Veterinærattest

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Veterinærattest

Post by Heidi »

Jeg har en regel på at alle rotter jeg skal bruke i avl skal ha en dyrlegeattest på at de er friske innen parring. Går man til en dyrlege og ber om en helseattest er det jo veldig forskjellig hva de sjekker. Derfor har jeg tenkt å lage en sjekkliste for dyrlegen, men hvilke ting synes dere skal på en slik liste? Helt spesifikt? Jeg har jo selvfølgelig en viss ide selv, men vil gjerne høre andres meninger (inkl avlsrådet).

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

alder
vekt
se etter om rotta virker frisk ellers: luftveisplager, midd/lus, øyne, pels + at rotta lar seg håndtere (ikke aggressiv)

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag kommer inte att bruka veterinær sjekk före en parning. Jag kommer att lita på mig själv.

Det som är viktigt att få checkat är om du tror att någon som är sjuk (brukas till avel eller inte) kan ha nåt smittsamt till de andra och då må man gå till veterinären med den. Är det ok med den så ska det vara ok med de andra.

En gång kom jag med 4 råttor till veterinären. Alla var ok iflg. henne. Men kan jag lita på det???? Inga av de skulle brukas till avel.

Ki

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei det er klart at veterinærsjekken overhodet ikke kan erstatte hva jeg selv vurderer omkring rottene! Selv om en veterinær sier at en rotte er frisk nok til avl så er det jo ikke grunn god nok til å bruke den. Men jeg ser det litt fra den andre siden: En veterinær vil ikke gi et godkjent-stempel til en rotte som er aggressiv, eller som nyser og snufser/raller mye, eller som f.eks har tumorer eller andre tydelige tegn på sykdom. Slik kan andre folk (som ikke møter avlsrottene) være sikre på at jeg ikke skjuler åpenbare mangler ved rottene mine. Så det er ikke for at jeg selv skal bli overbevist, det er for at andre skal bli det.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Du menar att det ska checkas av en veterinär om råttan är aggressiv? Hmm, förstår ju inte helt vitsen med det. Är det för att erklära att han/hon inte var aggressiv vid parningstidspunktet som du vill ha dokumenterat? För att kunna bevisa för köparna/NTF att du inte gjorde nåt fel då du parade föräldrarna, ifall det skulle klicka för avkommor eller föräldrar senare? Sker detta ofta? Jag skulle mena att såna problemer kan uppstå hur försiktig man än är och då är det bara att meddela databasen/NTF avelsråd när detta sker???? Eller har jag missförstått?

Ki

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg synes det er en god ide, men jeg forlanger ikke det av noen andre. I og med at jeg ennå ikke har hatt et kull vet jeg ikke om det ofte oppstår tvil om man har handlet riktig eller ikke. Men det er jo en forsikring både for meg og for kjøperne av ungene, at det ikke var noen synlige tegn til aggressivitet eller sykdom ved parringen. I tillegg minsker jeg sjansene for at jeg overser noe feil ved rotten. Sånn sett kan man jo si at jo flere som ser på rotten og godkjenner den, jo bedre er det, hvis det er snakk om kvalifiserte mennesker. Selvfølgelig er det ikke en garanti for hvordan ungene blir! Og hvis det oppstår problemer i ettertid vil jo uansett avlsrådet og kjøperne bli informert.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Heidi..jag kan gott förstå om det är en helt ny linje du ska starta med. Jag känner att jag känner mina råttor så gott och vet det mesta om deras fel. Ingenting förvånar mig heller när det uppstår, för det har har jag sett tidigare. Man tänker negativt och då blir det positivt. Sjukdomar och temperament hos mina egna känner jag bra till, men däremot så är det svårt när du har köpt in från andra att veta hur de ska bli senare. Ungar som själv man har fött upp känner jag att de har mera tillit til en.

Ki

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hvis man bor uti her jeg bor og skal drive med avl, og følge den derre dyrlegesjekken din må man da altså inn til oslo hver gang man skal ha kull da... Dyrlegene her ute har ikke peiling på smådyr i det hele tatt... ikke en gang kaniner, fant jeg ut... *sukk* stakkar "knotten".. :cry:

suntiger

Post by suntiger »

Jeg mener dyrlægens vigtigste opgave er at undersøge rotten for

- mislyde på lunger
- klare øjne, og renhed omkring dem samt ren snude
- pelsbeskaffenhed (og evt. utøj)
- vægt
- og så ellers om rotten er i generel god stand.

Heidi er ikke den eneste, jeg kræver også en sundhedsattest inden jeg lader mine rotter parre sig :D Og hvorfor egentlig ikke? Det gør man da på andre dyr, som nok er større, men det ændrer da ikke på den grundlæggende holdning for at gøre det: At sikre sig at dyret er så sundt som muligt ved en fysisk eksamination.

Ja, selvfølgelig burde jeg kende mine rotter bedst, men jeg kender også godt til at stirre sig blind på en elsket rotte, som måske har set bedre tider. Så for mig at se, så har dyrlægen en dobbelt effekt: At man tjekker sine rotter ekstra godt inden evt. parring, og at man får gjort op med, om det er et godt valg - eller ønsketænkning.

At de så derudover kan sættes sammen til parring uden synlige symptomer på dårligdom er da kun dejligt! Men som Heidi også er inde på, så er det desværre ikke en garanti for noget. Kun forebyggelse.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og hva jeg endte opp med som standardskjema hos dyrlegen kan sees her:
http://awas.nvg.org/rats/squeakers/kull ... attest.jpg

kriztin

Post by kriztin »

Jeg synes godkjent vetrinærattest høres riktig bra ut! Dette vil senere bidra til at rotter og avl vil bli tatt mer seriøst, og man kan kanskje også kalle det holdningsskapende arbeid.

Kristin

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg kommer også til å få eventuelle avlsdyr sjekket av veterinær før parring. Jeg gjør jo det på hundene mine, så hvorfor gjøre det annerledes på rottene? Og som Heidi sier, da har du det skriftlig fra vet. at dyrene er godkjent. Kan være greit i forhold til enkelte kjøpere. :)
Mvh Ida S. Eggen

Locked