Forskjellig personlighet, igjen...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

Forskjellig personlighet, igjen...

Post by Masja »

Jeg tok opp dette spørsmålet tidligere en gang, men noen nye spørsmål har etterhvert meldt seg. For en tid tilbake kjøpte jeg jo to rotter på en dyrebutikk. Rottene har helt utrolig forskjellig personlighet. Den ene, Rachet, er i full fart hele tiden, og har tydeligvis veldig stort behov for å være i aktivitet, og få utfordringer. Den andre rotten, Clank, derimot, er et lite nervevrak som blir helt ute av seg ved den minste forandring. Mens det virker som om Rachet har et ekstremt behov for aktivitet og stimulering, virker det som om Clank har et ekstremt behov for trygghet. Hver gang jeg vasker buret og ommøblerer litt, for eksempel, tør hun knapt å gå ut av buret på et døgn. Problemet mitt er hvordan man på en best mulig måte skal klare å gi begge rottene det de trenger. Hvordan klare å gi Rachet den stimulansen hun trenger, samtidig som Clank får den tryggheten hun trenger. Jeg har jo ikke hatt de så lenge, så det kan jo hende at det går seg til etterhvert, men syns det er litt vanskelig å gi begge rottene det de trenger siden de tydeligvis har så forskjellige behov.
For eksempel, Rachet kunne helt sikkert trenge et mye større bur med masse aktivitetsmuligheter (det buret de har nå er litt i minste laget syns jeg) og hyppige ommøbleringer. Clank, derimot, virker som om hun blir mere utrygg dersom hun får for stor plass og hun blir helt satt ut av seg, selv av små forandringer i buret.
Er det noen som har hatt noen lignende erfaringer, eller som har noen tanker eller ideer til hva man kan gjøre i en slik situasjon? Kanskje er det bare jeg som lager et problem, og at det ikke er noe problem for rottene (samboeren min mener at det ikke er et problem), men jeg har tenkt litt på dette her i det siste.
Det er forresten en annen ting som jeg lurer litt på. Clank har en uvane med å bite meg i fingrene (og andre steder på kroppen hvor hun kommer til som armer, fingre, nese etc). Hun biter aldri noe hardt, men det er jo litt plagsomt i lengden. Er det noen som har noen ideer om hvorfor hun gjør det. Jeg har tenkt at det kanskje kan komme av usikkerhet. Er det noen som har noen ideer til hvordan jeg kan få henne til å slutte med det på en skånsom måte. Jeg har vært litt redd for å si i fra til henne av redsel for å gjøre henne enda mer redd og utrygg. Hun er etterhvert blitt ganske tillitsfull overfor meg, i forhold til hva hun var når jeg fikk henne, men hun virker jo generelt veldig nervøs.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Som et kompromiss kan du kanskje satse på et stort bur der Rachet kan rase rundt, samtidig som det er nok av gjemmesteder der Clank han skjule seg og gjøre verden mindre skummel? Og samtidig passe på at favorittgjemmestedene til Clank ikke blir flyttet på når du ommøblerer. Ellers kan du forsøke å stimulere Rachet ved å trene agility med henne (les GNAG! :) ) og å gi henne leker der hun må løse problemer - innpakket snop hun må pakke ut som kan gjøres mer eller mindre vanskelig ved hjelp av hyssing og papir, f.eks.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Min erfaringber at slik småbiting går over av seg selv, men det skal selvfølgelig aldri gjøre vondt. Da må du si fra.
mvh Julie

Masja

Post by Masja »

Takk for svar. Jeg har jo tenkt i de samme baner, at jeg på en eller annen måte må lage et kompromiss mellom Rachets aktivitetetsbehov og Clanks trygghetsbehov. Jeg tror jeg skal vente litt med å få et nytt bur, til Clank føler seg enda tryggere, men inntil videre skal jeg forsøke å ha Rachet så mye ute av buret som mulig, og la henne løpe rundt i leiligheten når jeg har mulighet til det.
Jeg får også håpe at bitingen gir seg etterhvert. Hun biter jo aldri ordentlig hardt så det gjør ikke vondt. Da hadde det jo vært et større problem. Sånn som det er nå er det bare litt plagsomt. Og jeg blir jo litt nervøs for at hun skal bite hardt, selvom det aldri har skjedd.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

kanskje hu ser dårlig??? og gjemmer seg for ho ikke er så godt kjent med buret sitt ennå??? nå veit jeg ingenting her altså, men de rottene som ser dårlig pleier å smake litt på fingern din eller alt som er i veien for dem... hehe
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Masja

Post by Masja »

kanskje hu ser dårlig???
Jeg har faktisk vært inne på tanken. Det kan jo forklare hvorfor hun kun holder seg i huset sitt i øverste del av buret (jeg har et lite bur plassert oppå et større, og hun oppholder seg stort sett kun i det lille buret på toppen der sovehus og mat og vann befinner seg.) Det er faktisk ganske irriterende for hun gjør fra seg inne i huset så det ser ut som en svinesti der inne hver kveld. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å bruke hele buret?l
Ellers, er det noen andre tegn jeg kan se etter for å se om hun har dårlig syn? Det er vel ikke så mye å gjøre med det igrunnen. Men er det kanskje noe jeg kan gjøre for å gjøre livet hennes lettere dersom hun har problemer med synet? Såvidt jeg har skjønt er ikke dårlig syn noe stort problem for rotter siden de i liten grad bruker synet sitt uansett. Men det hadde jo vært fint å få noen tips og råd hvis noen har vært borti noe lignende.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Min Tina har dårlig syn, og dette gjør henne meget usikker i enkelte situasjoner. Hun er ikke glad i at jeg ommøblerer buret, og holder seg som regel i midt etasjen, der mat og vann befinner seg. Ligger under den samme hylla hele tiden, og begveger seg sjeldent rundt i buret. Hun sitter og vaier på hodet sitt, og ser jo litt tomsete ut. Når jeg slipper ut jentene er hun som regel i ro, eller legger seg på toppen av sofaryggen, og der blir hun. Høres veldig ut som om det er synet som er problemet i dette tilfellet. Stakkars Tina har bitt meg en gang, da jeg luktet mat, men har aldri bitt igjen. Nå småsmaker hun på alt jeg gir henne før hun tar det, og er veeeldig forsiktig med å ikke ta fingrene mine.. Gojenta! :D
Mvh Ida S. Eggen

Masja

Post by Masja »

Beskrivelsen av Tina passer veldig godt på Clank. Så det er nok synet som er dårlig, og ikke bare at hun er veldig nervøs, slik jeg trodde i begynnelsen. Hun løper litt rundt på sofaen, men holder seg stort sett i nærheten av meg, og tør ikke å løpe noe utenfor selve sofaområdet. Det er jo i grunnen godt å få det bekreftet, siden en del biter nå faller på plass, og oppførselen hennes blir med en gang mer forståelig.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

grunnen til at jeg trodde ho så dårlig er forsi ho hvite ho rotta mi ser veldig dårlig, så ho napper i ting som kommer nærme8aldri hardt) og er veldig rolig... det blir nok bedre med litt tid, så ho for vent seg til buret sitt og sånn :wink:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anne Mai

hmm

Post by Anne Mai »

hmm, jeg har også ei rotte som driver å småbiter sånn forsiktig. Moren hennes var også slike en lita turborotte da jeg kjøpte henne

Locked