Så over til frustrasjonen:
Nå har jeg for andre gang observert at den samme dyrebutikken har hanner og hunner i samme bur, denne gangen avertert som "hanner 7 uker, 50,-". Jeg tok på meg det hyggelige, snille fjeset og spurte den ansatte som hjalp oss; "Si meg, er det jeg som ser feil, eller er det to hunner i det buret også?". Hun som jobbet der hadde tydeligvis ikke rotter som sitt sterkeste felt og begynte å snakke om hvordan de så forskjell på kjønnene ved å måle avstanden mellom urinrørsåpningen og analåpningen. Mainly, to be fair; gutta var 7 uker gamle og hadde enorme baller. Da ser man virkelig ikke skogen for bare flis i finger'n om man ikke skjønner hvilke som kommer fra rotte-Mars og hvilke som har sitt opphav på rotte-Venus...

Kan man sende mail til Mattilsynet om slikt? Bryr de seg nok til å vurdere å undersøke? Det virker jo ikke som om denne behandlingen av rottene fører så mye godt med seg. De så riktignok ut til å ha nok av fôr, vann og gjemmesteder, men jeg synes det er sjokkerende av en dyrebutikk å tilsynelatende ikke ha anelse om hva som er bak-frem på en art de selger...