Blør fra urinrøret!!
Moderator: Moderatorer
Min søster har en huttkatt som blødde fra skjeden, det var også friskt blod. Da hun var hos veterinæren med henne, ble katten igjen der for å bli operert neste dag, måtte steriliseres, da det var livmorbetennelse. Dyrlegen mente medisinering ikke ville hjelpe, men hun fikk selvfølgelig antibiotika etter operasjonen, og ble helt fin igjen.. Vet ikke om det kan være samme symptomer på rotter, men følg med at hun blir frisk, og at det ikke fortsetter å blø i dagevis. Hørtes noe rart ut, men nå er jo ikke jeg dyrlege da, så håper dyrlegen har rett i ditt tilfelle! Masse lykke til!!
Når første rotta mi var sjuk(en hannrotte) med lvi og masse porphyrin rundt øyne og nese, som jeg selvfølgelig trodde var blod, sa dyrlegen det samme til meg, om at de av og til kunne blø uforklarlig fra steder bare sånn plutselig. Fordi dyrlegen min ikke visste bedre, og jeg ikke visste om forumet ennå, så fortsatte jeg å ha ham på sagflis, og pakket ham godt inn i høy så han ikke skulle fryse om natta(han var så dårlig at han bare lå stille, hadde visstnok 50% sjanse til å overleve). Han overlevde jo da dessverre ikke.
Men jeg lurer på om det er ett eller anna dyrleger lærer, at rotter av og til blør fra uforklarlige steder? Eller at de har lært å bruke det som forklaring når de vet at rotta er veldig sjuk? Evt når de ikke vet hva som feiler rotta?
Håper alt går bra med jenta di! Du får ha lykke til. Kanskje konsultere en annen dyrlege?
Men jeg lurer på om det er ett eller anna dyrleger lærer, at rotter av og til blør fra uforklarlige steder? Eller at de har lært å bruke det som forklaring når de vet at rotta er veldig sjuk? Evt når de ikke vet hva som feiler rotta?
Håper alt går bra med jenta di! Du får ha lykke til. Kanskje konsultere en annen dyrlege?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
-
- Gammelrotte
I denne tråden står historien om da vår hunnrotte Lyn fikk kreft i skjeden og måtte avlives p.g.a. det. De første symptomene som dukket opp, var at skjedeåpningen ikke lenger var lukket og at det kom en blank væske ut fra den. To dager senere hadde hun begynt å blø og jeg oppdaget en stor kul, samt at det luktet litt ekkelt fra skjeden hennes. Resultatet ble operasjon, men dyrlegen var meget pessimistisk på hennes vegne. Etter noen uker med rensing av det betente operasjonssåret, bestemte vi oss for å avslutte behandlingen og avlive. Det viktigste er å ta kontakt med dyrlege snarest mulig for å få en diagnose. Som et tips, i tilfelle det skulle dreie seg om noe lignende med det vi var borti; vevet i det området på kroppen gror visstnok sjelden ordentlig sammen etter en operasjon, ihvertfall når det dreier seg om svulstdannelser. Det er visst slik at svulstene gjør det vanskelig for vevet å gro og det dannes gjerne nye svulster i såret.
Håpr du ikke mister helt motet av dette, jeg har vært litt usikker på om det var lurt å linke denne saken opp mot Lyns sykdom.
Jeg ville i grunnen bare fortelle om vår opplevelse, slik at du, om det skulle være samme sak, ikke kaster deg og rotten uti en lang og tung rekonvalesens med godt mot. Da er det vår erfaring at avliving er bedre, MEN; det er kun hvis det er snakk om kreft! Betennelse i livmoren har vi ikke vært borti.
Håpr du ikke mister helt motet av dette, jeg har vært litt usikker på om det var lurt å linke denne saken opp mot Lyns sykdom.

Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte
Ja, dyrlegen som opererte Lyn nevnte at hormonelle forstyrrelser i forbindelse med løpetid kunne ha forårsaket svulsten hennes, han sammenlignet det med hunder. Det virker som om det er en link der.tantepose wrote:Kom til å tenke på at hundetisper er veldig utsatt for betennelse i livmoren.Kanskje noen har noe om det?Lykke til iallefall!:rottehode:
Roger&Ingrid wrote:Ja, dyrlegen som opererte Lyn nevnte at hormonelle forstyrrelser i forbindelse med løpetid kunne ha forårsaket svulsten hennes, han sammenlignet det med hunder. Det virker som om det er en link der.tantepose wrote:Kom til å tenke på at hundetisper er veldig utsatt for betennelse i livmoren.Kanskje noen har noe om det?Lykke til iallefall!:rottehode:
Hvis man sammelingner med hunder, så bør hver hunnrotte få et kull i løpet av livet eller steiliseres for å "forhindre" livmorbettenelse. Tisper som har fått et valpekull får skjeldent livmorbettenlse, mens de tispene som ikke får ofte er mer utsatt. Men på hunder er det også endel knyttet til rase. Blandings hunder er mindre utsatt for livmorbettenelse en f.eks Golden retriever og Vorseth. Så siden det ikke finnes rotte-raser så har det nok mest med hormonene å gjøre...
Dette gjelder også for mennesker!tantepose wrote:Kom til å tenke på at hundetisper er veldig utsatt for betennelse i livmoren.Kanskje noen har noe om det?Lykke til iallefall!:rottehode:
Jeg har ikke mistet motet da historien ikke ligner Lunas tilfelle. Det luktet ikke noe og kom ikke blank væske. Hun har ikke blødd siden og virker normal bortsett fra LVI som enda ikke har sluppet tak.
Men nå har jo kuren bare vart 3 dager da

*Med vennlig hilsen Erica Malene*
-
- Gammelrotte
Så fint at det går bra!
Hold oss oppdatert, alle detaljer om sykdommen er interessante. Det kan være forskjellen mellom liv og død for andre som opplever de samme symptomene på sine rotter om de har lest litt om det eller ikke. Lykke til med medisineringen!

Hold oss oppdatert, alle detaljer om sykdommen er interessante. Det kan være forskjellen mellom liv og død for andre som opplever de samme symptomene på sine rotter om de har lest litt om det eller ikke. Lykke til med medisineringen!

Hei, jeg kjenner godt til redselen når man ser blod komme fra skjeden til rottene. Men, jeg har en liten godnyhet når det gjelder akkurat dette.
den ene rotta mi, Melkeskvetten, blødde fra skjeden og jeg fikk panikk.
Dagen etter tok jeg med en eliten pappeske med hull i fra jobben for å skynde meg til dyrlegen. Men :sol: blødningen var helt borte og Skvetten var i kjempeform. Dette skjedde for tre måneder siden og hun er like fin. Så slike hendelser ser skumle ut men kan gå seg fint til helt av seg selv. Uansett, håper rottisen ikke blir plaget av dette igjen.
den ene rotta mi, Melkeskvetten, blødde fra skjeden og jeg fikk panikk.
Dagen etter tok jeg med en eliten pappeske med hull i fra jobben for å skynde meg til dyrlegen. Men :sol: blødningen var helt borte og Skvetten var i kjempeform. Dette skjedde for tre måneder siden og hun er like fin. Så slike hendelser ser skumle ut men kan gå seg fint til helt av seg selv. Uansett, håper rottisen ikke blir plaget av dette igjen.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.