Nye ørkenrotter - Spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Gjest

Nye ørkenrotter - Spørsmål

Legg innav Gjest » 13 apr 2004, 01:14

Hei,

Vi har noen spørsmål om ørkenrotter, og håper vi kan få svar på det her!

Vi fikk nettop to ørkenrotter av en venn: en ung voksen gutt, og en 3 uker+ gammel ukjent kjønn baby, som er kjempesøt. De er søsken fra forskjellige kull. Grunnen til at vi ville ha med han som er litt eldre, er at han under alle baby'ens første dager, til nå, har passet veldig på baby'en, og stelt og vasket baby'en! Veldig søtt..

Men nå er de i vårt bur, alene, disse to.. Og dette er deres første natt her.. Den eldste har funnet seg til rette i et lile trehus, med masse toalettpapir som den har anrettet fint der inne, men baby'en er trøtt virker det som, og alene.. Den har ikke vært innom trehuset engang.. Den vil bare sove (etter noen time med mye aktivitet - fra da de kom inn i buret for første gang) og er alene hele tiden.. Er dette normalt, eller er det noe galt? Den har spist litt gnagerblanding, og drukket mye vann.. Men blir den ikke kald av å sove alene, og uten noe over seg? Jeg ville vært kald, alene og uten dyne over meg..

Foreløpig bor ørkenrottene i et fuglebur (litt stort.. ca 40x80cm) med et håndkle i bunnen. I morgen skal det kjøpes fuglesand og chinchilla sand (hørte at det var bra for de) ....!

Håper noen kan fortelle hva som skjer med den lille baby'en som vil sove alene den første natten her! Jeg er helt nybegynner på smågangere, men kjæresten min har hatt flere hetterotter gjennom årene som har gått.

Hilsen Thomas
(og Vivi)

Brukeravatar
Annbritt
Alfatryne
Sted: Nørresundby
Kontakt:

Legg innav Annbritt » 13 apr 2004, 11:00

Sjovt nok, at du nævner hetterotter - det her er et forum for tamrotteejere :wink:

Jeg ved ikke om andre her ved noget om ørkenrotter, men jeg kan i hvert fald kun bruge mine erfaringer som tamrotteejer, til at give råd. Og de kan engang imellem også foretrække at sove alene.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Guro

Legg innav Guro » 14 apr 2004, 00:17

Hei Thomas og Vivi..

Dere får gi den noen dager, det er kanskje fordi den er på ny plass og med nye mennesker.. Men 3 uker er litt for liten til å bli tatt fra mamman sin. De bør helst være hos foreldrene til de er 5 uker!!
Og dere er usikker på kjønnet ? Hva om det er ei jente ? Da vil det med tid og stunder bli unger, og altså innavl.....

Ørkenrotter skal også helst bo i akvarier, da de er ekstrem gravere.. Det virker også som de føler seg tryggere i et akvarie..
Selv har eg en slik løsning:
Bilde
Bildet ble tatt med en gang eg hadde laget til buret, sponet skal skiftes ut med sand og en stor rot, og tuneller, doruller, hus, katteleker osv..
Ørkenrottene SKAL ha chinchilla sand som de kan bade i. :wink:

Det er litt lurt å lese om dyrene før man annskaffer seg dem.... Det er en del gode ørkenrottesider på dansk, det er bare å søke.. Gerbiler eller ørkenrotter!
Men lykke til med de små!

Brukeravatar
Annbritt
Alfatryne
Sted: Nørresundby
Kontakt:

Legg innav Annbritt » 14 apr 2004, 02:32

Guro: Nej, hvor ser det lækkert ud, de mangler da i hvert fald ikke plads :D
Annbritt Jørgensen

www.tamrotten.dk

lrrp-21

Legg innav lrrp-21 » 02 mai 2004, 17:29

Jeg har også ørkenrotter, og de kan ikke lide at være alene, for så bliver de kuller,

du skal bruge chinchilla sand til dem, det skal være i en skål som du skal sætte ned til dem en halv time om dagen eller have fremme når de er ude og løbe, bare spørg hvis der er mere...

tess

Legg innav tess » 27 mai 2004, 18:09

Jeg har selv 9 ørkenrotter, men har ikke guttene og jentene sammen.. Det at den er bare 3 uker synes no jeg er litt for lite :? For da er den jo ikke helt klar for å klare seg selv :) Det at den sover alene er egentlig ikke noe å bekymre seg over, den vil etter hvert finne seg til rette (skulle man tro).. Mine ørkenrotter sover ofte alene og overalt i buret sitt.. Å kanskje kjæresten din kan se hvilket kjønn det er siden han har hadd rotter før :?: :!: :wink: Å det er ikke my forskjell mellom rotter og ørkenrotter :D Håper det går bra med det lille nuske ditt :D :D

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 28 mai 2004, 10:09

tess skrev:Å det er ikke my forskjell mellom rotter og ørkenrotter :D

Er det ikke?
Kan noen nevne opp likhetene for meg, for de har jeg måttet oversett! :roll:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Legg innav Shelly » 28 mai 2004, 11:12

Begge har 4 ben og lang hale.

Det er stort sett det jeg ser som likehet mellom ørken- og tamrotter. I min erfaring oppfører de seg andeledes og må bli behandlet svært forskjellige. Ørkenrotter er jo osgå flokkdyr men jeg tror de tar mindre skade fra å være alene enn rotter. De er jo tross alt vant til å ha en hel ørken for å ha sin 'private space' i.

Gjest

Legg innav Gjest » 28 mai 2004, 13:35

Jeg mente ikke på oppførsel osv :wink: Jeg mente på kjønnsorgane, fordi hun ikke visste hvilket kjønn den lille var.. Å siden han kjæresten har hadd rotter kan jo han se hvilket kjønn det er :)

Gå tilbake til «Generelt»