Ørkenrotte og albino rotte,sammen?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
kittykatt

Ørkenrotte og albino rotte,sammen?

Post by kittykatt »

Jeg lyrte på om noen hadde noen tips om hvordan disse to gnagerne er sammen. Jeg har nettopp anskaffet meg en nydelig hann albino rotte på en mnd. Jeg har en skjønn hann ørkenrotte fra før av, og er nysgjerrig på om disse to har muligheten til å bli kamerater?..
De vil selvfølgelig ha separate bur. Men jeg lurte på om de kanskje kunne tilbringe litt tid sammen utenfor burene sine..
og hvordan viser disse aggresajon? jeg har ikke hatt rotte før,og ørkenrotten min har aldri vist aggresjon heller.
Jeg hadde blitt veldig gla om jeg hadde fått noen svar ^^
- jeanett

chi

Post by chi »

Det går nok ikke bra med ørkenrotte og rotte. Rotta vil mest sannsynlig drepe ørkenrotta. Det hadde vært smartere av deg å kjøpt en ørkenrottevenn til ørkenrotta di. Både ørkenrotter og rotter er flokkdyr og trives ikke så godt alene. Hvis jeg var deg ville jeg levert tilbake rotta til dyrrebutikken og kjøpt en til ørkenrotte. Eller kjøpt en til ørkenrotte og en til rotte

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Skjønner aldri helt hvorfor folk på død og liv skal sette forskjellige arter sammen? Greit nok at man kan venne dyr til mye rart, og det finnes jo eksempler på arter som ser ut til å trives i hverandres selskap (marsvin og kanin (tror jeg? Marit, dette vet vel du), hund og menneske), men jeg synes ikke man skal prøve å ha rotter sammen med andre dyr. Rottene har sine helt artsegne behov, og trives best sammen med andre rotter. Mange rotter setter pris på menneskekontakt, men hvis de måtte velge mellom oss og andre rotter tror jeg ikke de hadde vært i tvil. En rotte i naturen (og i fangenskap) vil alltid se på andre smågnagere som rivaler til mat og bosted, og kan som Chi sier finne på å drepe.

Jeanett, se også denne tråden:
viewtopic.php?t=234

Marit.H

Post by Marit.H »

Marsvin og Kanin skal IKKE stå sammen pga så mye rart.
Kaninen har en del immune bakterier som kan gi et marsvin f.eks lungebetennelse. Og det er en veldig sterk sykdom for et marsvin.
I tilegg har de totalt forskjellig kosthold.

Jeg anbefaler om du skal ha marsvin og kanin så kjøp to av ver å la art gå med art!

Marit.H

chi

Post by chi »

Men kaniner og marsvin kan møtes utenfor burene? bare lurer...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

chi wrote:Men kaniner og marsvin kan møtes utenfor burene? bare lurer...
Men hva skal være hensikten med dette? Tror ikke det kan ha egenverdi for dyrene å møtes på tvers av arter.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Jeg har ikke kaniner og marsvin selv. Det er veninnen min som har og hun lar de møtes utenfor burene sine. så jeg lurte bare på om det var greit at hun gjør det...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Takk Marit. Greit å få det oppklart! Grunnen til at jeg skrev det var at det er vanlig å se marsvin og kanin gå sammen i dyrebutikker, så jeg trodde det var fordi de trivdes sammen. Men, jeg burde vel vite bedre enn å tro at dyrebutikkene vet hva de holder på med... :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Heidi wrote:Men, jeg burde vel vite bedre enn å tro at dyrebutikkene vet hva de holder på med... :?
Hehe, ja, det burde du. De tenker vel på enkle ting som at kaniner og marsvin dreper ikke hverandre... vel... da kan de stå i bur sammen. Jeg har også sett disse dyrene stå sammen, så jeg visste heller ikke dette før Marit forklarte det!! Godt at det er folk med litt forskjellig kunnskap her inne! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Marit.H

Post by Marit.H »

Melody wrote:
chi wrote:Men kaniner og marsvin kan møtes utenfor burene? bare lurer...
Men hva skal være hensikten med dette? Tror ikke det kan ha egenverdi for dyrene å møtes på tvers av arter.
Jeg ser heller ikke vitsen med dette.
Be henne kjøpe en venninde til marsinet sitt.
Marsvin trives mye bedre når de er sammen med andre(av sine artsvennervel å merke)

Jeg ser det selv på mine, hannene som går alene er mindre livlig en hunnene. På det punktet skulle jeg ønske de liknet mere på rotter... Men marsvin er sære.... sånn er det bare.

Marit.H

Post by Marit.H »

Heidi wrote:Takk Marit. Greit å få det oppklart! Grunnen til at jeg skrev det var at det er vanlig å se marsvin og kanin gå sammen i dyrebutikker, så jeg trodde det var fordi de trivdes sammen. Men, jeg burde vel vite bedre enn å tro at dyrebutikkene vet hva de holder på med... :?
Nei de har så absolutt IKKE peiling...
Jeg har blitt anbefalt og parre hunner på 2,5år for første gang...
De skal IKKE ha kull etter 1år om de ikke har hatt kull før. Deres første kull skal være født innen de er 1år. Siste frist for parring er 9mnd, men helst når de er rundt 6-7mnd.
Og når de i tilegg anbefaler meg å parre de fra de er 3mnd....
Som jeg sa til henne "Det er en grunn for at NMK ikke registrerer unger etter hunder som er yngre en 6mnd."

Men de bare lo... samme når jeg forklarte det om mine 2,5år gamle hunner.... Gud som jeg irriterer meg over dere kunnskapløshet.....

kittykatt

Post by kittykatt »

chi wrote:Det går nok ikke bra med ørkenrotte og rotte. Rotta vil mest sannsynlig drepe ørkenrotta. Det hadde vært smartere av deg å kjøpt en ørkenrottevenn til ørkenrotta di. Både ørkenrotter og rotter er flokkdyr og trives ikke så godt alene. Hvis jeg var deg ville jeg levert tilbake rotta til dyrrebutikken og kjøpt en til ørkenrotte. Eller kjøpt en til ørkenrotte og en til rotte
Det planlegges å kjøpe en vennt il de hver,etterhvert ^^ vi må bare få bedre bur til de to først. vi venter på at rotteungene skal bli store nok til å gis bort også
Jeg lurte bare på om de kunne holde hverandre med selskap i mellomtiden, men dette er visst umulig. tusen takk for rådet!

pointless

har meeeget dårlig erfaring med forskjellige arter

Post by pointless »

en gang bitchi var ute og løp, hadde jeg glemt å fjerne hamsterbura som stod oppå rottenes. så traff bitchi kebab (gullhamster) kebab klikka bæsj. og det gjorde bitchi også. det gikk fort over. for jeg fikk græbba tak i rotta. men hamsteren vant. hun er utrolig rask til å være en sånn liten hårball :lol:
rotter med rotter, hamster (alene), kanin og kanin osv :wink: enige der :)

Locked