Moderator: Moderatorer
Arnfrid Robstad (tror jeg hun heter) er ei tøff dame, som ikke gir seg og brenner for dyrene. Så når hun engasjerer seg, så blir det sikkert gjort noe. Avisoppslag og leserinnlegg osv med jevne mellomrom fra henne. Hun brenner spesielt for katter, tror jeg.Fint_Lite wrote:Helt enig! har å sendt ut en del mail for først å få svar..(det var buddy...de trengte to mailer før jeg fikk svar..) og så har jeg sendt ut mail til dyrebeskyttelsen før å høre hvordan saken gikk!! Se om jeg får tatt turen innom butikken der i morra! hadde ikke tid i dag...Spennende dette her
Fra dyrevernsloven:Nemi wrote: er det i det hele tatt forskrifter for slikt? vet jo om folk som har dyr i små bur hjemme....
Loven omfatter levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr, så det vil vel kanskje i praksis si at man godt kan politianmelde forhold hvor folk ikke behandler kjæledyra sine bra, men hvorvidt politiet har kapasitet til å se på saken er jo noe annet...§ 4. Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.
Når verlaget tillet det, kan departementet for visse dyreslag gjere unntak frå plikta til å ha tilhaldsrom.
§ 5a. Tilsyn og stell
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte, herunder tamrein, eller som har tilsyn med slike dyr for eigar eller innehavar, skal syta for at:
1. dyret får nok og godt nok fôr og vatn, alt etter trongen hjå det einskilde dyret,
2. dyret får forsvarleg tilsyn og stell, m.a. får stelt klør, hovar eller klauver,
[...]
§ 3. Inspeksjon
Mattilsynet, medlem av dyrevernnemnd og politiet kan til kvar tid inspisera dyr som kjem inn under lova og dei stadar og rom o.l. der slike dyr held til.