Bindi Sue Irwin Kullet

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Annbritt wrote:Intet svar på mit spørgsmål? :(
Joda, det skal du få :) VIl bare være 100% sikker på at jeg sier det riktig så det ikke blir noe rot. Har ikke vært på nett nå i helgen, men sakl straks få skrevet fakta om henne (som jeg da vil få riktig besvart, så jeg ikke roter til ved og si noe feil ;))

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Oj, det var defor jeg logget meg på *ss*

Har nettopp tatt nytt bilde av rottemor :D

Image

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Annbritt wrote:Havde været godt med noget mere information om moderens slægt?
Da har jeg fått litt info om moderens slekt.

Fortelling om linjen.
Legolas (oldefar) ble kjøpt i Zoo Zity. En skikkelig kosebamse, og veldig fryktløs. Desverre døde han i en ung alder, av lungebetendelse, høyst sansynlig etter SDA. Men SDA var ikke kjent på det tidspunktet, så det ble ikke tatt blodprøver da det ble funnet betendelse i lungene.

Aicha (oldemor) ble avlivet 3/3-05 av Alderdom. Aicha hadde dog en del arret lunger etter en omgang lungebetendelse. Aicha var også kjøpt i Zoo Zity, så i kullet etter Aicha og Legolas, ble det anbefalt kraftig at man ikke avlet med ungene fra kullet på rotter fra samme sted.
Aichas og Legolas kull ble født 6/1-04. På det tidspunkt hadde Aicha sin lungebetendelse, og i rådføre med dyrlegen bel hun gitt medisiner. Det ble født 8 unger, men 5 av de døde, og tror pr. dags dato, at medicinen var årsaken, men moren ville jo ikke bli mistet, derav medisineringen.
Kullet bestod av 2 gutter og 1 jente. Den ene gutten, Icicle, blev hos oppdretter. De 2 andre, som var ektehårløs kom til Silverwolf i Sverige. Og med mange forsøk er det ikke lykest og få kontakt med den nye eieren.
Jenta kom til en oppdretter i Jylland, men kom tilbake igen. Hun blev avlivet grunnet fedme.

Icicle (morfar) er fra oppdretters' "Lys kull", hvor Frayja var mor. Frayja ble hentet i Tyskland, men har desverre mistet kontakten til avleren. Men det siste som ble hørt var at alle Frayjas søsken hadde det godt.
Har fått gode tilbake meldinger fra "Lys-kullet", dog har kontakten til noen av eierne blitt mistet. En enkel gutt er blitt vudert ikke egnet til avl.
Oppdretter har selv Lucifer og han er en riktig slaske. Han er så "blød" en gutt, at oppdretter desverre nok aldrig får ham parret med noen.

Frayja ble knap og nap 2 år. Og Icicle ble avlivet 3/6-06 pent over 2 år gammel.

Anjanka (mor) ble født i Jylland hos Helle, som havde fått lov til og låne Icicle (morfar) til avl. Hun er en super skjønn og mild jente.
Desverre har det nettopp dukket opp noen problemer hos to av hennes søsken, små mamorary tumours. Oppdretter er pdd i dialog med en engelsk avler, som har skrevet følgene:
ok, we see that if 1/3rd of the litter get something, ti's worth keeping a close eye on, if 1/2 the litter get it, it's considered a reason to outcross, if 3/4 of the litter get it, it's a fair reason to stop a line
the thing with mamorary tumours, is that a lot are food related, so it depends how well the rats were being fed (how healthily)
Duveltje er fra Holland, og er så mild og god. Han blir snart 2 år, og har pdd kun hatt en liten forkjøelse. Han er en stor gutt, men bestemmer ingenting i det buret han går i.

