er det verdt det?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

pointless

er det verdt det?

Post by pointless »

hva ville du gjort om rottene dine kostet deg hud ög hår? og du følte at du ikke hade råd til dem?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har hatt dyr omtrent hele livet og jeg har vært klar over at man alltid har utgifter på dem i tillegg til at de iblant vil trenge dyrlege, noe som kan koste flesk, avhengig av hva dyrene feiler.

Man bør i forkant av at man skaffer seg et dyr, vurdere om man har en økonomi som vil takle det. Det handler heller ikke kun om økonomien i seg selv, men også prioriteringer. Man bør ta uforutsette ting i betraktning, ikke bare prisen for rottene i dyrebutikken, prisen på buret og den første fôr- og strøsekken. Finner man ut at man kan få problemer med å gi dyrene det de trenger, bør man unngå å kjøpe dyr - man har utgifter på dem så lenge de lever.

Nå vet jeg jo at du har brukt Avivet... det gjør ikke jeg. Jeg har bare én ting å si, og det er at du bør finne en annen dyrlege. Avivet er ikke verdt alt det ekstra de koster.

Å føle man ikke har råd til dyrene sine er noe man bør tenke på FØR man skaffer dyrene...

Men som sagt, hvis det er dyrlegeregningene som gjør utslaget, bør du skifte dyrlege!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Dette er jo et vanskelig spørsmål, og det finnes nok ikke noe fasitsvar. Når man skaffer seg et kjæledyr må man alltid være forberedt på at det vil koste, og det er nok mange som ikke tror at det skal kunne gå ut over andre ting. Det kreves også ofte mer tid enn mange forestiller seg å ha kjæledyr, noe som også kan være vanskelig å sette seg inn i på forhånd. Når man til tross for å ha vurdert både økonomi og tid oppdager at dyret må ha kostbare medisinske behandlinger, eller har en eller annen "unormal" adferd som gjør at det krever mer tid og oppmerksomhet enn vanlig, er det jo lett å bli litt oppgitt. For ingen krever at man skal kunne sette seg inn i absolutt alt rundt det å ha dyr, før man engang har prøvd.

Jeg synes det er rimelig å kreve at folk er klar over at det VIL koste, og det VIL ta tid, og gjerne begge deler i større grad enn man først er klar over. Så må hver enkelt bestemme seg for om de er interessert i å ta de ekstra utgiftene, og å kanskje få litt mindre tid foran pc'en eller tv'en, i bytte mot å ha den sosiale berikelsen et kjæledyr gir. I de fleste tilfeller er folk villige til å strekke seg ganske langt for dyrene sine, noe vi til stadighet ser her på forumet. Jeg blir så glad når jeg leser om folk som tar inn en ekstra rotte eller to selv om de egentlig ikke hadde tenkt å ha flere, bare fordi disse rottene trengte en kjærlig hånd. Eller folk som bruker hele ukelønnen sin på å gi rotta medisin, selv om det betyr at man ikke kan bruke penger på det man hadde tenkt.

Men, det går en grense et sted. Ingen kan forlange at noen skal ruineres pga kjæledyrene sine. Det er hverken dyrene eller menneskene tjent med i det lange løp. Et sted må man si stopp, både når det gjelder veterinærutgifter, og antall rotter man tar innunder sine vinger. I tillegg kommer de tilfellene hvor langvarig medisinsk behandling viser seg å ikke ha noen effekt, det gir et vanskelig dilemma: Skal man fortsette å medisinere, bare for at rotta skal få ha noen få ekstra uker med liv, også hvis dette ikke er et godt liv? Eller skal man la rotta få ta den siste turen til dyrlegen, som kanskje tross alt er det beste for rotta?

I alle tilfeller vil våre egne ønsker måtte veies opp mot hva som er det beste for dyret. Kan en enkelt høy dyrlegeregning føre til at rotta får den behandlingen den trenger, og ferdig med det, så er det kanskje verdt det, selv om det betyr spaghetti med ketsjup til middag de neste ukene. Tenk alltid igjennom hvem det er du tar avgjørelsene for, og hva som veier tyngst. Det er kun du og din samvittighet som kan avgjøre det.

pointless

Post by pointless »

det er hele tiden opp og ned med økonomien. en måned er den kjempe bra og den andre helt poik. så det er jo ikke så lett å gå ut i fra det, ikke for meg iallefall. venter bare på at typen skal komme hjem fra jobb, så får vi diskutere saken... kanhende vi kvitter oss med dem og venter til vi har fått en stabil økonomi. håper nesten han går med på det. for jeg har ikke råd til å ha dem mer. fryktelig trist! :cry:

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Ja, det er forferdelig at et lite dyr som i utgangspunktet koster rundt 100 kr. kan bli så dyrt!! Men jeg har opplevd opp igjennom at det er veldig sjelden en behandling virker etter rottene har begynnt å vise sykdomstegn.

Jeg er veldig enig med deg, Melody, Avivet er veldig dyrt!!! Jeg syns også de ofte insisterer på behandling som ikke fører noen vei, bare at rotta må ha det vondt i lenger tid før den får slippe!! Andre dyrleger jeg har vært hos har vært mer ærlige på at det kanskje er best å gi slipp! Jeg følte ofte at Avivet bare var ute etter å få mest mulig penger, men det er bare min personlige mening!!

