Dødelighet blant husky...?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Dødelighet blant husky...?

Post by Topolinis »

Sitter her å lurer på hvor stor dødelighet det er blant huskytegnede tamrotter jeg...

Har du hatt huskykull?
Hvor mange unger ble født?
Døde noen av ungene, hvis dette var tilfellet når/hvordan døde de?
Var begge foreldrene huskytegnet?
Hvis ikke, hvordan så mor og far ut?
Hvor gammel var moren da parring ble foretatt?
Vet du om kullsøsken av foreldre, eller andre nære slektinger fikk kull med unger som døde?
-Gjerne fortell meg alt dere tror er relevant!

Jeg hadde blitt evig takknemlig for alle som orker å svare meg på disse spørsmålene! Vil bruke svarene jeg får til å føre en statistikk over huskykull. Resultatet vil jeg legge ut på forumet her senere.


For de som vil være anonyme, logg dere ut, og skriv svar som gjest på forumet. For de som ikke vil svare på forumet, men vil gi meg opplysninger om deres kull, send meg en mail på ida.s.eggen@mail.com

På forhånd tusen takk! :)
Last edited by Topolinis on 12 May 2004, 12:36, edited 2 times in total.
Mvh Ida S. Eggen

Henriette

Post by Henriette »

jeg har haft et husky kuld...

Der blev født 2 drenge og 5 piger, alle lever, og begge forældre var husky.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Re: Dødelighet blant husky...?

Post by Annbritt »

Emidarja wrote: Har du hatt huskykull?
Ja, det kan man godt sige. Hun var i hvert fald drægtig.
Emidarja wrote:
Hvor mange unger ble født?
4...
Emidarja wrote:
Hvor mange døde, og når/hvordan døde de?
Alle 4, de måtte tages med kejsersnit og overlevede ikke :cry:
Emidarja wrote:
Var begge foreldrene huskytegnet?
Hvis ikke, hvordan så mor og far ut?
Begge forældre var berkshire huskies...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ida, jeg ser en opplysning du mangler å få med: Morens alder! I tillegg kan det være greit å få vite om det er kjent flere tilfeller med dødelighet i samme linje, også hvis disse ikke var husky.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Tusen takk for svarene Henriette og Annbritt! :) Håper mange flere svarer!
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg må si meg enig med Heidi her. Denne undersøkelsen er ikke relevant i det hele tatt så lenge du ikke tar med hunnens alder, størrelse og alle andre faktorer som kan spille inn når noen unger i et kull er dødfødte.

Jeg har hatt ett rent huskykull der moren var alt for liten til å bli mor. Hun fødte sju unger, hvor tre var døde da de kom ut. Årsaken til at de tre døde, er at de ble klemt ihjel på veien ut, da de ble født med blåmerker på kroppen. Dødeligheten i dette kullet har altså ingenting med husky å gjøre.

Jeg har hatt husky i tre kull, men de har ikke vært rene huskykull.

Jeg kjenner en dame i Nederland som avler på husky. Du burde kanskje kontakte henne? Jeg har i hvert fall ikke hørt av henne at det oftere oppstår problemer med husky enn andre rotter, men hun vet om faren for mc, og parer derfor sjelden blazed med blazed.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Melody wrote: hun vet om faren for mc, og parer derfor sjelden blazed med blazed.
Hva betyr dette? 8)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

MC står for megacolon, som er en meget alvorlig og arvelig sykdom. Den oppstår ikke ofte, men det er i hvert fall uenigheter om rottenes tegninger har innvirkning på sjansen til å få sykdommen.

Blazed betyr at rotta har bliss i ansiktet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Åssen slags sykdom er megacolon? Hvordan vises den? Symptomer?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Se under artikler på hjemmesiden min... Der er det linket videre til andre folks informasjon om megacolon! :)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Henriette

Post by Henriette »

Jeg kjenner en dame i Nederland som avler på husky. Du burde kanskje kontakte henne? Jeg har i hvert fall ikke hørt av henne at det oftere oppstår problemer med husky enn andre rotter, men hun vet om faren for mc, og parer derfor sjelden blazed med blazed.
Og det er så den amerikanske husky du snakker om... Uden af vide det, men jeg tror at Ida ønsker viden om det euopæiske husky?? :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva er en amerikansk husky?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvorfor konkluderer du med at det må være amerikansk husky det er snakk om? Når jeg snakket om blazed + blazed så har jeg og hun snakket om det i en annen sammenheng, og ikke spesielt når det gjelder huskyene. For å være ærlig vet jeg ikke nok om megacolon til å ha utviklet noen mening om sykdommen i sammenheng med tegninger, hvis det er det du vil fram til.

Hva er forskjellen på en amerikansk husky og en europeisk husky?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Henriette

Post by Henriette »

Hva er forskjellen på en amerikansk husky og en europeisk husky?


Den amerikanske husky, fader ikke, hvilket den europeiske husky gør.

En blazed har ikke noget med en husky at gør, desværre har MC genet en tendens til at knytte sig til blazed rotter, hvis de vel og mærke er styret af hihg white genet.
Det er ikke bevist MC genet knytter sig ikke til den europeiske husky, heller ikke hvis de kun består af husky/husky parringer...

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Hej Ida! Jag samlar också statistik och tal. Nåt som är väldigt intressant för mig.

När det gäller denna undersökningen så undrar jag vad vill du att resultatet ska visa dig? Du kan aldrig veta om det är mer dödlighet med husky-råttor eller med vanliga om du inte har talen jämnfört med vanliga råttor/kullar.

Jag har gjort en sådan undersökning, men inte tagit i betrakning till ålder på honan. Detta för att se generellt hur det ligger an med råtthonor i alla sammenhäng. Jag har fått fram gen.snitts tal för totalt födda kullar som också är intressant. Vad är mest vanlig tror du? Dödligheten i snitt hos olika uppfödarna är också intressant. Speciellt en del som haft många kullar genom åren. Delar det upp på årsbasis kan man se en bra eller dålig utveckling.

Jag har annars haft en del husky kullar...också av föräldrar som inte var husky så blev det husky ungar. Far var pew och mor var agouti hooded.

Tack till alla som deltog och hjälpte mig.

Ki

Locked