rotter på gulvet?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

pointless

he he he

Post by pointless »

i så fall liker de oss veeeeeldige godt :bravo:

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg føler mig heldig stillet. Vi har lige fået ny lejlighed, med 3 værelser, det ene så lille, at det ikke kan bruges til ret meget end rotterum :lol: Så det har rotterne helt for sig selv, indrette med en sofa (godt gennemgnavet) og en kommode og burene og rotterne render på gulvet.
Der er ingen ledninger i rummet, men desværre er de begyndt at gnave i tapetet. Er der nogen der har en ide til, hvad man kan gøre ved det?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Er det noen som vet om anti-bite-spray som ikke er skadelig for rotter hvis de får det i seg?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til Generelle rottespørsmål
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

bitter apple eller hva den heter. tror ikke den er giftig

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg har prøvet bid-stop, som også bruges til heste, men det virkede kun 2 dage, så havde de vændet sig til smagen, og gnavede videre :(
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

kittykatt

Post by kittykatt »

min rotte tisset på meg allerede første dagen han
Han gnager ikke på ledninger, men elsker å gnage på lakenet, å sokkene mine.. =/ han tisser ikke noe særli mye heller. han er flink ^^
Hver rotte har jo sin personlihet, men min liker ikke å være på gulvet, han liker å være i stolen,senga å på pulten..

chi

Post by chi »

Mine rotter digger å være på gulvet. De gnager ikke på ledninger eller andre ting og markerer heller ikke. De eneste de gnager på er pappesker og ark. Åsså biter de meg i tærne. Hvorfor gjør de det?

Sissel

Post by Sissel »

chi wrote:Mine rotter digger å være på gulvet. De gnager ikke på ledninger eller andre ting og markerer heller ikke. De eneste de gnager på er pappesker og ark. Åsså biter de meg i tærne. Hvorfor gjør de det?

Jeg har tidligere lært at under føttene dine blir det en "seksuell / din egen" godlukt som både hunder og katter liker å snuse/slikke/småbite på. Når rottene mine nibbler på tærne mine så tenker jeg at det må være noe av den samme grunnen, som at hunden og katten min gjør det

Guest

Post by Guest »

Hei,

Hvis noen har mange ledninger og er redde for at rottene skal gnage på de kan jeg anbefale et produkt som selges på Ikea. Husker ikke hva det heter, men det er et rør som egentlig er ment til å samle ledninger så det ikke skal se så rotete ut. Jeg har hatt problemer med rotter som biter på ledninger, men etter jeg dekket alle med et slikt rør gikk det greit. Jeg har forsåvidt bare rottene i sofaen sammen med meg nå, jeg tror de liker det like godt som å løpe på gulvet.

Godt å høre at tissingen er et tegn på kjærlighet :thu: Jeg har til nå syns det har vært veldig unødvendig å tisse akkurat på meg :?

Camilla

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ledningsamler har jeg (har kjøpt på Biltema), men den kan ikke brukes over hele leiligheten, dessverre. Vi prøver å skjule ledninger så mye som mulig ved å sette dem fast rett over listene på veggen, så å ta de ned å pakke dem inn i rør vil virke veldig rotete, men forhåpentligvis vil vi en gang bli rike nok til å flytte til en større leilighet! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei!

Det høres ut som et litt for stort prosjekt, ja :wink: Da er det like greit å ikke la de gå på gulvet! Jeg har hatt gnagere i mange år, og før jeg ble gammel nok til å lære at jeg må sette grenser fikk jeg mange elektriske sjokk i det jeg strakk armen bak bokhyller og senger for å se om det var noen bak :sol:

Camilla

kriztin

Post by kriztin »

Melody wrote:Er det noen som vet om anti-bite-spray som ikke er skadelig for rotter hvis de får det i seg?
Jeg bruker en spray fra PetHealth, beregnet på hund og katt. Fungerer bra, men desverre ikke lenge, så man bør spraye på stedene før rottene slippes løs.
Jeg hadde problemer med at de bet på panelveggene, der det var hull/kvae. Vi fant ut at å teipe stedene var smart, da ble de glemt. Nå har vi tatt teipene av, og de enser ikke de gamle bitestedene.

Vi har også ledninger over alt, men de ganger kun på de tynne ledningene, gjerne de som tilhører høytalere... grrr. Helst biter de på løse ledninger, de som er festet på veggene er de ikke interessert i.

pointless

get off.

Post by pointless »

get off og FY spray er bra, men jeg veit ikke åssen den er på rotter... :?

kriztin

Post by kriztin »

Vi slipper rottene løs når vi står opp eller kommer hjem fra skole/arbeid, og så er de ute til vi legger oss. Det blir veldig mye å vaske opp :? , men jeg synes det er verdt det, for rottene får springe og gjemme seg og sove på andre steder, og det er som en stor hinderbane for dem, og de får trim :)

I starten turte de ikke hoppe ned på golvet, det tok vel et par måneder. Samme som når vi flyttet, lot vi buret stå åpent, men de var redde for det nye gulvet. Den redslen er selvfølgelig HELT borte nå...

Konklusjonen min er at rotter på gulv er utmerket. Det gjør at vi også får mer kontakt med de, og det blir enklere for rottene å tigge mat, når de kommer midt under middagen :roll:

Kristin

Locked