned igjen.
Hvorfor gjøre disse tingene ? Jo fordi Når det gjelder en aggressive hormonelle gutterotter så bygger dem bare mer og mer sinne opp om dem får lov å være sint over lengre tid. Og hvis han får være sint så forbinder han også alle møtene med den nye rotta med ubehag. Så man må gjøre det man kan for å avlede litt. Rotter skal få lov å snakke sammen eller å ordne opp. Det kommer helt ann på intensiteten dems. Om det er hakking av tenner og stor bust. Som videoen over så kan man også se på Bjarne at når han er for sint så kan han vibrere gjennom heeele kroppen også. Det er lov å korrigere å ta kontrollen ovenfor en intro hvis det er for det beste for rottene. Og slik som Bjarne må lære over tid å godta andre rotter. Spess gutterotter.


Jeg trappet mer og mer opp hvor lenge dem kunne være sammen. Hvis det da var lengre og lengre perioder uten bustepels kunne jeg utvide tiden jeg hadde med dem på bordet. Etter 9 dager så slappet dem av i samme hule på utetiden på bordet. Så da kunne jeg prøve å ha dem i sofaen.

Image

Dessverre skulle det vise seg at dem første dagene på sofaen med flere leker da så forfulgte Bjarne(brune hooded) etter Bjarte(hvite huskyen).
Det var ordentlig jakt rett å slett. Jeg prøvde flere ganger også med korrigering og avledning. Men det jeg måtte gjøre var å vaske alt sammen for at det skulle gå. Bjarne blir drevet av sterke instinkter, lukt og det å være territorial.

Jeg har ikke rent lite av saker å ting så dette var meeeget tidkrevende kan man si. Så jeg håpte på å slippe det.

Image

Så bestemte jeg meg for å teste dem i et bur på dagtid sammen etter en velykket dag uten bustepels og forfølgelse.
Nedvaskingen var super viktig her. Også det at innholdet var så nøytralt som mulig så ingen kunne skade seg om noen skulle sloss. Og at jeg kunne bryte inn om det var noe.
Image


Dette gikk veldig bra. Det var selvfølgelig noe korrigering. Og Bjarne har ikke vært sååå snill hele tiden. for han har presset Bjarte opp i hjørne flere ganger å testet han. Vist mye dominans. Men så lenge det ikke er bitt og stort slagsmål så er jeg happy. Dem første to nettene sov jeg ved siden av buret. Jeg hadde så alle samlet på en felles utetid før jeg vasket ned hoved buret og prøvde dem sammen.

Dette er et eksempel på et vanlig oppsett i buret her hos meg.
Image


Men dem første nettene hele gjengen bodde sammen så måtte jeg faktisk også gjøre noen tiltak grunnet Bjarne.
Ikke bare ned vasking. Men siden Bjarne viste en tendens til å trenge Bjarne opp i et hjørne bak dem store doene så måtte jeg sette dem mitt på også brukte jeg lavere doer.
Jeg måtte også ha et enklere oppsett så Bjarte kunne løpe raskt unna Bjarne her. Også ville jeg ikke noen skulle slå seg på noen leker eller noe heller om det var mye uenigheter.
Det var også litt taktisk at jeg ikke hadde så mange stiger siden Bjarte er så ung å sprek og Bjarne går litt saktere. Men jeg har også hatt en rotte som sto i bakangrep å ventet bak en stige til den andre rotta gikk forbi. SÅ ja. Flere grunder er det. Det var noe piping dem første dagene men det gikk seg til. Og da satt jeg også flere og flere ting inn. Igjen må jeg si at dette er ikke noe jeg må gjøre etter vær intro her. men det kommer helt ann på rottene man har. Og noe måtte jeg skreddersy grunnet Bjarne her.

Image

Men er happy det fungerer nå. Bjarne kan fortsatt være litt dominerende ovenfor han på uteplassen. Men å løfte han å gå en liten tur i rommet, avlede med lek eller mat fungerer godt. Det var mye arbeid. Men glad det gikk til slutt.

Image



Image


En siste glad nyhet til


Selv om ja jeg må passe på når jeg rydder i doene eller på enkelte områder som jeg må ta hensyn til så er han veldig trygg og god også nå.
Den 16.4. 2016 så var det første gangen han ble holdt av noen barn. Jeg var meget stolt av han må jeg si. Så nysgjerrig snill og god. Jeg sa så klart ifra vi måtte være forsiktig og hvordan vi skulle holde dem her. Cassandra er en vakker og søt jente som er meget flink med dyr. Og Bjarne likte hun godt. Han fikk jo tross alt litt grøt av henne også ;) Han ble ikke herjet med altså men gikk av og på selv her og jeg satt rett ved.

Image
Image
Image
Image

Ei jente med et godt hjerte for dyrene <3
Image


Flere ting er det nok jeg skulle ha skrevet.
Her er det noen bilder til av god gutten min som jeg har blitt så fryktelig glad i. Lille grisly, bestefar rotta mi.
Image

Turid sier ifra fortsatt. Må jo le da. Flinkeste læreren i flokken må jeg vel si.
Image


Et lite bilderas av vakringen min ;)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by malap »

For noen fantastisk heldige små du har! :kisses:

Du er skikkelig flink med dem, utrolig hva du får til!
Veldig god inspirasjon og motivasjon for meg som driver med litt vanskelig intro selv nå.
Masse å lære av deg, masse tips og råd å hente - håper du fortsetter å skrive historier og fortelle om dine rotter og erfaringer :cheerful:
Malena

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by mily »

Så fine og heldige gutter :cheerful:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Tusen hjertelig takk. Betyr veldig mye [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply