Dumboavl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Hun husker ikke heller... Hmm.. :hm:

Har ikke tid til å lete nå, men skal ta en tur innom de store engelske oppdrettssidene senere for å se om jeg klarer å finne tilbake til det..
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Såvidt jeg har kunnet forstå er det ikke noen forandringer på kraniet hos en dumborotte. Men dette kan vi få sjekket neste gang noen sender en dumbo til obduksjon! Husk da å skrive på skjemaet at du vil ha sammenlignet skalleformen med en "normal".

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg har lest at det kan være en viss forskjell på hodeformen, hvis jeg husker riktig. Har lagret siden hjemme, så kan linke til den da. Er på skolen nå :wink: Er jo veldig interessant hvis det er slik at hodene kan bli for flate :?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Ble vi noe klokere?
Julie

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Julie Erlandsen wrote:Ble vi noe klokere?
Julie
Både og, sikkert :wink:

jeg skal ikke uttale meg så mye i forhold til dumbo avl, etter som jeg mener at et avls dyr skal vurederes individuelt og ikke etter utseendet. Selv om en rotte er dumbo betyr det nødvendigvis ikke at den er noe dårligere enn en standard ( snakker om den litt generelle)

men både, jeg og mange andre har jo erfartat det er noe som ike stemmer med de norske dumboene . Og det er jo sant også, det nermeste perfekt dyrebutikk dumbo jeg har kommet må være Pippin.
alltid er jo et problem med dem, enten helsa, størrelsen eller gemyttet. Og hoved problemet er vel også kanskej at de har ukjent bakgrunn, så det er jo vanskleig å si nøyaktig hvor mange gerasjons dumbo det er snakk om.

En av grunnen til temperaments problemene kan kanskje være dette med hode... får som sagt, vet vi jo ikke hvor mange dumbo generasjoner de norske dumboene har blitt avlet i . :wink:

Måtte bare tømme huet.
Last edited by Alvrina on 12 Nov 2005, 23:05, edited 1 time in total.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
http://members.aol.com/RistoRat/dumbo.html
Har ikke lest nøye igjenom ennå, men det står at skallen kan være noe bredere og flatere. :les:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Tja, vi må kanskje vente på en obduksjonsrapport.
Julie

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

§ RatGirl § wrote: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
http://members.aol.com/RistoRat/dumbo.html
Har ikke lest nøye igjenom ennå, men det står at skallen kan være noe bredere og flatere. :les:
Takk for linker! Den første er veldig interessant, og det er nok den vi bør ta utgangspunkt i for å forstå en mulig genetisk forklaring på dumbogenene. Det som slår meg er at det burde ha vært flere anatomiske forskjeller dersom det skulle ha vært snakk om en kraniofacial misdannelse lik de som er beskrevet her. Men jeg har faktisk ikke tenkt på at forskere jo burde ha "oppdaget" dumboene litt tidligere og fortalt oss nøyaktig hva dette er for noe, kanskje jeg skal tipse noen ;)

Inntil videre tror jeg ikke det er noen grunn til å sette avlsstopp på dumboer, og det ville forbause meg om nærmere undersøkelser ville antyde noe annet (men jeg kan selvfølgelig ta feil). Vi har foreløpig ikke noen grunner til å tro at dumborottene lider på noen som helst måte pga sine ører, de har generelt godt temperament (spesielt hvis bare dumboavlerne hadde vært flinkere til å være mer kritiske på temperament også, og ikke bare på ører), de har god helse og ser ikke ut til å oftere lide av sykdom enn toppørede, og de har samme gjennomsnittlige levealder. Hvordan det går med dem etter generasjoner med "ren" dumboavl kan jeg personlig ikke uttale meg om siden jeg ikke kjenner til noen tilfeller hvor dette har skjedd. Vi får vente og se. Obduksjon vil uansett være et godt startpunkt.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Gjenopplive en død tråd!
Jeg fikk et spørsmål fra Ratgirl i dag, og da så jeg at jeg ikke hadde postet konklusjonen her som jeg skrev 21. november. Men her er den!

