Mus og rotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Marit.H

Post by Marit.H »

Alues wrote:Ja ja bare vær sånn du , er ikke her for å få U-VENNER !!!!!!!!
Jeg tror ikke cyberkit mente det på noe gal måte....

Men ville vel bare gi ut sine erfaringer.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Det virker slik for meg!

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Cyberkit satte bare inn bildet for å bevise at man ikke kan garantere noe sånt uten videre, videre er poenget både til Cyberkit og Skaubytroll i denne tråden at hvorvidt Skaubytrollets rotte vil drepe en mus eller ikke, er helt uinteressant i denne sammenhengen.

Om man leser trådens første innlegg, ser man hva det er Skaubytroll ønsker svar på og det er ikke noe poeng i å krangle om mulige musedrap.

Hold dere til temaet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Melody wrote:Cyberkit satte bare inn bildet for å bevise at man ikke kan garantere noe sånt uten videre, videre er poenget både til Cyberkit og Skaubytroll i denne tråden at hvorvidt Skaubytrollets rotte vil drepe en mus eller ikke, er helt uinteressant i denne sammenhengen.

Om man leser trådens første innlegg, ser man hva det er Skaubytroll ønsker svar på og det er ikke noe poeng i å krangle om mulige musedrap.

Hold dere til temaet!

Ja planen med at jeg sa det, var ikke for å krangle om det
Jeg sa bare min menig og erfaring , min erfaring er at rotter +mus og hamster er en dårlig kombinasjon... :pig:

cyberkit

Post by cyberkit »

Marit.H wrote:

som marit og Melody skrev, så var det forsåvidt ikke meningen å virke så veldig krass, men jeg bare mente at du må sjekke fakta før du garanterer noe som helst... :roll: :wink:

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Nå hopper jeg litt bort fra temaet her, men jeg bare kom på noe morsomt. Visste dere at løver og tigre kan få barn? Hunnene blir sterile, mens hannene kan fortsette å få barn, eller omvendt. Leste det i Dyreleksikonet vårt, synes det var litt artig

:bravo:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

cyberkit

Post by cyberkit »

Rottejenta wrote:Nå hopper jeg litt bort fra temaet her, men jeg bare kom på noe morsomt. Visste dere at løver og tigre kan få barn? Hunnene blir sterile, mens hannene kan fortsette å få barn, eller omvendt. Leste det i Dyreleksikonet vårt, synes det var litt artig

:bravo:
så kult :D
ja, det er mange dyr som faktisk kan få barn sammen, selv om det visstnok ikke skal gå ann...hehe!
var det no bilde der av åssen ungen så ut eller?

Topolinis
Stjeler søppel

Rotter & Mus

Post by Topolinis »

Hei!

Har lest litt i diskusjonen her. Og tenkte jeg skulle svare på sp.målet om rotter og mus kan parre seg. Mus er jo så utrolig små, så hvis ei hannrotte var så lysten at den hadde prøvd seg ville den vel mest sannsynligvis ha sprengt stakkaren... Husker Snapdragon slapp rottene nede i museburet når halen til rotta var skikkelig skitten. Musene slikket og "spiste" ren rottehalen! Noen av rottene drepte mus, men det skjedde ikke ofte. Ingen av de to artene prøvde noen gang å parre seg med hverandre. Tviler på at annrottene dine vil prøve å kose med ei lita damemus... :D
Mvh Ida S. Eggen

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Nei det er vel kanskje lite trolig, men kanskje de var litt horny :twisted:
hehe men jeg håper ikke de driver og voldtar smårips...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

cyberkit wrote:
Marit.H wrote:

som marit og Melody skrev, så var det forsåvidt ikke meningen å virke så veldig krass, men jeg bare mente at du må sjekke fakta før du garanterer noe som helst... :roll: :wink:

Jeg har sjekka fakta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OKi!!! Mn i absålutt alle rotte bøker jeg har lest står det : Sett aldrig rotter og mus sammmen rotter jakter desperat på mus!!!!
Det står i disse bøkene:
-Tammotter av Gisela Bulla
- Jeg har rotter av Georg gabsner elles gassner (dansk bok)
-Rtten (dansk bok)
-Boken om Små Djur (svensk bok)
-Tamråttor av Gisele Bulla
I alle disse bøkene står det at rotter og mus garantert dreper hverandre!!!Jeg trodde jo selvfølgelig på at det var sant siden det sto i så mange bøker! Så hvis det ikke er sant så hva er vitesen med å skrive det i bok da???
:roll: Isåfall skreiv det jeg skrev fordi jeg har lest det i alle rotte bøker jeg har kommet over!!!
I tamrotter boka av Gisela Bulla står det bakerst på exspert råd ,står det:

Kan man holde rotter og mus i samme bur??

Absålutt IKKE.Selv om rotter og mus er i samme slekt,jakter rottene nådeløst på musene!!!

Så det står i Fakta!!!!! :wink:

cyberkit

Post by cyberkit »

Alues:

som jeg skrev tidligere, så ville jeg nok ikke satt musene mine i samme bur som rottene.
ikke fordi jeg tror de vil drepe musene, men fordi jeg tror de ville nok kanskje lekt litt vilt med de, i og med at mus ikke leker på samme måter..

det er sikkert sant at i de fleste tilfeller, at rotter gjerne dreper mus, men jeg skjønner ikke åffer de skriver at de GARANTERT vil drepe mus..

Dette er ikke vondt ment mot deg asså, i og med at du har lest det i flere bøker :wink:
men du så jo bildene jeg satt inn, at mine går iallefall fint sammen :D

MEN... jeg tør ikke la piggsvinmusene mine møte rottene..
da tror jeg nok at piggsvinmusene hadde bitt rottene, og ikke omvendt.. :roll:

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Alues: Grunnen til at de skriver sånt i bøkene er at folk ikke skal kjøpe flere gnagerarter og la dem dele bur sammen med rottene. De er forskjellige både i utseende og sinn og forstår ikke hverandre og selvfølgelig vil den sterkeste vinne i kampen om å bo i buret. Det betyr ikke at rotter garantert dreper alle mus, bare de ser noen. Håper jeg gjorde det litt lettere å forstå.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ketopas

Post by ketopas »

cyberkit: Råttor brukar döda möss och andra mindre smådjur, men det finns ju undantagsfall :)

cyberkit

Post by cyberkit »

Ketopas: den er jeg helt enig i :D

ketopas

Post by ketopas »

Ok :) Haha jag fattade typ ingenting av den här tråden, bara nånting om parning och grejer mellan råttor och möss :mrgreen:

Locked