Mine små

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Mine små

Post by Sara Syversen »

Vakker <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Så kom tilskudd nr 6 i flokken, svart rotte nr 4 ;)

Rakel er akseptert og tatt i mot av flokken nå, men introduksjonen tok litt tid og ble oppstykket grunnet ulike årsaker her hjemme.
Men hun fikk flyttet sammen med Majsen og Donna ganske fort så hun ikke var lenge alene :)
Reddet fra avlivning, kom i et nytt godt hjem der hun dessverre ikke kunne bli, så havnet hun her. Sosial og god lita frøken <3
2 uker etter overtagelse dukket det opp en jursvulst, da ble det operasjon og intro ble satt på vent igjen. Men hun kom seg fort etter operasjonen, og bor nå sammen med de andre <3

Rakel
Image
Image
Image

Donna
Image

Ariel
Image

Håp
Image

Majsen
Image

Bark
Image
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Nå er det en liten stund siden jeg har oppdatert her, men i oktober måtte jeg gi slipp på Majsen og Bark :'(
Begge ble litt over 2 år, helsa ble dårligere på dem begge ganske så parallelt.. de som kjenner oss vet alt vi var igjennom og hvor hardt vi prøvde.. Men noen ganger sier bare kroppen stopp, når gjentatte veterinærbesøk, medisiner og stell ikke lenger hjelper så er det dyrenes privilegie at de kan få slippe før det blir alt for ille..

Majsen er grunnen til at jeg startet med rotter igjen, hvem kan forlate en stakkars, nesten blind rotte som lever helt alene i en glasstank!? Hun ble med hjem, uplanlagt, men jeg angrer ikke et eneste sekund! Lita, tynn, møkkete og redd.. Her fikk hun rent bur, større plass og til sammen 7 rottevenner <3 hun ble tryggere med tiden, men det tok en god stund før hun kom seg ut av "sin lille boble", etter 6 mnd helt alene i en glasstank. Hun ble aldri 100 % trygg på oss mennesker - men det viktigste for oss var at hun hadde det bra med andre rottevenner, stort bur og mye utetid/aktivisering. Vakre engelen min, jeg ble like glad i henne som de andre selv om hun ikke var like begeistret for oss tobeinte som de andre er <3
Majsen hadde smerter vi ikke fant ut av, men hun fungerte bra på metacam en periode. Så fikk hun problemer med øynene sine som ble irriterte med masse porfyrin. Etter en stund med testing av salve og dråper ble det bedre, men kort tid etterpå kom det bare tilbake. Hun ble inaktiv igjen, sov mye, hadde bustepels, tisset mer der hun sov, mistet appetitten og gikk ned i vekt på tross av at jeg foret med bløtmat flere ganger daglig..

Image

Bark kom hit 1 år og 4 mnd gammel. Han fungerte ikke med andre gutter, det var bråk i buret der han bodde før - så jeg valgte å ta over han, chippe og sette han med jenteflokken jeg har. Han var ekstremt stresset når han kom, og ikke særlig glad i håndtering, skvatt veldig lett unna. Etter en stund her ble han verdens herligste koseguttebass! En fantastisk gutt, som jeg fikk en veldig spesiell kontakt med <3 Han koste seg også stort med haremet sitt på 5 jenterotter!
Bark hadde hatt HED (svake bakbein) en stund uten store problemer, men fikk mot slutten mer problemer med det. I tillegg ble han noe lammet i venstre side - mulig grunnet svulst, eller så kunne det være han hadde fått et lite slag. Han hadde ikke like god kontroll over avføring lenger og han slet med å spise, så det gikk i bløtmat her og. I tillegg fikk han også metacam for å se om det kunne hjelpe han på noen måte. På tross av bløtmat gikk han også ned i vekt, sov mye mer og fikk en del porfyrin i øyne og nese..

Image

Gamleparet mitt var veldig knyttet til hverandre, og spesielt den siste uka sov de sammen så og si hele tiden. Jeg så de begge var slitne, smale øyne, bustepels, mye porfyrin.. Så det virket som det var på tide, for dem begge :'( jeg kjenner en veterinær som kom hjem til oss, de fikk sovne med de andre rottene rundt seg og jeg lagde til lekeplass som jeg gjør hver dag, så alt skulle være så vanlig og trygt som mulig for dem. En flokk på 6 rotter ble til 4 på en og samme dag, det merkes :'( De slitne kroppene sovnet veldig fort, nå hviler de i fred sammen <3

Image
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Mine små

Post by Ingerid Øksnevad »

<3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Og her er mine 4 fine, sorte perler som er igjen <3

Image

Håp, Ariel, Rakel og Donna <3

Image
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Mine små

Post by Sara Syversen »

Vakker og herlig jeng <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mine små

Post by WillyWonka »

Så fine de er <3

Sent fra min P00C via Tapatalk
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

