Importregler for dyrebutikker?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Importregler for dyrebutikker?

Post by § RatGirl § »

Noen som vet importreglene for innførsel av dyr til Norge for dyrebutikkene? Den er jo helt klart ikke lik den vi må følge..
Kanskje sende en mail til NZB og spørre?
:?:

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Nej, du har ret. Når der så tit bliver importeret syge dyr til dyrehandlerne, så kan enten kontrollen eller reglerne ikke være særlig skrappe. Så det kunne være meget rart at vide, hvilke regler der gælder for dem.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

For det vi vet så kan det skje mye på "bakrommet" som vi ikke vet å....jeg vet ikke...strenge importregler kan det i alle fall ikke være...for stort sett så kommer svenske rotter med LVI.....og for å få "kontroll" på dette hjelper det lite å importere inn flere rotter som er plaget...og så er det mange uvitende i norske hjem som kanskje finner på å sette unger på de rottene og man får ett kull til som får disse plagene......o.s.v..o.s.v..

håper jeg ikke tenker så alt for gæli nå........Mystisk er det....kanskje bli godt kjent med de reglene de må følge og stille butikksjefene noen spørsmål om det??....... :hm:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Leste litt på de lovene..har å lest flere ganger på forumet her om at noen har sett syke lidende dyr i dyrebutikker...kan man ikke da sende mail med bilde (om man får tatt det..) til de?? Samme med da man får rotter hjem med LVI??????? :hm:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg synes det blir litt ensidig fremstilling av dyrebutikkrotter, jeg. Det er faktisk ikke slik at alle dyrebutikkrotter er svenske, masseproduserte og syke rotter. Mange av de syke rottene vi ser i dyrebutikker har norsk opphav. Jeg tror ikke dyrebutikkene i utgangspunktet er interesserte i å importere fra Sverige, de vil heller ha rotter fra norske oppdrettere/"oppdrettere". Vi ble spurt om vi ikke skulle avle da vi kjøpte Spinus, fordi butikkeieren ønsket å skaffe rotter fra Trondheim (det takket vi pent nei til). Det er større utgifter forbundet med å importere enn ved å motta rotter fra privatpersoner i nærmiljøet. Det letteste er å skaffe lokale leverandører, slik at man ikke trenger forholde seg til importregler. Jeg mener ikke at "svenskeimport" av rotter er et gode, men jeg synes bare vi må få med alle sider her.

Det finnes nok dessverre mange useriøse rotteleverandører her i landet også. Bare en av våre rotter er svenskimportert og fra dyrebutikk, og han har aldri hatt LVI.

Men for all del: Masseproduksjon av rotter er ALDRI et gode for oss som vil ha kjæledyr!

:wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jeg synes også at dette er sterkt overdrevet. Faktisk så har jeg kun opplevd et par av de hundrevis av gangene jeg har vært i dyrebutikkene her i byen de siste åra at rottene har vært syke. Det jeg derimot har erfart er at de går på dårlig strø, ikke er skilt på kjønn, er for unge, etc. Og faktisk kan det skje ganske mye under transport, eller den tiden rotta har tilbragt i et dårlig innemiljø i dyrebutikken, evt hos oppdretter. LVI er ikke utelukkende arvelig, vet dere. Det finnes faktisk rotter som utvikler det pga dårlige leveforhold, og selv om det dårlig immunforsvaret kommer som følge av lite gjennomtenkt avl, er ikke rottene dermed syke når de reiser fra oppdretteren i Sverige. Så importreglene blir nok nøye fulgt, hvordan kan man ellers forklare at Danmark har fått SDA-smittede rotter fra svensk masseoppdrett gang på gang på gang, og vi ennå ikke har hørt om et eneste tilfelle her til lands?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg tror heller ikke, at vi har fået det fra svensk masseopdræt gang på gang, for ingen har kunne bevise det. Jeg tror bare folk finder det nemmere at give svenskerne skylden.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Ok, da har jeg misforstått :)
Men klart, ingen vil vel ha skylden for å spre slike ting, og det blir jo veldig lettvint å skylde på håpløse dyrebutikkmasseoppdrettere istedet for å innrømme at man kanskje ikke holdt karantenen så strengt som man burde ha gjort, eller på annen måte innrømme svakheter. Men jeg forsto det som at det var en bestemt dyrebutikk i København som stadig hadde fått inn smittede rotter fra Sverige?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ja, ZooZity. Men jeg tror ikke kun det er fra svenske masseopdrættere de får det, men også fra danske masseopdrættere. Det første udbrud af SDA vi kender til, startede med rotter fra ZooZity der var leveret af en dansk masseopdrætter.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Ahh, da er jeg mer med. Takk for oppklaringen :D

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ingen som vet? Da sender jeg en mail og spør NZB om de kan gi noen opplysninger om import for dyrbutikkene. :rottehode:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://www.lovdata.no/ltavd1/lt2005/t2005-1-11-55.html er loven som dyrebutikkene skal forholde seg til. De må også registrere seg som importør hos Mattilsynet, og søke om tillatelse til import, på eget skjema. Kommersielle importører bruker meldesystemet Matilda på www.importmelding.no.

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Når jeg tok kontakt med dyrebutikken i Asker, sa de at de kun importere rotter fra en oppdretter i Sverige, som de selv hadde besøkt, og som avlet seriøst. De ansatte sa at hvis jeg hadde noen ønsker om en rotte, kunne de finne en i Sverige og ta den hjem for meg.. Hvor seriøs importen er vet jeg ikke..

Mulig litt off-topic men men.. :wink:
Mvh Ida&rottene

Christina

hmm

Post by Christina »

dyrebutikker tar veldig ofte inn dyr fra utlande. Det som er greia da er at det dyrebutikken betaler for dyret er nesten bare for vetrinær sjekk. Dyret er nesten gratis..!
Men det jeg har opplevd MANGE ganger er at dyret er ganske ''dårlig'' da for å si det sånn... Så det er en VELDIG dårlig sjekk..

Jeg har også vært i en del dyrebutikker og sett hvor dårlig de behandler dyrene sine... Spesielt rotter.
Var i hønefoss på dyrebutkken der, og der bodde rottene i marsvin bur :S jeg fikk nesten ikke se på rotte, var veldig dårlig service også..

tenkte jeg skulle bare nevne det jeg vet om dyr som kommer fra utlandet til dyrebutikker her i Norge.

Locked