Så ut i fra dette vil jeg si det er moren's søsken det er og ta hensyn til, men vil jo vente og se hva som dukker opp av svar senere da oppdretter er i samtale med den avler. Utom dette vil jeg si det er bagateller som romsterer i linjene, men vil da ærlig si at det altid vil dukke opp noe i alle linjer. Ingen linjer er 100% sykdomsfrie og noen herligheter.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Himi-Zoo wrote:
Annbritt wrote: Fortelling om linjen.
Legolas (oldefar) ble kjøpt i Zoo Zity. En skikkelig kosebamse, og veldig fryktløs. Desverre døde han i en ung alder, av lungebetendelse, høyst sansynlig etter SDA. Men SDA var ikke kjent på det tidspunktet, så det ble ikke tatt blodprøver da det ble funnet betendelse i lungene.
Hmmm.. dette er vel ikke en bagatell?... skjønt det er lagt bak, kan jo moren bære på dette?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Tror jeg gjorde noe rart med sitatet... var ikke Annbritt som sa det :lol:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Nej, SDA kan ikke bæres :)

Men vil da lige fortælle noget mere om den her:
Jenta kom til en oppdretter i Jylland, men kom tilbake igen. Hun blev avlivet grunnet fedme.
Det er nemlig mig, hun boede hos. Desværre måtte jeg levere hende tilbage, fordi hun hele sin ungdom var totalt hysterisk. Jeg kunne ikke rigtig røre hende uden at hun hylede, og hvis jeg forsøgte at samle hende op, vendte hun sig rundt på ryggen og kradsede og bed og hylede. Hun begyndte dog at blive lidt bedre efterhånden som hun blev ældre.

Men alt det om den danske del af linien ved jeg godt, det var den hollandske del jeg var interesseret i, da det eneste familie jeg ellers har kunne finde i DK, var et par aggressive kastrerede fætre, eller sådan noget.
Men bør man ikke indhente den info inden man sætter et kuld i gang?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Ok, jeg viste ikke om at hun var slik hysterisk, kun det som ble skrevet, altså avlivet pga fedme.

JEg skal ta og "titte bakover" når det gjelder hollender gutten. Tror den hollandske avler har en hjemmeside jeg kan ta en titt på :)

Henriette

Post by Henriette »

Annbritt: Bør du ikke lade dine konflikter går ud over mig i steden for at blande en uskyldig ind i dine problemer med mig?

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Jeg blander ikke nogen ind i noget, jeg stiller bare spørgsmål fordi jeg var interesseret i at vide det, og ikke kunne finde informationen andre steder, så lad da være med at tro, at jeg altid er efter dig.

Men fair nok, jeg spørger ikke mere, jeg kan da egentligt også bare være ligeglad med, om folk får info om de forældre.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Henriette

Post by Henriette »

Og som du kan læse er der information om forældrene + mere...

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Annbritt wrote:
Det var den hollandske del jeg var interesseret i, da det eneste familie jeg ellers har kunne finde i DK, var et par aggressive kastrerede fætre, eller sådan noget.
Har nå tittet litt på Stamtavlen til en av Duveltje's slektninger. Det eneste jeg kan finne likt på deres stamtavler er at en hann går igjen i begges linjer. Han er morfar til den kastrat det snakk om og far til Duveltje. Men de er igjen ikke fra "samme kull". Tinka's mormor og kastratens oldemor er to forskjellige. Så da kan det også være store sjanser for at agressiviteten har kommet fra en annen side da de kun har en fellesnevner.

Så får nesten krysse fingrene for det :)

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Har det kommet noen unger?
Er så nysjerrig så jeg holder på å dø............... :spise:

Elessar

Post by Elessar »

Anette wrote:Har det kommet noen unger?
Er så nysjerrig så jeg holder på å dø............... :spise:
Ja, I NATT KOM DE! maaaange små rotte babier ^_^ Vet ikke helt hvor mange det er, pga redet hennes er høyt, og hu ligger ganske godt over de, men tidligere i dag klarte jeg å telle 9 stykker som lå utenfor under morra. Og der er maaaange flere ^_^

forresten, *peke på smileyen*, ekke helt mat enda dette her da :hm:

Henriette

Post by Henriette »

Stort tillykke :bravo:

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Gratulerer så mye!!!! :bravo:
Det var på tide. :D
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08