hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by Elsipelsi »

Har fått oss to hetterotter. Mari og Anne heter de. De er ca 8 uker gamle. Fra første dag har Mari vært aktiv, løpt rundt snust, vært nysgjerrig, klatret.. Hun kan være ute av buret og løpe rundt i stua, men kommer tilbake til meg hele tiden. Anne har vært forsiktig, stille, rolig, gjemmer seg vekk. Trodde først hun var mer sjenert og trengte lengre tid men hun kommer såvidt ut av og til men vil bare gjemme seg i armkroken min elelr under håret på skulderen. hun viser ingen tegn til å være nysgjerrig, og løper ikke rundt. prøvde å sette henne på gulvet sammen med Mari men da så hun veldig redd ut så måtte ta henne opp igjen med en gang. Har prøvd å ha henne mye ute (i fanget mitt ved alle mulige anledninger) men bare gjemmer seg så godt hun kan. Når jeg ser henne i buret, sover hun. Har adri sett hun gjøre annet enn å sove! Så nå slo tanken meg at hun kan være syk? Bør jeg sjekke hos veterinær? Eller er det vanlig at noen trenger litt mer tid? Syns det er rart jeg har fått to så veldig forskjellige rotter. de er aldri sammen i buret heller, sover i hver sin ende osv.. har de bare sendt meg tilfeldige rotter? Burde de ikke tatt to som trives med hverandre? noe jeg kan gjøre her?

Forøvrig har eg et til spørsmål ang. renslighet som jeg ikke fant da jeg lette på forumet. De bæsjer overalt. Og når Mari er ute av buret er det som om det bare detter av henne. små bæsjekuler OVERALT så må jo "løpe etter" og plukke opp, på gulvet, i sofaen... litt stress. og i buret er det mer bæsj i maten og i senga enn der den skulle ha vært... er dette noe de kan lære? Hva skal jeg gjøre? jeg tørker opp, og har prøvd å samle det på ett sted men de "roter" i det etterpå og hver morgen finner jeg bæsjekulene overalt i buret igjen.. Greit nok det.. Men går det an å lære holde det til buret i hvert fall så det går an å ha de løs uten å "løpe etter" med klut? ;)

utmeldt

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by utmeldt »

Hei, og gratulerer med nye rotter.

Kommer rottene dine fra dyrebutikk, og kor lenge har dere hatt dem? Rotter som kommer derfra kan vere lite sosialisert, og vant til mennesker, og derfor er de redd når de kommmer til sin nye heim. Du skal ikkje sjå bort frå at du hr fått to tilfeldige rotter. Men rottene er ulike uansett om de er søsken eller vokser opp sammne, like mykje som oss, nokre kan vere litt meir frampå enn andre mens andre ligger musestille, og er redd lyder, bevegelser og mennesker. Det kan ta litt tid å gjere slike rotter trygge, men det går seg som regel til med tida. Men det krever at vi er tålmodige. Anbefaler at du prøver tillitstrening, du kan lese om kva metoden går ut på i denne tråden her: viewtopic.php?f=17&t=17037

Men for å utelukke evt sykdom, ser du symptom som f.eks nysing, produserer ho porfyrin rundt nase eller auge, får ho i eg mat og drikke?

Når det gjelder renslighet, så er det mulig å lære rottene å bruke do, både inni buret og på uteplassen. Du kan bruke ein hjørne do, fylle den med strø, og evt legge ein stein oppi. Til å begynne med kan du plukke opp "rosinene" som dei etterlater, og ha de i doen, så lærer dei nok kva dei skal gjere etterkvart.

Lukke til! :)

Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by Elsipelsi »

Tusen takk for svar :) Vi har bre hatt de 1 uke nå. Har stort og flott bur så har ikke fått med meg om hun har spist, hun nyser hele tiden og lager noen søte lyder men trodde det var normalt? ikke noe puss rundt øyne og munn men legger merke til nå at hun har noen prikker på halen. Kanskje jeg skulle tatt en tur bare for sikekrhets skyld. eller en telefon i alle fall :) Håper de bare er veldig forskjellige i personlighet

Takk for tips om do, skal jeg bare finne en stein ute og legge i doen? Og med strø, mener du den samme typen jeg har lagt i hele bunnen av buret? Eller er det en annen type i doen? :)

utmeldt

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by utmeldt »

Friske rotter skal ikkje lage lyder eller nyse. Men det er ikkje så veldig uvanleg at enkelte nyser litt i forbindelse med miljøskifte.
Om nysingen ikkje går over bør du kontakte dyrlegen då rotter har lett for å få luftvegsinfeksjoner. Enkelte kan og reagere med nysing på strø, vskemidler eller andre ting i buret. Kva slags strø bruker du? Kva slags mat får de?
Har du mulighet til å ta bilde av halen? Det er veldig lett å laste opp bilder her om du bruker Tapatalk. Klør rottene?
Eg vil anbefale at du går til anskaffelse av f.eks babymat ( under 6 mnd ) eller babygrøt og prøver å gi rottene, spesielt den som ikke er så pigg.

Når det gjeld strø, så kan du bruke samme strø i doen som i resten av buret, men om du bruker strø i heile buret vil det kanskje ikkje bli så lett å lære de å bruke doen. Eg bruker å ha strø kun i doen, og bruker fleecepledd, aviser, og Boris dørmatter frå ikea i resten av buret.
Du kan finne f.eks ein rund stein ute, og vaske den godt/evt koke.

Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by Elsipelsi »

Takk for tips, jeg bruker det strøet de anbefalte meg. sånne små trebiter. og for som er spesielt tilpasset for rotter. hun ser forresten piggere ut allerede i dag, og de lager nyselyder begge to hele tiden, og noen andre små lyder jeg ikke forstår meg helt på.

når det gjelder bæsjingen så er det jo forsovet greit bare det havner i den etasjen "strøet" ligger. men de bæsjer jo i senger og i mat og overalt når de går løst i stuen. det er helst det jeg ønsker å få bort.

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by jilleide »

Det at de gjør fra seg så mye utenfor buret, kan være stress nå i starten. Prøv å ha en do i sofaen når dem er der foreksempel.
Ei jeg har bæsjet veldig mye de første ukene utenfor buret, men så fort hun slo seg til ro med nye omgivelser, sluttet hun med det.

Gratulerer med nye rotter! :D
JE' Rattery

Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Re: hentet to hetterotter sist uke.. hjelp?

Post by Elsipelsi »

Hei igjen, gode nyheter! Anne har allerede kviknet til og er nå mer aktiv og nysgjerrig:D de har også sluttet å bæsje overalt selv om de var ute flere timer både i dag og i går:) de har blitt godt kjent med oss og virker veldig trygge <3

Post Reply