Camilla

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Moralen er vel at man bør vite det meste om sykdom selv før man bruker Avivet.... da kan man selv være med å se hvilken behandling rotta trenger og ikke trenger og si hva du er villig til å betale for og ikke...

Jeg bor i en annen del av landet, men irriterer meg fortsatt over Avivet!! :?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Teacya

Og Alderen da!

Post by Teacya »

Heisann!

Hvor gamle er disse rottene da?!?!?

Linn

Teacya

Avivet

Post by Teacya »

Og

er avivet en vetriner eller noe slikt?!?!?!

alle snakker om de eller hva det nå er... hehe

Mvh Linn

pointless

Post by pointless »

nå har vi hentet jentene, og vi har bestemt oss for å beholde dem. men det er fryyyyktelig dyrt. jeg hadde regnet med dyrlege regninger men så store??? og legen hadde ikke funnet midd på dem heller så det var ganske bortkastet! :-x :-x :-x

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Spurte du HVORFOR de måtte ha rottene natten over? Hvorfor trodde du de hadde midd in the first place? Fant dyrlegen ut noe annet?

Husk å bruk annen dyrlege neste gang!!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

Post by pointless »

han hadde rottene over natten fordi de måtte ta noen skrape prøver sa han. midd, han trodde det på grunn av at bitchi er angrepet av masse små sår i pelsen sin. men det var det ikke han satte begge på en frukt diett og vi fikk med oss smertestillende til bitchi som kom hjem med store åpne s¨år... jeg skjønner ikke en dritt men vei tat den lege jækeln ikke får meg som kunde lengre! :evil:

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Engang for 2 år siden tok jeg også mine 2 huskyrotter til avivet, de måtte også bli der over natten og avivet sa at de hadde midd fordi de hadde masse sår på kroppen... De fikk én sprøyte hver, og dette kostet 1000 kr!!! Jeg syntes at dette var kjempedyrt, dvs 500 kr for én sprøyte!! Så sa han at vi skulle komme igjen om en uke, og sårene skulle nesten være borte da. Etter en uke fikk de en sprøyte til hver, og det kostet 1000 kr igjen!! Vi trodde egentlig at vi hadde betalt for 2 behandlinger til hver rotte, og ikke at vi måtte betale samme prisen engang til!! (Han sa liksom "det koster 1000 kr, også kan dere komme igjen neste uke" så vi var sikker at han mente at alt i alt kostet 1000 kr...)
Og det dummeste var at midden ikke ble noe bedre i det hele tatt!! Når vi var hos avivet for 2. gang sa han at de også hadde noen parasitter i avføringen, og at de også måtte behandles mot det... Og at vi måtte kjøpe annet fôr til dem (som man kunne kjøpe hos avivet) fordi de ellers ville bli feite... Vi skulle komme igjen en 3. gang, men det gjorde vi ikke, for det ville blitt alt for dyrt!!! Moren min ble så sur at hun ikke ville gå til dyrlege med dem i neste tid, men heldigvis forsvant middene helt etter ca. 5 uker...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Nå har jeg lest, og lest, og lest... Hvorfor går dere til Avivet? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Finnes det virkelig ingen andre dere kan gå til? Jeg må kjøre litt over en mil for å komme til nærmeste dyrlege jeg, noe jeg gjør gledelig for mine små... Det virker som om ingen er fornøyd med behandlingen og prisene der, så hvorfor ikke boikotte hele s***? :wink:
Mvh Ida S. Eggen

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Emidarja: Det var 2 år siden jeg var på Avivet, og det var første og siste gang jeg var der (ok, jeg var der 2 ganger etter hverandre)... Nå går jeg til Stovner Dyreklinikk, det er også nærmere enn Avivet, så det hadde ikke noe med kjøringen/avstanden å gjøre. Men jeg gikk til Avivet fordi jeg visste at de var spesialisert på gnagedyr og reptilier, så jeg trodde at de har mer peiling på rotter enn de har andre steder.... Men der tok jeg sannsynligvis feil i. Så det blir ingen flere besøk hos Avivet i hvert fall!!!

Guest

Post by Guest »

Rotta mi måtte behandles for midd to ganger i løpet av sitt liv (første gang var fordi midden kom medbrakt fra dyrebutikken). Hun fikk da en dråpe medisin på pelsen i nakken. Etter et par dager var midden borte :o) Dyrlegen så med det blotte øyet at det var midd, så hvorfor må Avivet ta prøver og gi sprøyter? Har forresten hørt at et godt tips mot sår, og til å få sår til å gro, er å gi rotten en liten dråpe tran ca hver fjortende dag. Jeg ga min det og hun hadde aldri sår. I ettertid har jeg også hørt at hunder får "glasstarmer" av tran, vet noen om dette skjer med rotter? Får de det, så er det nok ikke lurt å bruke det tran mer enn høyst nødvendig (altså nå de har sår som ikke vil gro).

Der jeg var koster en konsultasjon 310,-. Jeg måtte ikke betale ekstra for middmedisinen, og dersom midden ikke ga seg kunne jeg komme innom å få en ny dråpe i nakken på henne uten at det kostet noe.

Locked