Da har jeg snakket med Ketil Heimdal på Rikshospitalet. Han sa at vi sikkert kunne berolige oss selv med at det ikke var Treacher-Collins eller noen av de andre som var nevnt på den siden (Nager, Goldenhar, DiGeorge), da disse er autosomale dominante mutasjoner. Da er det lite sannsynlig at varianten er recessiv hos rotte (han ble nesten skuffet da jeg sa den var recessiv). Han sa også at vi da nok sikkert ville ha observert andre strukturforandringer i kraniet enn lavtsittende ører. Han ville veldig gjerne ha hjulpet oss med en genetisk testing, men det ville ha kostet over 15000 fordi gensekvensen for disse tingene (spes Treacher Collins som han var opptatt av) hos rotte ikke er kartlagt. Det er derimot kartlagt hos menneske, mus og hund. Han sa også at om 5 år var kanskje genet kartlagt også hos rotte, og en test ville da koste nærmere 500, sannsynligvis. Sånn hvis vi fortsatt lurer på det tidspunktet. Han ville gjerne holdes oppdatert Smile

Han hadde sendt spørsmålene mine videre til Bjørn Høyheim (?) ved Veterinærhøyskolen, han sa han tvilte på at det kom noe annet svar derfra, men han ville vente og se likevel. Han anbefalte oss å i første omgang gjøre morfologiske undersøkelser under obduksjonen (se på skalleformen, kjevepartiet osv) og så eventuelt senere ta blodprøver eller ta ut milten under obduksjon, for eventuell DNA-analyse. Disse syndromene forårsaker f.eks. svake eller manglende kinnben og kjeveben, så det skulle være lett å sammenligne en dumbo med en normal i så måte.

Han nevnte forresten en artig ting når det gjaldt hunder og hunderaser: Spesielt hos hund finnes det morfologiske variasjoner i disse syndromene, som f.eks. variasjon i hodeskallens form, og man tenker at disse syndromene kan ha gjort det mulig å avle frem den store variasjonen mellom raser :)

Tillegg pr i dag: Jeg sendte jo Ida til obduksjon med spørsmål om de kunne se litt på hodeskallen, men de hadde ikke kapasitet til det. Har i ettertid fått beskjed fra andre om at hodeskallen på en dumbo og en toppøret ikke kan sees forskjell på. Men jeg vil fortsatt undersøke dette litt mer, så har du en gammel eller syk dumbo og vil bidra litt til forskningen, ta kontakt med meg når dens dager begynner å bli talte!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ok, det er jo betryggende å høre. :)

Ja, det hadde vært veldig interessant å få sammenlignet dumbo- og standardhodeskaller. Da jeg syntes det var ganske store forskjeller som er skrevet opp i artikkelen The dumbo rat mutation and human analogues F.eks at en standardrotte hadde en bredde på 32mm, mens en dumborotte hadde en bredde på 50 mm!

Tror dere det er mulig å måle skallen til levende rotter med en målepasser for å sammenligne? Eller vil det bli for unøyaktig?
Det tog väldigt lång tid innan SRS skickade in en dumboörad råtta för obduktion, men under hösten 2003 hände det. Svaret blev att dumboråttan har en större nackmuskel än de vanliga toppörade råttorna. Man hittade ingen påstod nackkota som satt si eller så, bara en större muskel i nacken.
Kan det ha en sammenheng med at hodene noen ganger er bredere enn hos standardrotter?
Om man tycker sig se fel och defekter hos dumbos eller dumbobärare som t ex hängiga öron, små ögon, små kullar, liten storlek, förlossningsproblem m m så har dessa inte specifikt med dumbo att göra utan aveln på dem i största allmänhet. Vi har inte importerat så många dumbos till Europa och därför har vi en relativt stram avelsbas.
Finner ikke linken til den artikkelen dette er sitert fra, skal si ifra så fort jeg finner den!

Også fant jeg en grunn til at mange oppdrettere velger å ikke parre dumbo med dumbo her.

:les:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

DUMBO elefantörad råtta! - Av Gerodean Elleby :thu: Den artikkelen jeg har sitert fra.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Flyttet spørsmålet om vibrering ut i egen tråd, så forbeholder vi denne til det opprinnelige dumbotemaet.

Locked