Bøker om tamrotter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir

Bøker om tamrotter

Post by Tonje! »

Har noen her inne lest noen gode bøker om tamrotter som de kunne anbefale? Jeg søkte litt rundt på bibliotekets hjemmeside, og fant disse bøkene:

Gassner, Georg: Jeg har rotter
Savage, Stephen: Rotta
Bulla, Gisela: Tamrotter
Jansen, Mogens: Rotten

Er egentlig ikke sikker på om alle handler om tamrotter, det gjenstår å se når jeg henter bøkene (har reservert dem). Men om ingen av disse bøkene er no særlig tess, ville jeg blitt veldig glad for noen tips om andre bøker jeg kunne lest. Gjerne på engelsk, det gjør ingenting.
Synes det er viktig at det finnes noen gode bøker om rottehold i Norge, slik at de som ikke er så aktive på internett kan få vite litt om hvordan de skal ta vare på kjæledyret sitt. Se bare på hvor mange bøker du finner om hunder og katter, spesielt hunder.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

det er noe som heter "the laboratory rat" som heidi vet mer om enn meg. denne beskriver ikke stell av rotter som kjæledyr, men inneholder endel viktig og riktig om ernæring, sykdommer og også genetikk om jeg ikke tar feil.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Det er jo også en "bok" om tamrotter man får kjøpt på dyreburikken.. Har den sjøl, men ikke alt som står i den er sant :roll:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til medlemmenes oppslagstavle*

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Et søk på amazon kan gi gode resultater, det er på engelsk da, men mye å velge i.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

lille lakris wrote:det er noe som heter "the laboratory rat" som heidi vet mer om enn meg. denne beskriver ikke stell av rotter som kjæledyr, men inneholder endel viktig og riktig om ernæring, sykdommer og også genetikk om jeg ikke tar feil.
Den kunne det vært interessant å titte i, ettersom biologi er noe jeg også brenner veldig for. Går ut ifra at det kanskje står litt om anatomi i den også? Jeg får høre med biblioteket om de kunne kjøpt den, eller eventuelt kjøpe den selv.

Marcus wrote:Det er jo også en "bok" om tamrotter man får kjøpt på dyreburikken.. Har den sjøl, men ikke alt som står i den er sant :roll:
Hva heter den, og hva er det som står i den som ikke stemmer?

Nemesis wrote:Et søk på amazon kan gi gode resultater, det er på engelsk da, men mye å velge i.
Takk for tipset! Har aldri vært noe særlig inne på amazon før, så det tenkte jeg ikke over. Er litt skummelt å bestille fra utlandet da, men når det ikke finnes så mange bøker i Norge har man kanskje ikke noe valg.

PS: Skal hente rottebøkene i morgen og lese dem på en bilferie jeg skal på nå, så kan jeg si ifra hva jeg syntes om dem når jeg kommer hjem :)
Blogg - Litt rottebabbel

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Den heter "TAMROTTER". Det står f.eks. at rotter skal ha hamsterstrø og høy i buret :? Og at man kan bruke alle slags mulige akvarier/terriarier til bur (Noe jeg er uenig i hvis "veggene" på akvariumet/terriariumet er for høye) Men ellers står det også mye i bra i boka.. Selv har jeg leste jeg denne boka flere ganger :geek: Men den koster ca 200,- noe jeg syns er i meste laget.
Tamara
------------------------

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Marcus wrote:Den heter "TAMROTTER". Det står f.eks. at rotter skal ha hamsterstrø og høy i buret :? Og at man kan bruke alle slags mulige akvarier/terriarier til bur (Noe jeg er uenig i hvis "veggene" på akvariumet/terriariumet er for høye) Men ellers står det også mye i bra i boka.. Selv har jeg leste jeg denne boka flere ganger :geek: Men den koster ca 200,- noe jeg syns er i meste laget.
Ja, det er visst denne boka jeg blandt annet har fått med meg (skriver fra hotellet nå, hurra!). Har lest den ut, og fant ut at jeg hadde lest den før. Den er sikkert kjekk for nybegynnere, men man burde ikke ha den som eneste informasjonskilde nei, enig med deg der. Og så står det mye man egentlig kunne tenkt seg til selv. Jeg savner en bok hvor det står nye ting, ting man ikke visste fra før av, en spennendebok rett og slett!
Blogg - Litt rottebabbel

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

ja, den er for nybegynnere som vil lære seg litt om å ha rotte... Ja, enig med deg der, en spennende bok, det vil jeg også ha :thu: :P
Tamara
------------------------

Masja

Post by Masja »

Jeg fikk en bok av samboeren min som heter "training your pet rat". I tillegg til at det står en del om stell og slikt, står det mye om hvordan man kan trene opp rottene sine (til å gjøre små triks osv.), og tips til aktivisering og leker. Det er en stund siden jeg leste den, men husker at den var morsomt skrevet, og at det stod en del lure tips. Boken er skrevet av Gerry Bucsis og Barbara Sommerville, og er dessverre på engelsk (tviler på at den er oversatt til norsk). Jeg aner ikke hvor han fikk tak i denne boken, men regner med at han har bestilt den på nettet.

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Masja wrote:Jeg fikk en bok av samboeren min som heter "training your pet rat". I tillegg til at det står en del om stell og slikt, står det mye om hvordan man kan trene opp rottene sine (til å gjøre små triks osv.), og tips til aktivisering og leker. Det er en stund siden jeg leste den, men husker at den var morsomt skrevet, og at det stod en del lure tips. Boken er skrevet av Gerry Bucsis og Barbara Sommerville, og er dessverre på engelsk (tviler på at den er oversatt til norsk). Jeg aner ikke hvor han fikk tak i denne boken, men regner med at han har bestilt den på nettet.
Er det denne boka du snakker om?
http://www.amazon.com/gp/product/076411 ... 49?ie=UTF8
Den har jeg sett litt på skjønner du, og lurt på om jeg skal kjøpe. Supert å høre "anmeldelse" om den, tusen takk! Tror jeg sannelig skal slå til og kjøpe den, må bare lete litt for å finne ut om jeg skal bestille noen andre bøker i tillegg i samme slengen :D
Blogg - Litt rottebabbel

Masja

Post by Masja »

Ja, det er den!

Masja

Post by Masja »

Spurte forresten samboeren min netopp om hvor han hadde fått tak i boken, og han mente han hadde kjøpt den på tanum. Så den var ihvertfall tilgjengelig i noen bokhandler i Norge. Men om den er det nå aner jeg ikke. Dette er en jo en god stund siden.

Trybern

Post by Trybern »

Jeg driver å søker rundt på http://www.bokkilden.no

Locked