rotter og ferie?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Stiny

rotter og ferie?

Post by Stiny »

heisann! jeg lurte bare på hva dere gjør med rottene deres i ferier eller når dere skal bort? og går det an å ha med seg rotter på biltur?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er fullt mulig å ta med seg rotter når man reiser, men det krever nok litt planlegging. For det første er man nødt til å tenke på deres helse. De tåler ikke så mye trekk, og det er heller ikke koselig å sitte i en for varm bil. Rottene kan reise i transportbur, men de kan ikke bo i et lite bur hele ferien, så man må se etter andre løsninger.

Selv pleier jeg å ha rottene mine hos foreldrene mine når vi skal et eller annet sted og foreldrene mine bor over 10 mil unna, så det er ikke det mest lettvinte i verden, men vi tar rottene med i transportbur og så har de egne bur der som de flytter inn i så snart de kommer fram.

Hvis du ikke vet hvor du kan ha rottene dine hen i ferien, kan du jo snakke med nærmeste dyrebutikk og høre med dem om de tar på seg å passe rotter. Det er mange dyrebutikker som gjør dette, mot at de får betalt - selvfølgelig.

Du kan også annonsere her på forumet, for eksempel, høre om noen er interesserte i å passe rottene...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg ville ikke satset på å ha med rotter på bilferie.. kanskje hvis jeg skulle kjøre fra A til B og være der, men ikke på rundtur i bil.. på sommern kjører man ofte med åpne vinduer og det er ubehagelige temperaturer.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Skaubytroll wrote:Jeg ville ikke satset på å ha med rotter på bilferie.. kanskje hvis jeg skulle kjøre fra A til B og være der, men ikke på rundtur i bil.. på sommern kjører man ofte med åpne vinduer og det er ubehagelige temperaturer.
Nei, bilferie hvor ferien BESTÅR av bilkjøring bør vel ikke rottene være med på, nei... ikke andre dyr heller, for den saks skyld!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

når vi skal til danmark tror jeg dyrebutikken skal passe på dyra mine. Men det er litt dyrt syns jeg. når vi skal på hytta tror jeg jeg tar med rottene. Ellers får jeg en veninne til å passe dem.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Nei, du bør ikke ta med rottene til utlandet. Det går som regel ganske greit å ta dem med ut av landet, men det er verre med tilbaketuren, og dessuten er det nå brutt ut virus i Danmark, så man bør ikke ta med rotter derfra heller.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Stiny

Post by Stiny »

hvor mye koster det å ha de i en dyrebutikk? og rottene for vel ikke vært ute når de er i dyrebutikken?

chi

Post by chi »

For 4 rotter, en hamster og en skilpadde, betalte jeg 32 kr tror jeg for en dag. Det hadde blitt billigere hvis alle de 4 rottene bor i samme bur

pointless

Post by pointless »

det var gratis hos oss. vi haade tilogmed en katt og en ilder i pensjon gratis... tror ikke egentlig at det er lov da. men vi gjorde det...

Siva

Post by Siva »

Jeg synes det er helt greit å ha med dyrene sine på ferie, men ikke mere en en uke synes jeg. :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Siva: Hva slags ferie synes du det er greit å ta med rottene på og hvorfor bare en uke? Hvilken forskjell vil det utgjøre om man er på ferie i 1, 2 eller 3 uker?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Siva

Post by Siva »

Jeg tenkte mest på båt ferie eller hytteturer. synes d holder med en uke jeg... Men d var tyderlighvis feil :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg er bare ute etter din tenkemåte og hvorfor du synes det er helt greit generelt at man tar rottene med på ferie, men at det ikke skal være mer enn en uke...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Heï.
Jeg synes det er greit å ha rottene med på ferie men det kommer ann på hvor langt det er og hva slaks ferie det er . Selv reiser vi ikke spesiellt mye men vi pleier og reise til hytta vår.Det er ikke spesiellt langt ca 10-15 min dit. så alvogtil får rottene være med ,men det kunne ikke falle meg inn og ha med rottene på mange ukers lang bil ferie eller båt ferie eller utenlands . Da ville jeg heller gjort en avtale med et dyre pesjonat eller noen venner om å passe de!! :wink: :)

Siva

Post by Siva »

Melody, jeg synes ikke det er riktig at en rotte skal være hjemmefra mer en en uke, men d er bare det jeg mener er best for mine rotter.

Mente ikke å si at dere "måtte" høre på meg :wink:

Locked