Kull E - vekt på foreldre

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

renatsko
Bygger bol

Kull E - vekt på foreldre

Post by renatsko »

Alvrina wrote: Men en ting, selv om danskene bruker 250 grams hunrotter i avl, betyr det ikke at det er like smart å gjøre det i Norge. Men nå er jo hunrotta di fra Danmark, så det går vel bra. Danskene ligger ganske så langt foran oss med rotte avlen... Og linjene dems er vel også bedre enn våre. Men jeg er enig med deg at vi ikke kan være kresene enda. Man må jo begynne et sted..
Akurat om rotta er norsk eller dansk 250grams trur eg ikkje har så mykje å sei for om ho får fødselskomplikasjonar eller ikkje.

Det eg skriv, er at danskane brukar rotter ned til 250 gram i avlen, og dei merkar ingen forskjell med tanke på fødselskomplikasjonar mellom dei over og under 300 gram.

Eg har hatt obskull frå dyrebutikk der rotta ikkje ein gong har vert 200 gram, og det gjekk fint. Min meining er at skal rotta få fødselskomplikasjonar - ja då får ho det, om ho er 2- eller 400 gram.

*Lagt til sitat fra innlegget som lå over i annonsen på kjøp og salg*

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Spennende!! Det høres ut som du får et flott kull, men nydelige gode foreldre :bravo:
Hm...tenke, vurdere, drømme..... He,he.. :oops:

Ang vekt ville jeg ikke vært bekymret for det. Selvfølgelig er det ønskelig med 300 gram for at rottene ikke skal blir for små. Men ang fødselskomplikasjoner er det større sjans for det hvis rotten veier 350 gram og 100 gram av det er fett, enn hvis rotta veier 250 gram og er i god form ;) Rotter med mye fett på kroppen har mye større sjans for å få fødselskomplikasjoner, så er hun sunn og frisk og virker rustet til å få et kull skal nok dette gå kjempe bra selv om hun veier 250 gram :D

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Ja, dette blir kjempe spanande. Berre skrik ut om du vil ha - det er fortsatt ledig til avl. 8) :lol:

Ja, det er sant. Cheyenne er lang og slank - ikkje noko feitt på ho. Ho har vakse mykje i det siste, så eg trur nok kanskje ho kjem til å koma over dei 250 gram'a også, men det gjenstår no å sjå.

Uansett trur eg nok dette kjem til å bli fantastiske ungar. :mrgreen:

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ehhh..Renatsko, nå mente jeg ikke deg personelig ;), mente ALLE som avler eller skal avle.... Selv om danskene avler på 250 grams rotter og har linjer uten fødsels komplikasjoner betyr det ikke at de Norske ikke har det. Er ikke få ganger jeg har lest som hunrotter som har fått komplikasjoner og entet mistet ungene eller livet..

Ho rotta di er det sikkert ingen problemer med sånn sett.. Jeg tror nok at det skal gå bra.. Men selv ville jeg ikke tatt den risken at horotta mi kunne fått en vanskelig og lang fødsel. Men det er meg ;) Men er enig i at vi ikke kan være for på kresene på vekten enda.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Ja, det forsto eg. Men det eg meinte var at danskane avlar på horotter under 300 gram, og dei har ikkje erfart at rottene under 300 gram har større sjangs for fødselskomplikasjonar, enn dei over dei foretrukne 300 gramma. Sjølvsagt hadde eg foretrukke at Cheyenne var over 300 gram, men det er ho ikkje. Eg vel å gjennomføra parringa likevel, då eg føler at ho har så mykje nytt og positivt å tilføra den norske avlen, at det hadde vert synd å ikkje bruka ho.

Hadde Cheyenne vegd 250 gram pga feitt, hadde det blitt ei heilt anna sak. Men ho er lang og slank, og er derfor ikkje så lita som 250 gram høyrest ut.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Er det avlsforbud på denne linjen ("Gummianka linjen")?
http://www.tamrotten.com/phpBB2/gummiankalinien.php
Vet ikke hva jeg skal tro på, for ser at det er to versjoner av linjen og mye uenigheter. Dessverre for de som prøver å få med seg litt info, ikke bare interne krangler...

Så til det jeg stusser litt på. Hannen du skal bruke veier 520g (20g over minimumsvekten på 500g) og hunnen håper du kommer opp i 250gram (50 gram mindre enn minimumsvekten på 300g).
I avlsveiledningen står det:
Minimumsvekten er satt fordi dette er gjennomsnittlig vekt på en normal hunnrotte. Ved å avle kun på farger eller temperament mens man overser vekten, kan man få rotter senere som er genetisk mindre, og dette er ikke ønskelig. Begrunnelsene kommer ikke fra utseende, men det oppstår ofte fødselskomplikasjoner hos små hunner.
Så på hjemmesiden til oppdretteren at i kullet Cheyenne kommer fra, så lå ungene på 34-46g ved 5 ukersalderen. Ser også at to av hannene i kullet som fortsatt bor hos oppdretteren ligger på 280g (22/3-2007) og 252g (16/3-2007), og hunnene på 234g (16/3-2007) og 229g (16/3-2007).

