Rottekull

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Marcus&Conrad

Rottekull

Post by Marcus&Conrad »

Jeg vet ikke hvor jeg skal legge det her, men legger det her.

Ei veninne av oss kjøpte seg først en rotte ( hu visste ikke at de måtte være to), så vi prata med hu og nå har hu fått seg to..
MEN, den første rotta trudde hu var en gutt,men da jeg var hos hu lå han i huset, så jeg fikk liksom ikke skjekka om det var en gutt da..
Noen dager senere dro hu til dyrebutikken igjen å kjøpte en gutt..
I går viste det seg at den første rotta var jente! De har visst parra og alt :o :roll:
Men det vi lurer på er om hu kan kreve å gi tilbake den kommende rottemora? Hu har bare hatt rotte i knapt en uke, hu kan ikke derfor så mye om dem..
Hva mener dere?

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg vet ikke om hun kan kreve å gi den tilbake, men det går jo an å høre. Det beste for den vordende moren vil vel kanskje være om hun får være et sted hvor hun i ro og mak kan få ungene sine og oppfostre dem uten å bli flyttet på. Kanskje det er noen her på forumet som føler at de kan nok til å ta over rottemor?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

hm... hvis noen vil ha hu, så si i fra;)

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Nei, hu vil visst ikke det

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:?:

Eieren vil ikke? Det finnes sikkert noen som kan være til hjelp om eieren vil ta seg av det hele selv også. For en fersk rotteeier tror jeg det er lurt å ihvertfall ha noen å støtte seg til under en slik begivenhet; selv den mest erfarne kan komme ut for uforutsette og skjebnesvangre hendelser i forbindelse med rottefødsel. Hvor gammel er rottemor? Hvis dere har mulighet, bør dere veie henne for å finne ut omtrent hvor tung hun er. Når man planlegger avl, anbefales det at rottemor veier minimum 300 gram og er minst 5 måneder gammel, fordi en veldig liten og sped rotte er mer utsatt for problemer under fødselen. Nå var jo ikke dette planlagt, men det er ikke desto mindre viktig å vite hvor stor den vordende moren er i utgangspunktet, slik at man kan forutse hvilke kompikasjoner som kan inntreffe.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Jeg skjønner det ikke jeg heller, hu spurte om jeg kunne passe på hu, men jeg skal på ferie i en måned akuratt da :( Hu er 5 uker tror jeh :roll: :shock: Hu er veldig liten og dem hadde ikke hatt hu lenge på dyrebutikken..

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Oioioi.. Men, hvis hun er 5 uker, er det ikke SIKKERT at hun har blitt drektig, for det er ikke sikkert at hun var blitt kjønnsmoden når rottegutten kom i hus. Men, har hun skilt dem nå da, så de ikke står sammen lenger?

Jeg skulle gjerne passet henne mens hun var drektig og fikk unger.. Men jeg bor nok litt langt unna, da.. Du får høre på Medlemmenes Oppslagstavle, om noen i nærheten vil. Eller, evt, om det går, så kunne hun ha kommet hit. :) Men det er vel lite sannsynlig.

Du får ha lykke til med å hjelpe henne med å finne noen, og prøv å få henne til å la noen passe henne, da en 5 uker gammel rotte ikke har store sjansene for å klare å ta vare på ungene sine, og da blir det sannsynligvis håndmating i så fall...
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Okei, nei hu har ikke skilt dem, hu har bare et bur, et hamsterbur :o Men hu skal kjøpe et større et.. Tusen takk, men å overtale hu nytter ikke, mora hennes sier at det er best å gi dem til dyrebutikken :-x
Kunne ønske jeg eller noen kunne tatt henne..

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Hvis jeg evt skulle til Hamar, så hadde jeg jo kunnet passe henne. Men, det er jo det at jeg må jo tilbake hit og. Har jo en jobb, og 10 rotter fra før.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Ja.. hehe, da er det kanskje nok :P
men hu veninna mi vil ikke ha rotta lenger, hu skal visst gi hu til dyrebutikken

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Neineinei... Si til mora hennes at de bør ihvertfall først prøve å se om noen her vil ta henne. Jeg vil gjerne, men det er den lange reisen for den lille jenta da, som ikke er helt bra kanskje. Men, hvis du får overtalt dem til å la meg få henne, så kan jeg kanskje komme til Hamar neste helg, og få hentet henne da, dersom mer erfarne rottefolk her mener det kan gå bra å flytte henne da..

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Men dem har ikke bil, så dem kommer seg ingen steder :?

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Det virker som hu ikke bryr seg, hu vil bare bli kvitt "Skorpus" fortest mulig, det innebærer at hu må gi dem til dyrebutikken :-x

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Kan ikke du ta til deg rottejenta fram til jeg kommer da? Jeg kan komme meg til Elverum, jeg. Si til dem at jeg gjerne vil ha henne, at jeg kan betale det de betalte i dyrebutikken.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Eller spør om jeg evt kan få tlf.nr til foreldrene, så jeg kan snakke med dem om det her..

Locked