Oppstart

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

Oppstart

Post by Guest »

Hallo ja. Jeg lurer på cirka hvor mye det ville koste å "etablere" seg som rotteeier, for bur, mat rotter osv., og hvor mye det koster i måneden å holde to rotter mette, fornøyde, utvilte osv. Kan dere hjelpe meg med disse spørsmålene?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ah, dette er egentlig et vanskelig spørsmål, for det finnes nok ingen standard, men jeg synes man bør bruke rundt tusenlappen på et bur, og tenke på at buret skal være stort nok for å trives der. Kjøp ikke bur egnet til hamstere, da de som regel er små. Selv om rotter også er ganske små av størrelse, vokser de fort og trenger mye plass å boltre seg på.

Personlig mener jeg at buret bør være høyt, og med høyt mener jeg høyere enn 60 cm. Et Ferplastbur som kalles Jenny er godt egnet for rotter. Det vil du finne mer info om både på NTFs websider og på forumet under Bur og burbygging.

Rotter kan få problemer med luftveiene på grunn av sagflis. Bruk derfor strø som ikke støver, som Yesterday's News eller Beekay-strøet. Igjen - info finnes på de samme stedene som info om buret.

Jeg vet ikke helt hvilket dyrebutikkfôr som anbefales til rotter, men som medlem av NTF får man kjøpt et meget godt produkt som rekker rottenes næringsbehov. Gir man vanlig gnagerblanding bør man gi tilleggsfôr i form av frukt, grønnsaker, pasta, ris, egg osv. slik at rottene får i seg den næring de trenger.

I dyrebutikk koster rotter alt fra 30 (det er helst voksne rotter som dyrebutikken ikke har fått solgt) til 150 kr. Vanlig pris hos oppdretter er 150 kr. Forskjellen er at man vet hva man får hvis man kjøper rotter av privat oppdretter, mens man kan få hva som helst når man kjøper rotte i dyrebutikk.

Som du sikkert vet bør man ha minst to rotter av samme kjønn sammen. La oss si at du betaler 1500 kr for bur og rotter til sammen. En begynnende strøsekk kan også komme opp i en pris på 200 kr og mat-utgiften varierer ut ifra hva man velger å kjøpe.

Hvis man bare har to-tre rotter, er ikke de månedlige utgiftene så store. En strøsekk varer ganske lenge om man gjør ting på riktig måte og de spiser heller ikke så mye at du vil merke noe særlig på de utgiftene. Men helt uventet kan man få dyrlegeutgifter om rottene blir syke eller skadet.

Det er egentlig buret som koster penger, men det lønner seg å investere i et skikkelig bur som rottene vil kunne trives i!

Lykke til!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

tessa

Post by tessa »

Det du trenger er et stort rottebur som koster fra 1000-2500 kr (+/-), det følger som oftest med matskål, drikkeflaske, etasjer, stiger, sovehus (eller så får du kjøpt det løst), også liker jo de fleste rotter litt aktiviteter som f.eks løpehjul, hengekøye, taubro og greiner.
En rotte i dyrebutikk kan koste fra 50- 150 kr. (+/-), eller så kan man få kjøpt rotter av oppdrettere...
Vitakraft rottemat (1 kg) koster fra 90-120 kr (litt forskjellig pris fra dyrebutikkene), det fins også å få kjøpt andre gnagerblandinger.
Det fins mange forskjellige typer bunnmateriale som f.eks miljøstrø og aviser.
Kostnadene i måneden er ikke så stor, men du må jo tenke på at rotter kan bli syke, og da koster det å gå til veterinær. Ellers så trengs det å skiftes på buret 1-2-3 ganger i uka, avhengig av hvor mange rotter du har, også trenger dem jo masse kos og kjærlighet :rat:

chi

Post by chi »

Jeg har 4 rotter. I måneden koster det ca.300(+/-).
200kr til miljøstrø og ca. 100 til mat.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

jennybur selges på salgs -siden til 900,-
Mvh Ida S. Eggen

tessa

Post by tessa »

Det har jeg solgt nå :)

Locked