Vi passer for tida 5 hannrotter som dessverre ikke lenger går særlig godt overens. Det er to veldig dominante rotter i gjengen, den yngste + en av de eldste. Akkurat nå går ikke noen av disse to sammen med de tre andre. Begge disse rottene plager og biter de andre i flokken om man har en av dem sammen med flokken. De to dominante går overhodet ikke sammen med hverandre, da flyter det blod. Den yngste (ca 5 mnd gammel) skal nå kastreres for å forhåpentligvis kunne føre ham sammen med flokken igjen etter 2-3 uker.
Det jeg lurer på, er om det er mulighet for at også den andre av de dominante kan gå sammen med flokken igjen om han kastreres. Eier av rottene har ikke lyst til at han skal måtte bo alene, og det har ikke vi (feriehjemmet) lyst til heller, for rotter er jo som kjent flokkdyr.
Noen som har erfaringer med kastrering av rotter som er ca 1 år gamle?
Endrer adferden seg etter kastrering selv om rotta er såpass gammel? Hvor store er sjansene for at det er bedre å kastrere enn å la være?
Vi har selv 3 kastrerte hannrotter som er snillere enn dagen er lang. De ble alle langt roligere og helt fredelige av å bli kastrerte, men de var bare ca et halvt år gamle da de ble kastrert, og de var ikke så "problematiske" i adferden som rottene vi nå passer.
Hannrotter - adferd og kastrering
Moderator: Moderatorer
Jeg har selv måttet kastrere en ett år gammel hann da han ble aggressiv. Han ble mye bedre, men det tok lenger tid enn normalt før han var helt rolig igjen, så forvent å måtte jobbe mer for å få satt ham sammen med de andre igjen. Ta det sakte og gradvis, og bruk "bytte strø og utstyr"-metoden, så øker du sjansene for at det går.
Tusen takk for svar.
Vi er selvfølgelig forberedt på at det vil kreve mye innsats fra vår side (og eier når hun kommer hjem fra ferie om ca 2 uker) å føre alle rottene sammen igjen, men så lenge det er en ganske stor mulighet for at det vil gå bra, så er vi villige til å legge ned masse arbeid og tid for å få dette til å fungere.
Skal bestille time hos veterinæren for å kastrere også den andre hannen.
Vi er selvfølgelig forberedt på at det vil kreve mye innsats fra vår side (og eier når hun kommer hjem fra ferie om ca 2 uker) å føre alle rottene sammen igjen, men så lenge det er en ganske stor mulighet for at det vil gå bra, så er vi villige til å legge ned masse arbeid og tid for å få dette til å fungere.
Skal bestille time hos veterinæren for å kastrere også den andre hannen.

Bare spør her hvis du lurer på noe mer underveis - det er greiere enn om jeg skulle skrive alle erfaringene mine på en gang, uten å vite om noe av det passer til din situasjon. Angående sjansene for om det hjelper med kastrering - det er aldri noen garanti, men sjansene øker jo kortere tid de har vært aggressive, slik at de ikke har rukket å innarbeide så mange dårlige vaner. Kastreringen fjerner jo bare den fysiologiske årsaken til problemet, ikke den psykologiske, hvis man kan si det sånn

Husk også at narkose alltid er en risiko, men hør om de kan bruke gassnarkose. Dette har vist seg å redusere sjansene for komplikasjoner, da de våkner opp relativt raskt etter operasjonen, og narkosemidlene sitter ikke i kroppen i lang tid. Overdosering er også veldig sjelden ved bruk av gass.
Husk også å la rottene ligge i varm kuvøse hos dyrlegen helt til du er sikker på at de er våkne. Hold de varme, gjerne på badegulv med varmekabler, et døgn etter operasjonen.
Nå har jeg vært hos dyrlegen og hentet den ene rotta (den yngste) etter kastrering. Han puster fint, men er helt slapp foreløpig. Jeg har lagt ham i en transportboks på badet (varmekabler i gulvet). Satte boksen oppå et håndkle, og har pakket godt rundt kroppen til rotta også, så bare hodet titter ut. Gjorde det samme med våre hannrotter dengangen de ble kastrert, og da våkna iallfall alle greit opp etter en stund i litt omtåket tilstand. Skal passe godt på at han ikke blir kald på labbene, og sjekke ham minimum hvert kvarter. Dyrlegen har på vakttelefonen sin i tilfelle noe skulle skje med ham.
Rotta var nesten helt våken da jeg dro fra klinikken, han reagerte på berøring og forsøkte å flytte på seg. Nå er han våken og stabber rundt i det lille buret sitt. Han er litt ustø, men ellers virker han å være i bra form. Stor påkjenning for ham dette her. Han skal få masse kos og stell når han bare klarer å stå støtt på beina sine. Foreløpig lar jeg han komme seg uten å blande meg for mye, bare passer nøye på at han er varm og god.