rotter på gulvet?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

pointless

rotter på gulvet?

Post by pointless »

heia! noen som har erfaring med rotter på gulvet? jeg har så lyst til å slippe dem... så har jo samboeren dønn lednong og data og stereo hjemme kino dilla... :mrgreen: så det er liksoim tusen ledningner overalt... og rotter er vel glad i å tygge på dem har jeg hørt? de får bare gå på ting som sofaen, kjøkkenbenk og stue bord... oppå buret og oppå veggseksjonen... ,men jeg synes liksom det ser så ensformig ut. og det hadde vert digg å se at rottene mine hadde det skikkelig gøy i kriker og kroker med masse plass å løpe på... noen som har det samme problemet? :wink:

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg tror dette er ganske vanlig.

Det vi har gjort, er å "rottesikre" et av rommene våre (kjøkkenet, siden det er minst ledninger der), og la rottene på løpe på gulvet med døra til resten av leiligheten lukket.

pointless

hmmm...

Post by pointless »

jeg har en bitteliten stue, med en bitteliten kjøkken krok i ett. millioner ledninger overalt... soverommet er det også en data og en tv. badet er det eneste som er brukbart. 0g der liker ikke rottene seg i det hele tatt. jeg synes ikke de får trimma nok, hadde jeg vert rotta så hadde jeg vert suuur... :lol: det er noe dritt å ha liten leilighet... :cry:

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Kanskje du kan rottesikre leiligheten ved å beskytte ledningene? Enten feste dem langt oppe på veggen med gaffatape, eller legge dem i rør. Uansett må du jo holde et lite øye på dem når de løper rundt, men rottesikring gjør jobben litt mindre.

chi

Post by chi »

jeg lar rottene mine løpe fritt på soverommet mitt. der er det fullt av ledninger(fra tv, playstation, playstation 2, stereo, dvdspiller, lamper og akvarie til landskilpadden), men rottene mine har aldri gnagd over noen ledninger. jeg tror det er forskjellig fra rotte til rotte om de liker å gnage på ledninger o.l. Du kan jo prøve å ha dem på gulvet og se hvordan det går.

pointless

prøvde i går

Post by pointless »

hadde dem på soveroms gulvet i går. men de ble umulige å få tak i og de rømte fra meg når jeg ville ha dem inn. nesten som de var redde for meg... ? :(
men det var visst veldig ukjent for dem. så de ble litt redde. tenkte jeg skulle prøve igjen i dag :lol:
å rottesikre denne leiligheten er ett års arbeide :?
det er ledninger overalt i tjukke knuter :o

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Like før jeg så denne tråden nå begynte jeg å tenke på hannrottene mine. De kan være gode og snille i et helt år, men så plutselig finner de et sted de kan ødelegge, gnage på, og da er det gjort. Selv om de får beskjed om at det ikke er lov, og settes tilbake til buret - og deretter advares når de nærmer seg stedet igjen, hjelper det ikke. Det stedet vil de fortsette å gnage på. Koste hva det koste vil!

Vi bor i en leilighet på 42 kvadrat og her får ikke rottene gå løse på gulvet. Vi har ikke dør mellom gangen og stua og ikke mellom kjøkkenet og stua, og det er stappfullt med ledninger over alt, det sier seg jo selv. Det er jo katastrofe for en rotte på oppdagelsesferd å komme seg forbi PCen... man kan jo ikke akkurat gå rundt, man må jo spise seg igjennom massen av ledninger, det er vel det eneste logiske? Mine rotter har ikke fått så mange sjanser på stua (det er her vi har det aller meste av ledninger), men de første rottene gjorde nok med PCen til at det ble rotteforbud på gulvet.

På badet har vi vaskemaskin og jeg er selvfølgelig livredd for at rottene skal finne noe giftig på gulvet og få det i seg... tenk om det er noe jeg ikke har fått vekk? Grusom tanke...

Gangen pleier de å være løse i ganske ofte. Da sperrer jeg åpningen inn til stua, men jeg sitter ofte der inne sammen med dem. Alt har sett ut til å gå bra (selv om de heller sitter i fanget mitt og utforsker meg enn rommet), men jeg har merket små hull på telefonledningene.

Men så spørs det, da, hva er målet med utetid for rottene? Er det bare morsjon? Her legger vi like mye vekt på morsjon og menneskelig kontakt, og våre rotter er veldig kontaktsøkende - de vil gjerne være sammen med oss, men det betyr ikke at de vil sitte stille på fanget og se tv. Hos unge rotter legger vi stor vekt på lek. Rottene kan godt få nok trim selv om man bor i en liten leilighet.