For litt siden måtte vi ta farvel med gode, fine Rakel jenta vår :'( <3

Image

Rakel slet med en del den tiden hun var hos meg, det gikk ikke lange tiden mellom det var noe galt..
Så vidt jeg vet, så var jeg hennes 3. hjem og alderen er uviss.
2 uker etter overtagelse dukket det opp en jursvulst, den opererte vi vekk og hun kom seg fort, så hadde hun flere runder med lvi og antibiotika (men røntgen av lungene viste ingen ting), hun fikk før jul dårlig ånde antagelig av en infeksjon i kroppen, som vi fikk medisinert vekk til en viss grad. Men den siste uka ble hun svak i bakparten og sluttet å spise fast mat, hun fikk symptomer som tydet på at hun var en gammel rotte, hun var også tynn fra før og hadde veldig lite å gå på..

Over alt så prøvde vi forskjellige antibiotika typer mot lvi og infeksjon, på slutten fikk hun også smertestillende og betennelsesdempende. Men så kom vi til at det ikke lenger var mer vi kunne prøve, og kun et spørsmål om tid på hvor lenge jeg skulle medisinere for å dempe symptomer/lindre smerter og hvor lenge hun skulle leve på bløtfor, som hun også spiste lite av de siste dagene.
Jeg hadde hatt en dårlig følelse lenge, og visste at noe ikke var riktig med henne. På slutten var det en liten mistanke om hypofysesvulst som utviklet seg, veterinæren som avlivet henne mistenkte at hun hadde fått en kronisk lungebetennelse nå og..
Etter å ha snakket med 2 veterinærer og flere rottefolk jeg kjenner, så ble konklusjonen at det var på tide å la henne gå :'(
Jeg er så heldig å kjenne en veterinær som stiller opp og kommer hjem til meg, sånn at rottene mine kan få sovne inn hjemme i vante omgivelser med meg og de andre rottene rundt seg <3

Vår lille vakre sjel Rakel var en fantastisk god jente, det fantes ikke noe vondt i den kroppen - hun er nok den snilleste rotta jeg noen gang har hatt! <3 hun lagde aldri noe bråk eller gjorde noe ut av seg, hun bare stelte og tok vare på alle de andre i flokken, hun var en veldig spesiell jente <3 kom alltid frem og ville være med på det som skjedde, og var ofte veldig travelt opptatt med å hamstre alt som hamstres kunne, og selv om det ikke var lenge mellom hun slet med noe, så var hun en glad å kvikk jente!
Flokken er veldig stille uten deg, vi savner deg veldig veldig mye <3

Hvil i fred lille venn, mamma elsker deg <3

Image

Image
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Her er Fia :)

Historien hennes er at hun kom fra "privat oppdrett" til dyrebutikk, så solgt i dyrebutikk til nytt hjem, hun viste seg allerede der å være en utrygg rotte men ble litt bedre med tiden. Så ble det vanskelig situasjon for eier med flytting, så hun måtte omplassere Fia med søster/flokk videre til nytt hjem. Men Fia ble da værre igjen, antagelig en kombinasjon av at hun er sensitiv/forsiktig fra før og stress. Så Fia bet sin nye eier, som da ikke ville ha henne lenger og skulle avlive henne - en frisk og rask 6 mnd gammel liten rotte. Det synes ikke forrige eier noe om, så hun lette i 3 mnd etter nytt hjem til Fia for at hun skulle få leve. Så, jeg snakket litt med henne og hun fortalte at hun hadde fått "frist" til å finne nytt hjem innen januar ellers måtte hun avlives. Dette var da litt før jul, så jeg sa at hvis hun ikke finner et annet hjem før da så kan hun få komme hit.

Det er jo i utgangspunktet vanskelig å omplassere dyr med problemadferd - men her er det ingen hindring, det har jeg nok av erfaring med og det er de dyrene jeg prioriteter å ta imot. Jeg synes jo det er synd at en rotte blir skilt ut fra flokken sin som den fungerer bra med, fordi eier ikke vil ha akkurat det individet - hun var ikke villig til å ta imot råd om tillitstrening eller hormonchippe Fia for at hun skulle roe seg heller.
Så Ja, det blir ofte dyrt å ta imot omplasseringer i ulike aldre, med ulike personligheter og utfordringer, men det er søren meg verdt det når man ser resultater! :D

Fia var sky, skvetten og veldig forsiktig når hun kom - ikke rart når hun var skilt opp fra alle hun kjente og på et helt nytt sted med nye mennesker og rotter å bli kjent med. Jeg måtte sitte veldig stille og lokke henne med mat for å få henne til å komme frem, hun bet meg også et par ganger og så ikke ut til å ha helt kontroll over bittet sitt og hvor hardt hun kunne/ikke kunne ta i når hun utforsket meg. Jeg har fått henne hormonchippet for å eleminere hormonelt stress.
Litt og litt kom hun mere frem og jeg kunne starte introdusering til gjengen, hun er blitt godt tatt imot <3 hun er et lite bøllefrø og kanskje en litt plagsom "lillesøster" for de voksne jentene mine :p men det kommer seg, den unge kroppen har mye energi å få ut!
Velkommen hjem Fia <3

