Går ting riktig vei?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Carina

Går ting riktig vei?

Post by Carina »

Nå er det ca et døgn siden rottene kom, og de har begge funnet seg godt til rette i buret sitt. De er så fantastiske å se på, virkelig skjønne er de :D

Men jeg lurer på om ting går riktig vei. Begge var veldig nervøse i går, og skatt til og forsvant til motsatt side av buret når jeg nærmet meg. I løpet av kvelden kunne jeg sitte 10 cm fra guttene mens de sov, spiste eller vasket seg. Jeg syntes det var kjempe fremskritt! Begge spiste godbiter fra hånden min gjennom sprinklene, jeg ble virkelig imponert.
Jeg lagde en smattelyd hver gang jeg kom med godbiter, og den har tydeligsvis Fendris plukket opp allerede. Han kommer litt skeptisk frem til gitteret der jeg sitter hver gang jeg nærmer meg buret eller lager denne lyden, men Balder holder seg unna. Han virker ikke redd, men han sovet store deler av dagen og kvelden. Er dette normalt?

Fendris kommer også gjerne bort og napper en godbit fra hånden min når jeg åpner buret, men da smetter han fort unna igjen.
Virker det som om ting går riktig vei? Jeg er så redd for å gjøre noe feil, jeg har aldri hatt disse fantastiske dyrene før.

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Det høres ut som om alt går helt fint for seg. :) Bare fortsett med det samme en stund til, og du skal se at dere får det gøy.

Påkjennelsen av å reise pluss å komme til et helt fremmed sted, med fremmede mennesker kan være ganske sterkt for en liten sjel, så det at den ene lille gutten sover mye hadde jeg ikke bekymret meg for. :) Siste tilskuddet her i familien ligger stadig og sover med føttene i været på de merkeligste stedene - og det to uker etter at hun kom.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

tezza

ja jøss

Post by tezza »

det går seg garantert til! jeg fikk ny hannrotte for litt over en uke siden. han var livredd og satt nedsten bare i buret sitt hele tida. ville ikke ut eller noe. jeg lot han bare være i fred å la han finne ut av ting på egenhånd. ikke presse han til noe. lot han bare være helt ifred og nå en uke etter løper han rundt som rotteunger flest og har til og med vært å rota i håret mitt så det pleier som regel å gå seg til om de bare får gjøre det i sitt tempo uten å stresse dem

Carina

Post by Carina »

Kan forresten buret mitt være for stort? Det virker ikke som om guttene er intressert i hverken meg eller det jeg kommer med av godbiter, de ligger enten helt stille eller løper over til motsatt side av buret. Burde jeg temme dem i et mindre bur, eller kommer dette av seg selv? :hm:

Jeg vet ting kan ta tid, og at det er individuelt hvor fort en rotte blir tam, men jeg kan ærlig si at jeg gleder meg til å kose med de små pelsballene mine, de er så fantastisk vakre :D Men jeg har heller ingen erfaring med disse dyrene fra før, derfor jeg spør.

Håper det er noen av dere O store rotteguruer der ute som kanskje har et tips til meg :bravo:

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Bare et lite tips angående det å gi godbiter gjennom sprinklene: Ville heller åpnet buret hver gang de skal få noe. Blir de vant med å få ting gjennom sprinklene, er det lett for at de plutselig kan bite hvis noen stapper fingrene inn der, fordi de tror de får noe godt... Jeg gir aldri noen dyr noe inn sprinklene, nettopp pga at de ikke skal bite uten å ville det..

Lykke til med de små :D :D

tezza

det er gansek

Post by tezza »

det er ganske vanlig da t rotter styrer mye på egenhånd og ikek er så intressert i deg. spesielt hvis de er unge og relativt nye i hjemmet. jeg fikk en liten en for to uker siden. den har jeg nesten ikke sett noe til enda. han begynnr å bli ganske håndtam men liker å farte rundt på egenhånd og vi lar han gjøre det. tror ikke det er noe smrt trekk å skulle ta,holde og stresse med dem for mye. da blir de bare lei. jeg tar bort hånda i ny og ne så han kan snuse litt men jeg tar ikke på han eller noe, slik at han kan assosiere det med noe greit og ikke styr som å bli holdt å tatt på når han egentlig ikke er så intressert i det enda.
nå er han ofte oppå fanget, roter rundt i håret ol og jeg har holdt han mye også nå. de finner som regel ut av det:)
jeg har alltid bare latt dem finne ut av ting selv og latt dem være helt i fred og alle mine har blitt meget tamme etterhvert

Locked