Om sommeren (i dag er det langt ifra sommer her) har vi dem gjerne løse på balkongen, men de trives faktisk ikke løse der, det er ikke morsomt i det hele tatt, men de vil heller inn i buret igjen og kose seg. Jeg blir like overrasket hver gang, men jeg har hatt rotter, som når utestengt på balkongen, har klatret oppover balkongdøren helt til dørhåndtaket og sett inn på meg med deeet dådyrblikket... "Vær så snill... la meg få komme inn!" Og da har buret deres stått åpent ute på balkongen. Det hjelper ikke alltid når man tror man skal være snill og gi rottene god plass å boltre seg på... :lol:

Det jeg vil fram til er at du må vurdere deg fram... rottene kan få et verdig liv og nok morsjon selv om de ikke har 100 kvadrat å løpe på.

Jeg har også et forslag til hva man kan gjøre i små rom. Man kan sette opp vegger som labyrinter. Når rotter kommer til et åpent rom, følger de gjerne veggen, og bruker ikke alt det åpne rommet i midten, men hvis man setter opp noen vegger innover, må jo også dette rommet utforskes... :wink: Legg gjerne inn noen godbiter hvis trim er målet, slik at de motiveres til å trimme når de er ute!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

he he

Post by pointless »

:D kjempe bra svar melody. :D jeg merker det at de gjerne vil ha kontakt. omn jeg går fra dem på sofaen blir de sittende å kikke etter meg helt til jeg kommer tilbake :) :)
du har mange gode ideer! (sm jeg også vel burde kunne komme på) :cry: jeg har ganske stor fantasi, men ikke så god til å tenke... alltid :P
rottene mine velger også gjerne buret fremfor friheten :)
jeg pleier å la døren stå åpen så lenge jeg er hjemme. men de legger seg heller til å sove :mrgreen:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har ofte tenkt å spørre andre folk hva som er målet med deres rotters utetid... det er ikke arealet det kommer an på, men hva man gjør med det! Man leser noe og hører noe, og så blir man usikker på om man gjør det riktige med sine rotter. Jeg tror det beste er å følge hjertet og rottenes signaler.

Du fortalte at rottene dine virket redde og ble vanskelige å fange etter at de hadde gått på gulvet... de var kanskje ikke klare for det? Det du kan gjøre om du ønsker at de skal kunne venne seg til å gå på soveromsgulvet, er at du tar dem med i sengen, hvis de føler seg trygge der, og setter en stigelignenede sak ned fra sengen til gulvet slik at de kan klatre opp og ned som de vil. Da vil de gradvis kunne venne seg til tanken om å være på gulvet og bli trygg på omgivelsene sine. Ikke alle rotter er like trygge fra naturens side, noen rotter er også mer nervøse enn andre, eller mangler menneskekontakt fra lang bo-tid i dyrebutikk!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

ja

Post by pointless »

rottene mine bodde jo nesten et halvt år i en liten boks sammen med fem andre søsken inkludert hanner!!! (idioti)
ingen av mine ble smelt på tjukka men vi fikk klager fra to kunder som hadde fått uønskede unger :cry:
de er veldig tamme og pleier ikke å løpe fra meg. men de var redde. de var nok ikke klare nei. ja hadde jeg kunnet det!! vil gjernbe ha dem i senga med sånn stigesak ned på golvet men så har jeg en kjæreste som IKKE vil ha rotter i senga... de pisser veldig mye. men jeg setter meg nes sammen med den. så kan de klatre ned på meg når de vil :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Er det hunnrotter eller hannrotter du har? Tissing er jo ikke så koselig, men du kunne kanskje ha et pledd som du bruker som rottepledd og som du legger over sengen når de er der? Da kan de jo tisse så mye de vil! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

ja det kunne man

Post by pointless »

jente rotter! :) jeg har et pledd til dem. men de kryper rett under og om jeg fester det på noen måte så gnager de seg like godt ett hull :-x
men de tisser veeeldige mye... det kan ikke være normalt at hunn rotter skal tisse så mye? trodde det var hannrotter som tissa så fælt jeg! men nå er ikke samboeren min her. jeg jonbber kveld og han jobber dag. så han veit ikke hvor rottene kan befinne seg :)når katten er ute danser musene på bordet :mrgreen:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det finnes vel ikke normalt når det gjelder markering. Mine hanner lekker ikke, takk og pris, men noen av hunnene kan legge fra seg små dråper iblant, men jeg tror ikke noen av mine føler det store behovet for å sette sin lukt på ting. De er trygge i sine omgivelser.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

hmmm

Post by pointless »

mine er hvertfall helt ekstreme! og de skal helst tisse PÅ MEG eller sambo. kansje de ikke liker meg :P
huuh... tror de gjør det da. de bare tisser på meg... :roll:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

De tisser på det de liker! "Min mamma!" "Min pappa!" :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked