Rottefarger

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Sjobeng
Klatrer på møblene

Rottefarger

Post by Sjobeng »

Hva er forskjellen på husky og roan? trodde husky var at det ble lysere og roan 50/50 hvite/fargede hår (hvertfall på andre dyr), men har sett steder det står begge deler om ei rotte og nå blir jeg i tvil om forskjellen... Har black "lov" å være brunt i fargene eller er det en "feil" eller er rotta kanskje heller chocolate? Leser på fargesiden til ntf, men er ikke alt som er like godt forklart....

Siva

Post by Siva »

En roana husky er en husky type som blir lysere i pelse sin etter en stund, uker eller måneder :wink:

Jeg har selv en husky jente som er roana :P

Etr normalt det så ikke bekymre deg :wink:

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

spørsmålet var hva som er forskjellen på husky og roan. rotter som for meg ser helt like ute kaller noen husky, noen roan og noen husky roan. blir helt forvirra.

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Huskyrotter kommer i to varianter- en som falmer (roan) og en som ikke gjør det.
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

takker :) er det mer vanlig med falming på noen farger enn andre? og hva med de som "skifter" farge, f.eks min som har gått fra agouti til blå...er hun roan da? er jo hvitt i det blå og. syns rexer har en tendens til slik fargeskifting, er det tilfeldig?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hm, hvis det er sånn at husky kommer i to varianter, hvor den ene ikke fader, hvordan ser man da forskjell på den som ikke fader, og en god american berkshire? Synes det er lite poeng i å dele opp variantene så mye at vi ikke klarer å holde styr på det. I min bok er en husky en rotte som fader. Noen kaller husky for roan.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

ja, det hadde vært mye lettere og holde styr på.....har aldri sett en husky som ikke blir lysere, men jeg har sett selfer som blir lysere og da har folk kalt dem husky. er det riktig? burde ikke det heller være roan?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det spørs hvor mye lysere de blir, og på hvilken måte. Mange rotter blir lysere når de blir endre, altså at fargen blekner, ikke at det kommer hvite hår innimellom. Det gjør dem ikke til husky, huskyen er en egen genetisk variant som gjør at det fargede området på rotta begynner å lysne/bli hvitt allerede når rotta er ca 6 uker gammel.

En annen ting man ofte ser, spesielt på sorte rotter, er at de får noen få hvite hår innimellom. Først veldig sparsomt, men det kan etterhvert bli gannske mange, da kalles de silver black. Det er heller ikke hverken husk eller roan.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

jeg er enig med deg, for det var slik jeg trodde det var, men folk bruker husky og roan om hverandre, og noen jeg har spurt har påstått det ikke finnes noe som heter roan fordi de selv bruker husky. selfene som ble lysere var agouti, en eller annen form for berkshire da, men hvertfall ikke husky, slik jeg har for meg husky skal være. men de ble klat husky likevel bare for de ble lysere. men mer om svarte rotter, silver black er jo normalt, men jeg ser mange svarte berkshire som er brune i kantene rundt det hvite....er det normalt/lov? eller er det feilfarging muligens ikke engang svart?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, folk bruker husky og roan om hverandre. Men så lenge det ikke er en genetisk forskjell er det lite vits i å "krangle" om om det er to forskjellige typer eller ikke. Hvis det ER to genetisk forskjellige typer, og det i tillegg er en synlig forskjell er saken en annen. Men såklart kan jo samme farge (og genkode) ha forskjellig navn alt ettersom hvem du spør. Noen kaller aa for black, og noen kaller det for sort, og noen kaller det tilogmed for svart! :D

Sorte rotter er sjelden helt kullsorte, veldig mange har brunskjær og/eller silvering. Noen har sagt at dette er fordi black har blitt brukt til å forbedre mange av de andre fargevariantene, og derfor selv har blitt "utvasket". En perfekt black skal ikke ha noe brunt, men jeg har bare en gang sett en sånn i self-variant! Black hooded er av en eller annen grunn mer vanlig å se i "god" farge (uten brunt og silver)... noen som har en teori om hvorfor?

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

ja, det har jeg også lagt merke til...hooded i det hele tatt har ofte klarer farger enn self og berkshore og sånt. alt jeg har hatt av hooded (black, agouti, silverfawn og blue) har hatt klare farger uten lysere punkter. men jeg har ingen teori om hvorfor, hadde vært morro og vite...trenger å lære meg mer om farger. finns det bøker utelukkende og farger og genetikk? på norsk?

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

men med det samme....siden jeg har drevet og mast hull i hodet på alle om hvorfor agouti huskyen min ble blå....som jeg og nevnte var hun alltid ganske lys i utgangspunktet....sitter nå og kikker på farger på http://www.hawthornrats.34sp.com/variet ... eties.html og sammenligner med min rotte, det er bilde på http://www.hestemarked.com/vip.asp?ID=n ... cID=139902 (hvis noen gidder og kikke da) der hun nærmest ser mer blå ut men er tydligere agouti på hodet....skal jeg heller anta at jeg har en blå agouti enn en agouti?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Hun ser ut som en black husky, de kan ha litt blåskjær i pelsen sin. Min Mille hadde blåskjær.. men hun var også black. Husky/Roan black er ikke helt det samme som en black self eller berkshire.. De lysner jo med tid, så det kan jo være derfor de ser blå ut?
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

i en alder av 3 uker var hun agouti med lysere farge nedover i pelsen, hun så grå ut nedi pelsen. hun har aldri vært black og nå er hun blå. har ei jente som er black og hun er nesten hvit nå, med bare noen mørke hår innimellom. tydelig forskjell på dem ja.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

og mens jeg driver og maser.....hvordan er badger? det er vel ikke standardisert farge/avtegn? har bare sett bilde, og på meg ser det ut som ambk.... jeg trenger virkelig en bok om farger!

Locked