Rotter og allergi; tiltak som f.eks vasking

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Undrende

Rotter og allergi; tiltak som f.eks vasking

Post by Undrende »

Hei!
Savner så utrolig å ha et dyr i huset, samboeren min er allergisk mot det meste...

Har hørt at det først og fremst er urinen man reagerer på hos rotte, og nå har det jo kimmet et "allergen-fjernende" middel; Petal Cleanse, som man kan tørke over dyra med én gang i uka.

Det jeg først og fremst lurer på er om rotter tåler å bade et par-tre ganger i uka? Jeg tenker ikke på å bruke såpe, bare lunkent vann. Og selvfølgelig passe på at de ikke fryser mens de tørker. En skulle jo tro de tåler det, sånn som de lever i det fri...

Hvis jeg i tillegg bruker den beste typen strø, og skifter på buret flere ganger i uka, OG har en hunnrotte... Kanskje det går bra? :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tjaa... jeg vil ikke anbefale å bade rottene så ofte. Jeg bader mine bare når det er helt nødvendig (kanskje 1-2 ganger i året). Tamrotter er dessverre veldig utsatt for forkjølelser, fordi det har blitt avlet frem ganske dårlig immunforsvar etterhvert! Og hvis du bader de for ofte vasker du vekk fettet i pelsen som de trenger for at pelsen skal ha litt temperaturregulerende evne. Hva inneholder det der stoffet du nevner?

Jeg tror at hvis du skifter ofte i buret, og samboeren din ikke rører rottene noe særlig, så kan det gå bra. Det er jo veldig avhengig av hvilken type allergi han har. Hva med å få låne et par rotter en uke eller tre og se det an før du bestemmer deg? Og husk at det skal være minst to (av samme kjønn), rotter er flokkdyr.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det finnes nok mange måter å være allergisk mot rotter på, så det smarteste er nok, som Heidi sier, at man låner et par rotter i en liten periode for å se om samboeren din tåler dem.

Jeg tror nok dessverre ikke at rotter er de dyrene som er minst allergiframkallende. Bedre er det med chinchilla, ilder og rex-kaniner, men her kommer det selvfølgelig også an på hva slags allergi samboeren din har.

Hos rotter kan man være allergisk mot både pels, urin og kloremerker (som de gjerne setter fra seg når de klatrer på hud). Det finnes mange måter å reagere på.

Videre er rottene meget sosiale dyr som krever masse oppmerksomhet, så jeg personlig vil ikke anbefale dem som kjæledyr til allergikere! De trives ikke som burdyr som man sitter og betrakter på avstand. De vil være med der det skjer, når det skjer.

Jeg bader heller ikke rottene mine mer enn høyst nødvendig, det skal ha skjedd noe spesielt før jeg tar den avgjørelsen. Ekle flekker, ekkel lukt, ulykker, vanskelige introduksjoner osv.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg kommer fra en familie der nesten alle har allergi. Ettersom jeg bare måtte ha dyr mens jeg bodde hjemme gjorde jeg det jeg kunne for at ingen skulle reagere. Det første du gjør er å låne to rotter, slik Heidi og Kristin anbefaler. Bruk aviser eller kattesand i buret som strø. Ikke bad rottene ofte, de gir fra seg mer allergener dess mer du bader de! De blir tørre i pels og hud, og flasser mer.... :( Du kan godt klippe klørne deres, det måtte jeg gjøre for å kunne kose med de. Reagerer litt jeg også ellers.

Lykke til!
Mvh Ida S. Eggen

kriztin

Post by kriztin »

Når jeg fikk rotter for første gang, bodde jeg på et bofellesskap med tre andre. Den første dagen rottene ble med hjem, kjente han ene jeg bodde med, med én gang at han begynte å få allergisk reaksjon på rottene. Og da stod de på mitt rom med lukket dør.

Hva med å passe noen rotter noen dager for å se hvordan det går, enn å hoppe i det, og "drite på draget" :?: Men det har de andre foreslått uten at jeg så det.. :)

KK

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Det är helt sant att man blir mera allergisk av att bada råttorna. Jag reagerar väldigt kraftigt om jag har badat råttorna. Det piper i mitt bröst när jag andas. Speciellt när jag skiftar strö och vaskar buret så mår jag dåligt. Strö + vatten får jag reaktion av. Man måste som allergiker tänka på att tvätta händerna när man har hanterat råttorna. Undvik att klia i ögonen eller ta händerna mot ansiktet. Det gäller för alla djur man är allergisk mot. Förrut då jag hade katt och skulle skifta i kattlådan så var det helt normalt att jag fick äta tabletter mot allergin efteråt. En annan gång så fick jag åka till legevakten för att få hjälp. Därför är det bäst att få en sambo att hjälpa till med det. Inte alltid så lätt, men han gör det om man ber pent...Tillägger att jag är allergisk mot det mesta som pollen, stöv och en del frukt, så därför bryr jag mig inte att jag också reagerar på djur. Det är ju helt normalt tänker jag.

Ki

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Mange av oss er småallergiske mot rotter her inne... Hvor lurt er det egentlig av oss å drive med rotter da? Allergien vil jo bare utvikle seg videre når vi holder på med rottene hele tiden... dessverre.

Selv reagerer jeg nesten ikke, og jeg reagerer kun på hannene ved at jeg får hvite kaker på en ellers knallrød arm...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Jeg tror kansje jeg er litt allergisk mot rottene mine. For hver gang jeg kommer inn på rommet nyser jeg, men bare en eller to ganger. Men det kan kansje være fordi miljøstøv støver? Ikke vet jeg. Håper ikke jeg er allergisk og at det utvikler seg. Da vil alle framtidsplanene mine gå i dass.

kittykatt

uffe

Post by kittykatt »

Jeg tror at jeg også reagerer litt.. *sukk* men jeg holder ut! aldri i livet om jeg gir bort lille koseklompen min..
jeg får også kaker og nyser litt.. det gjør jeg med alle dyr..
Jeg begynte dessverre å utvikle allergi mot min skjønne koseklomp en stund etter at jeg fikk ham.. Det er litt rart, for jeg reagerer ikke i d hele tatt på ørkenrotta mi.. :?
Men når jeg reagerer skikkelig, blir jeg rød på øynene og det klør over hele meg og jeg får seriøse pusteproblemer.. (dette skjer hvis jeg holder på for lenge i en stall, er hyyperallergisk mot hest)

Men det rare er, at jeg "flammer" liksom opp i ansiktet av og til når jeg har tatt på rotta mi, gjerne flere timer etterpå.. er det noen som kan fortelle meg hva dette kanskje kommer av?..

Angående samboeren din, hvis han er veldig allergisk burde han ta tiltak som å vaske hendene etter rottehåndtering, gjerne ha ett par øyedråper på lur også! dette er svært praktisk har jeg funnet ut.
Og hvis han ikke leker eller koser så mye med rottene, og dere ikke har dem på soverom e.l tror jeg dette kunne gått bra ^^

men som alle andre sier, sjekk hvordan han reagerer først med å låne noen rotter!

Locked