Hva gjør Cheyenne så unik, at du velger å se bort fra at hun sannsynligvis kan føre liten størrelse og vekt videre, eventuelt få fødselskomplikasjoner?

Ikke ta dette på en feil måte, jeg er interessert i selve avlen, er derfor jeg spør og graver slik. :les:

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Er det ikke nå tråden bør deles da den ikke lenger er en ren kjøp & salgstråd? Eller er reglene endret?
Anita

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Tråden er delt ut fra annonsen på kjøp og salg*

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

§ RatGirl § wrote:Er det avlsforbud på denne linjen ("Gummianka linjen")?
http://www.tamrotten.com/phpBB2/gummiankalinien.php
Vet ikke hva jeg skal tro på, for ser at det er to versjoner av linjen og mye uenigheter. Dessverre for de som prøver å få med seg litt info, ikke bare interne krangler...

Så til det jeg stusser litt på. Hannen du skal bruke veier 520g (20g over minimumsvekten på 500g) og hunnen håper du kommer opp i 250gram (50 gram mindre enn minimumsvekten på 300g).
I avlsveiledningen står det:
Minimumsvekten er satt fordi dette er gjennomsnittlig vekt på en normal hunnrotte. Ved å avle kun på farger eller temperament mens man overser vekten, kan man få rotter senere som er genetisk mindre, og dette er ikke ønskelig. Begrunnelsene kommer ikke fra utseende, men det oppstår ofte fødselskomplikasjoner hos små hunner.
Så på hjemmesiden til oppdretteren at i kullet Cheyenne kommer fra, så lå ungene på 34-46g ved 5 ukersalderen. Ser også at to av hannene i kullet som fortsatt bor hos oppdretteren ligger på 280g (22/3-2007) og 252g (16/3-2007), og hunnene på 234g (16/3-2007) og 229g (16/3-2007).

Hva gjør Cheyenne så unik, at du velger å se bort fra at hun sannsynligvis kan føre liten størrelse og vekt videre, eventuelt få fødselskomplikasjoner?

Ikke ta dette på en feil måte, jeg er interessert i selve avlen, er derfor jeg spør og graver slik. :les:
Ja, det er avlsforbud på denne linja her, det har du heilt rett i, så no har du vert flink. Dei danske oppdrettarane er faktisk delt i 2, grunna denne linja her. Det er dei som avlar på gummianka linja, og dei som er i mot det. Som du sjølv seier, så er det mange forskjellige historiar rundt denne linja. Slik eg har forstått det, og blitt fortalt av personar eg meinar er fullt pålitelege, så vart det avlsforbudet sett på grunn av at det dukka opp uvennskap mellom 2 av oppdrettarane. Gummianka fikk også ein svulst. Men ein skal leita leinge etter ei linje som ikkje har nokon svarte får. I dette tilfellet meinar eg at det positive overgår det negative med stort forsprang.

Jaw rats i Danmark har laga ein oversikt over gummianka linja (den kan finnast på www.tamrotten.com), men der er det svert mykje feil. Jaw rats er ein av dei mest ivrige til å svartelista dei som avlar på gummianka linja. Blackies tamrotter (som er oppdrettaren til Cheyenne) har laga ein oversikt over den same linja, og det er den som er rett. Eg veit desverre ikkje om han har lagt den ut på nett endå, men om du spør han, får du heilt sikkert sjå den.

Ja, Cheyenne er ei lita jente - det skal eg ikkje nekta for. Men som eg har sagt før, vel eg å oversjå det i dette tilfellet, då eg meinar at ho kan tilbringa den norske rotteavlen så mykje positivt og nytt, at det blir synd å lata vera å bruka ho. Me strør tross alt ikkje gode avlsrotter rundt oss, så me kan ikkje vera så kresne endå at me dumpar ei så nær perfekt rotte ein kan koma pga at ho er 50 gram under det foretrukne. Det er tross alt betre med 50 gram under det foretrukne, enn 165 under.

Som du påpeikar, er Ronja kun 20 gram over det foretrukne også. Men Ronja er ikkje feit, han er lang, brei og slank - så han er 520 gram i rotte, ikkje feitt. Eg har som sagt møtt mora hans den tida han var i dyrebutikken, og ho var ganske stor. Søstera hans er også veldig stor, så eg er rimeleg sikker på at det var ein bra størrelse i kullet. Forhåpentlegvis arvar ungane størrelsen etter Ronja, og ikkje Cheyenne - men det er jo ingen garanti for. Men uansett så foretrekk eg ei lita rotte, med god helse og temperamang, enn ei diger rotte med dårleg immunforsvar og aggressivt lynne.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Blackies tamrotter sin oversikt (tror og håper at det er greit at jeg linker til den): http://blackiestamrotter.dk/gummianka/

Synd at det skal være slike krangler i det danske oppdrettermiljøet, gjør det helt klart vanskeligere for de som vil finne fakta og info om rottene og linjene.