Også noen bilder av alle jentene :)

Fia
Image

Ariel, Håp og Donna
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Malena

utmeldt

Re: Mine små

Post by utmeldt »

Flotte bilder av de nydelige små!
Ja, det er ein fantastisk god følelse når rottene som har hatt det vaskeleg, og blitt oppfatta som problemrotter blomstrer, og ser ut til å kunne leve eit godt liv. Du gjer ein veldig god jobb her Malena! <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Tusen takk! :D
Det er såå mange der ute som trenger hjem, og jeg får så vondt av de - da spesielt de som omplasseres grunnet adferd.
Så da henta vi en gutt også, han er nå kastrert og skal etterhvert inn med jentene <3
Legger ut bilder og historie her etterhvert :)
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Si hei til Balrog :D

Denne fine herremannen kom til meg fordi han sloss med broren sin i forrige hjem, det endte stygt og han fikk et sår som måtte sys. Da ble de skilt og Balrog ble satt i en dyrebutikk :/
Jeg skulle ikke ha en til nå, men en fra eller til... :p han her trengte sårt et hjem med jenteflokk - så da kom han hit :)

Image

Han var ikke særlig pen i pelsen når han kom så der var det noe udyr, derfor ga jeg både han og jentene stronghold.
Alle jentene her er chippet så jeg kunne starte intro før kastreringen, ca 1 uke etter han flyttet hit. Han oppførte seg fint her den første uken, men noen dager inn i introen begynte han å oppføre seg ufint med oss - snøftet, bustet seg og skulle "ta" oss, han hang fast i armen min så jeg endte med å sitte på gulvet mens han hadde utetid i sofaen ;) Så da tolket jeg det som at intro ble for mye og at det stresset han, jeg avsluttet da og valgte å vente til han var kastrert og hadde roet seg mer i fht oss. Jeg valgte å kastrere han fremfor å chippe både mtp det, men mest fordi at han var i underkant av året når han kom hit og mtp om jeg tar imot jenter senere som ikke er hormonchippet eller skal chippes.

Kastreringen gikk ikke som den skulle, han fikk flere komplikasjoner i etterkant. Det startet med at han begynte å blø bare et par timer etterpå, og sluttet ikke før det hadde gått et par timer. Det var i små drypp så jeg skulle bare følge med fikk jeg beskjed om fra veterinæren. Men så begynte det å hovne opp noe voldsomt etter at det hadde sluttet å blø, så da fikk jeg beskjed om å kjøle ned hevelsen - Den ble bare værre over natten, så det hjalp ikke. Han ble også både blå og gul, det så ikke pent ut! Når hevelsen hadde begynt å gå ned, så begynte det plutselig å pumpe/sile blod ut av såret hans 3 dager etterpå! Det stoppet ikke å blø og jeg måtte handle FORT, heldigvis at det skjedde når han var i fanget mitt så jeg så det med en gang! Så jeg løp med han på kjøkkenet og fikk på tykt lag med blodstopp før blødningen roet seg og måtte holde trykk der i flere minutter. Det var traumatiserende for både meg og han! Hadde jeg ikke hatt blodstopp så kunne han ha blødd ihjel, såpass ille var det og han rakk å blø veldig mye på kort tid :/ Siden jeg fikk stoppet blødningen så avtalte jeg med veterinær å holde han i ro og bare følge med - det ble ikke mye søvn den natta. Dagen etter reiste vi inn til Ryen igjen så Tonje fikk se på han og gitt han K- og B-vitamininnsprøytning. Da var det bare å holde han i ro siden han spiste, drakk og virket i grei form, gi jernrik mat siden han hadde mistet mye blod og krysse fingre for at det ikke ble noe flere blødninger. Jeg skal skrive litt mer detaljert i en egen tråd angående komplikasjonene, og legger da ved bilder der.

Men, nå har han endelig kommet seg og flyttet inn med jentene - og jeg tror bildene av han sammen med de taler for seg selv ;)
Han har også blitt skikkelig god kosegutt med oss nå <3

Velkommen hjem gutten min <3

Image

Image

Image
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Mine små

Post by Ingerid Øksnevad »

Heldige lille gutten. Jeg elsker Happy ending <3

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mine små

Post by Annoli »

Du er god.
Det er så bra at desse uheldige rottene får eit godt liv til slutt!
Digger det. Skulle ønske eg var like god på intro.... kjem du på heimebesøk? :p
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

De fleste har virkelig trengt nye hjem sårt, og det er så givende å gi de en ny sjanse <3
Hehe, Bergen blir kanskje litt for langt fra Hamar :p
Men mye god info på nett da, så må man liksom bare prøve seg frem, da alle er så forskjellige.
Malena

Post Reply