Joda, små og snille rotter er herlige, har to selv, men er de noe for videre avl? Med tanke på at gjennomsnittstørrelsen kan minske over tid. Altså hvis ungene fra dette kullet ikke blir så store, og blir avlet med andre rotter som ikke er så store osv.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

§ RatGirl § wrote:Blackies tamrotter sin oversikt (tror og håper at det er greit at jeg linker til den): http://blackiestamrotter.dk/gummianka/

Synd at det skal være slike krangler i det danske oppdrettermiljøet, gjør det helt klart vanskeligere for de som vil finne fakta og info om rottene og linjene.

Joda, små og snille rotter er herlige, har to selv, men er de noe for videre avl? Med tanke på at gjennomsnittstørrelsen kan minske over tid. Altså hvis ungene fra dette kullet ikke blir så store, og blir avlet med andre rotter som ikke er så store osv.
Det går sikkert greit.

Ja, det er kjempe synd. Og det er veldig vanskeleg å vita kva som er rett, og kven ein skal stola på med høve til den gummianka linja. Sjølv har eg vert på dei danske foruma ei stund no, så eg føler eg veit kven eg kan stola på, og kven eg ikkje kan.

Jau, dei kan godt vidareavlast på, dersom ein vel ut rett make til dei. Dersom ein avlar på dei største av dei, og finn store partnarar, skal det glatt gå an å få dei store etterkvart.

Men kva med labrotte kullet? Hanrotta der veg 335 gram - kva blir forskjellen på han og Cheyenne? Ser ingen negative bemerkningar der, om størrelsen.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

renatsko wrote:Men kva med labrotte kullet? Hanrotta der veg 335 gram - kva blir forskjellen på han og Cheyenne? Ser ingen negative bemerkningar der, om størrelsen.
Jeg vil mene at det er forskjell på kjønnene. En mindre hann parret med en større hunn, vil sannsynligvis ikke gi fødselskomplikasjoner, fordi hunnen har en god størrelse. En større hann parret med en mindre hunn, kan skape problemer. Dette er med tanke på fødselen. Utenom fødselen, så mener jeg at det kan være verdt å ta en slik sjanse, da dette er en unik sjanse. Det står ganske godt forklart om vekten i det første innlegget; viewtopic.php?t=5912
Blant annet at de har valgt to hunner med gjennomgående store rotter i slekta, tenkt å holde god og streng oversikt for å sørge for at ungene som skal parres videre har en god vekt.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Var det Gummianka som fikk denne svulsten? Og når?

Dette gjelde også meg da jeg har broren. Så synes det er interessant. Men synes det er lurt å sjekke opp slike ting før man planlegger så nøye. Et avlsforbud skal jo gjelde når det først er satt uansett grunnen til det.

En jente på 250 gram er ikke så mye.. Da ville jeg funnet en større han hvis jenta er så perfekt at du så veldig vil bruke henne ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

§ RatGirl § wrote:En mindre hann parret med en større hunn, vil sannsynligvis ikke gi fødselskomplikasjoner, fordi hunnen har en god størrelse. En større hann parret med en mindre hunn, kan skape problemer. Dette er med tanke på fødselen. Utenom fødselen, så mener jeg at det kan være verdt å ta en slik sjanse, da dette er en unik sjanse. Det står ganske godt forklart om vekten i det første innlegget; viewtopic.php?t=5912
Blant annet at de har valgt to hunner med gjennomgående store rotter i slekta, tenkt å holde god og streng oversikt for å sørge for at ungene som skal parres videre har en god vekt.
*Innlegget er endret av moderator*
Og om de to hunnene virkelig har "gjennomgående store rotter i slekta", hvorfor veier de da ikke mer enn 345 og 375 gram? Det er vel ikke akkurat regnet for å väre stort?

Hva gjelder komplikasjoner under födsel så skal de vel väre litt mer enn 50 gram for lite for at det skal bli noe problem. Det er jo bare å tenke på alle obs-kull der hunnene er både for unge og for små...og oftest går det jo veldig bra.
Hva gjelder störrelse på videre avkom så har hannens störrelse akkurat like mye å si som hunnens, eller mer...eller mindre. Det er jo ingen som vet akkurat hvilke gener som kommer fram i kullet.
Mvh. Ann E.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja kanskje det som regel går bra, men er det ikke best å ikke ta sjansen? Skjønner tankegangen.. hvis det skulle vært slik at man ikke kan avle på jenter pga vekten sliter jeg.... :) Men grensene er satt så vi kan være med på å "skape" det beste ut av rottene vi har ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply